Sjuk mitt i kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sjuk mitt i kuren

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Sitter nätter och dagar som ett smäck annars?

Här är det mest vid feber som det blir behov av extra sömn och jag tycker att det brukar gå bra att komma in på banan igen ändå sedan. Nu är mina barn större och säger till att de vill sova/vila/ligga i sängen så det märks ju verkligen när de är sjuka och bara lite förkylda (förkylning här är inte så märkvärdigt, de är som vanligt). Slocknar de i "fel tid" men inte för sent på dagen brukar jag tänka att kommande lur börjar där och sedan låta dem sova ut. Hinner barnet bara ha tillräckligt mycket vakentid innan nattsömnen brukar det inte göra ngt, det är värre om de somnar för nära kvällen så jag ger hellre chansen att sova/vila extra på fm eller lägger på någon marginalkvart eller två på långluren. Sedan, är man jättesjuk är det ju superbra att sova sig frisk!! Bästa medicinen så det är klart att de ska få sova då! Men när de börjar piggna till gäller det att komma tillbaka till rutinerna ganska kvickt för annars blir de snabbt väääldigt pigga har jag märkt! =)

Exempelvis var vi nyss sjuka och sonen slocknade för långlur 11.00 istället för 12.30. Jaha, då fick han sova och när han vaknade (nä, jag väckte honom nog förresten) vid 13 (brukar bara sova 45 min) fick han såklart äta lunch då istället. Sedan jobbar man sig tillbaka till schemat så småningom.

Så tänker jag, jag gör nog olika beroende på graden av sjukdom men visst försöker jag alltid hålla på rutinerna så gott det går.

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"