Hjälp! Har vi förstört för kurrandet?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Oliviasmamma
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 sep 2017, 10:12

Hjälp! Har vi förstört för kurrandet?!

Inlägg av Oliviasmamma »

Med gott mod o sova hela natten boken i handen tog jag och sambon oss an kuren. Olivia 9,5 var van att somna på sitt egna rum men vaknade ca 4 gånger per natt för mat (har aldrig haft napp) och sov endast 3*20 min under dagen.

Första natten gick som man kunde vänta sig, dock var hon aldrig ledsen men ganska arg till och från.

Andra natten somnade hon på 2 min och vaknade vid midnatt men somnade om efter 2 ramsor. Vaknade kl 6.30 och somnade om efter flertal ramsor, väcks kl 8.

Natt 3 och 4 somnar hon kl 20 med ytterst få protester och sover till 7.30! Vi blir för självsäkra och tackar ja till middag hos några vänner natt 5. Dagsvilorna går jättebra.

Natt 5 lägger vi Olivia i vännernas spjälsäng o ramsar som vanligt, tar något längre tid för henne att somna men det känns ändå okej. Bara 1 timme efter läggningen kommer gråten, ramsar och hon somnar om. Så fortsätter det var 30 min fram tills 22.30 då hon är riktigt ledsen och vi känner oss som riktiga partypoopers och usla föräldrar som inte kan trösta vårt barn. Det slutar med att vi tar upp henne och kör hem. Gör om hela nattningen och hon somnar direkt och sover till kl7.45. Vi känner att de föregående framstegen kanske inte är helt förstörda. Dagsvilorna går okej.

Natt 6 gör oss återigen osäkra och vi känner att vi förstört allt genom att dumt nog äventyra Olivias goda sömn med middagen hos vännerna igår. Olivia är ledsen så fort jag börjar ramsa ut. Hon somnar på ca 10 min, vilket är lång tid för henne. Uppvak 3 gånger under natten med protester och till och med ledsen gråt ibland, vilket gör mig superstressad då hon oftast "bara" är arg och protesterar. Dagsvilorna går inte heller bra längre, hon protesterar redan när vi lägger henne i vagnen( dock sover hon bättre än innan kuren)

Natt/dag 7 och 8 är likadana och vi börjar tappa modet. Ska vi börja om från natt 2 igen?

Så här ser Olivias schema ut:

Vaknar/frukost 8.00

Vila 10.00-10.45

Lunch 11.45

Vila 12.45-14.00

Mellis 14.00

Vila 16.20-16.40

Nattslurk/skrattfest 19.00

Sover för natten 20.00.

Tacksam för alla tips och råd som kan få vår älskling att sova ut
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp! Har vi förstört för kurrandet?!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja det var ju ingen god ide´att gå bort mitt i kuren på kvällen, man ska helst ge det två veckor innan man vågar sig på sånt OCH ha en rejält självklar attityd och veta exakt vad man ska göra om det blir frågor. Ni ändrade mitt när hon höll på att lära sig den nya rutinen och nu ifrågasätter hon extra om ni verkligen vet vad ni gör.

Jag hade kört på med ramsan, det bästa ni kan göra är att vara konsekventa och verkligen tro på vad ni gör, det är attityden av självklarhet som gör att ni lyckas nå fram och övertygar henne. Det är faktiskt väldigt lindrigt med 10 minutersläggning och tre uppvak om du läser andras trådar här så misströsta inte utan odla attityden och kör på.

Schemat gör mig dock väldigt fundersam. Tre lurar är för mycket, två borde det vara och var är långluren? 1 tim och 15 minuter är inget naturligt sovpass, långluren bör vara 1,5 eller 2 timmar. Jag föreslår 12 timmars natt och 45 min förmiddagslur och 1,5 eller 2 timmars middagslur. Om ni skjuter fram middagsluren och har den 13.30- 15/15.30 så får hon 5/4,5 timmes vakentid innan sovdags vilket är lagom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Oliviasmamma
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 sep 2017, 10:12

Re: Hjälp! Har vi förstört för kurrandet?!

Inlägg av Oliviasmamma »

Tusen tack för ditt snabba svar!
Detta snedsteg gör vi aldrig om, men man kan bara ta det med sig och vi har lärt oss vår läxa.
Vi hann läsa innan kvällens nattningen och körde på med ramsan och en ny stärkt tro på att vi är på rätt väg. Olivia gav en vanlig harang av protester men pappas andra ramsa gav henne trygghet och hon slocknade på 3 min.

Ska absolut prova att ändra om i hennes schema. 1 h 15 min satte vi av ren feghet från början då 1,5 h verkade helt omöjligt, vilket det inte längre gör då vi nu tror och vet att hon behöver sova.

Återigen tack för ditt svar, kram!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp! Har vi förstört för kurrandet?!

Inlägg av mamaA »

Härligt att höra =D> . Många missförstår vad det verkligen är som får kuren att funka, det är inte verktygen i sig utan attityden bakom dem som är magin :idea:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"