2 mån som kräks mycket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Vår lilla pojke är 8 veckor nu på lördag (11/3) och vi ska försöka att få honom på ett schema nu. Jag är med på banan gällande det mesta (tror jag) och får bra hjälp och tips i barnabokens anda.

Men vi har ett bekymmer som jag tycker är svårt att hantera. Vincent kräks helt plötsligt och mycket, utan att jag kan förana det.
Vince verkar tycka det är mysigt att ligga o tutta och slutar inte att äta även om han är mätt! Han kan ta pauser men om jag ger honom bröstet igen så tar han det gärna vilket gör att jag antar att han fortfarande är hungrig. ( Jag har mycket mjölk och den verkar vara rätt fet)
Sedan utan förvarning så kommer allt och lite till upp!! Detta kan vara allt ifrån att han ätit i 5 min eller i 17 min. Det kan hända två gånger samma dag och sen inte ske på två dagar. Men jag blir såå snål med maten att jag istället tror jag svälter honom och amningen blir en spänd och nervös stund istället för mysig. :(

Så jag vet inte hur länge jag ska amma honom då han inte verkar säga stopp själv. Jag vet aldrig om jag gett honom för mycket eller för lite. Plus att jag gärna vill ha honom på mage när ha ska sova, men det går inte att ge honom mat och sedan lägga honom på mage och eventuellt vagna! Det blir ofta en katastrof.

Tips och ideer om hur man ska tänka schemamässigt, sovmässigt och mängdmässigt?!?
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och varmt välkommen till forumet! :D

Grattis till lillkillen! :heart:

När det gäller kräks är det ju väldigt vanligt i början att de kräks (och det ser nästan alltid mycket mer ut än det egentligen är) men det brukar växa bort, plus att du blir bättre på att höra/läsa av hans signaler. Om det vore något "fel" skulle han kräkas upp allt varje gång och inte öka i vikt som han ska men så är det väl inte i det här fallet? Alltså ska han ha så mycket mat han kan tåla, att det åker ut lite (eller mycket) ibland får vi bjuda på! Sista insomningsslurken före läggning (dagslurar) ska dock bort nu och han ska äta inom en timme om du följer SM (med reservation för att kräkningar kan ställa till det). Detta kan underlätta magläget. Annars är att sova på sidan också skönt för de små. Var glad att du har mycket och fet mjölk och låt honom äta så mycket han vill under "matfönstret". När du misstänker att han bara tuttar för att det är mysigt finns ju ev. napp att ta till om du vill, eller ditt rena lillfinger för den delen. Men var beredd på att nappen bara hjälper i någon månad eller två, sedan ska den bort! :shock: :lol: Eller så bryter du och visar honom något spännande!

Schematips finns i tråden "Svar på vanliga frågor – läs här först!" (en toppentråd!!) bland favoriterna men det är högst individuellt hur mycket vakentid de orkar så här i början. Hur ser era dagar och nätter ut nu? Det är ju det du ska utgå från för att så småningom kunna hitta ett schema som funkar. Sömnbehovet är 16 h per dygn (eller mer!) och det fördelas exempelvis 11-2-2-45 eller 11-1,5-2,5-45 om han är väldigt pigg av sig eller 11-1,5-2-1,5, 12-1,5-2-45 eller 11-45-3-45-45 för tröttisar. Mat med 3,5-4 h mellanrum. Se "SM en översikt" i tråden jag tipsade om. Amning vid ett tillfälle på natten (fast jag tror vi hade två :oops: ) fortfarande! Fundera och återkom så bollar vi gärna schema med dig! :D

Somnar han själv för det mesta?

Själv har jag alltid slitit mitt hår till ca 3 mån då det mesta brukar falla på plats och mitt tips är att sträva efter ett schema redan nu (om du vill) men ändå hålla i tanken att det inte MÅSTE fungera redan nu för att göra det senare...Ta det lite coolt alltså! (Gäller även amningen även om jag vet hur jobbigt det kan vara och hormonerna ställer ju också till det...) Målet är minimal stress och oro och maximal njutning för alla! 8)

Kram så länge! :heart:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Hej o tackar :)

Han går upp superbra i vikt! Han e en rätt stor pojke, 61cm o 6kg vid 8v.

Men om/när han spyr, ska han ha mer mat den timmen eller betyder det att han fått mer än tillräckligt och jag ska vänta till nästa måltid?

Varken han eller vi är särskilt förtjusta i napp men han har verkat behöva ngt att suga på vid vissa sovstunder då han vaknat för att han kämpar för att hitta sina knogar att suga på. Men han hittar sin tumme tillslut om han nu behöver det.

Han känns som en tröttis och jag får känslan av att han blir övertrött om han är vaken längre än 1,5h i sträck men tänker att han borde klara 2h vakenperioder allt eftersom. Han verkar klara det på kvällen iaf.

Det kan vara riktigt jobbigt att få honom att somna för natten, blir superledsen och skrikig i 1-2h vissa gånger. Men det varierar, vi kan ha smidiga kvällar också.
När han väl somnat så sover han bra fram tills 1a amningen och somnar oftast om av sig själv efter det. Men det blir svårare o svårare vid varje amning för honom att somna om.
Vissa nätter vaknar han bara runt 01 o andra nätter 01 o 04. Men sen har vi nätter då han vaknar typ 00, 03, och 05. Då blir 05 jobbig o grinig o svår. Vet inte riktigt hur jag ska tänka gällande nätterna.

Vi har tänkt implementera detta schema (med lite marginaler åt båda hållen givetvis):
Vid 06 så vill han verkligen inte sova mer så jag utgår från det.

06.00 vakna (äta 06.15-07.15)
07.30 sova 2h
09.30 vakentid (äta 10.00-11.00)
11.30 sova 2h
13.30 vakentid (äta 13.45-14.45)
15.00 sova 2h
17.00 vakentid (äta 17.30-18.30)
19.00 god natt
Å nattmål

För att kunna göra det till ett 11-1,5-2-1,5 schema när har verkar orka.
På dagarna får han "sövas" i princip varje gång. Vi har inte fått till att han kan somna själv. Men jag tror att vi behöver öva på verktygen. Sen vaknar han nästan alltid i 40min skarven. Pust för den skarven!

Ja, jag känner att jag behöver koppla av mer än vad jag lyckas med! Och tror att en rutin/ett schema kommer hjälpa mig mer än honom, vilket i längden hjälper honom haha :) Så det ska nog bli bra.
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Ändring från ovanstående inlägg:
Detta är schemat vi vill ha efter lite diskussion. :)
07.00 god morgon
08.30 sova 1,5
10.00 vaken
11.30 sova 2h
13.30 vaken
15.30 sova 1,5h
17.00 vaken
19.00 godnatt
04.00 nattamat (ev. 01)
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av TorsMamma »

Hej, massa bra tankar och grejer här! :D

En tanke med nattmålen. Personligen så gillar jag att mata dem runt 22.30 när man själv lägger sig i mörkret, matar man dem i sömnen. Lägger tillbaka i sängen. Då borde nästa nattmål inte behöva vara förrän 04 och du samt bebis får en längre sammanhållande sömn, vilket han borde klara. Har du nattmål 01 så får du tidig morgon som ett brev på posten. Man vill ha sista nattmålet innan vargtimmen som tips.

Ang, kräkningar. Lägg honom på mage i vagnen, ställ framhjulen på några telefonkataloger så huvudändan kommer upp lite, då kräks de oftast mindre. Ta ett extra tomt örngott och lägg runt huvudändan så kan du bara ta bort det om han kräks på det. Glöm inte rapningen!

Om du "tror" han kräks upp allt, mät det någon gång! Är det mer än 1/2-1 DL, då kan man fylla på igen. Men är det någon matsked (kolla genom att hälla ut 1-2 msk vatten på samma område en gång och kolla) :D

Grattis till tummen, bara att tacka och vara glad! Härligt jobbat! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Tack så mycket för hjälp och tips!

Kräkningarna har blivit bättre och det var ett bra tips där med örngottet särskilt (jag förstår inte att jag inte tänkt på det tidigare).

MEN nu är the big problem att somna själv, när kräkningarna störde kändes det som att det var problemet men nu när det verkar vara okej så inser vi att somna själv ändå inte går.

Vi lyckas inte skapa lugn vid sovstund, oavsett dag eller natt. Han kan ligga i sin säng o skratta, snurras till mage o leka lite till utan problem. Men sen är det dags för att sova, han läggs tillrätta och då kommer det, gnyende som sedan bara byggs och byggs tills det är panikskrik och tårar, det tar max 3min från 0 till 100, men oftast går det snabbare än så. Han har ingen bra plats i vagnen då liggdelen är relativt smal (superviking, Emmaljunga 2016) och Vincent är stor. Dessutom har vi ingen plats på ovanvåningen för att vagna på nätterna. Så vi behöver köra spjälsängen och därav; buffning.

Jag orkar nästan inte att lägga honom vissa gånger på dagarna, då det känns som att starta ett nytt krig varje gång! Det tar ca 20min att få honom sovandes vid dem bästa tillfällena, men det känns mest som att han somnar av att vara helt slut och inte att vi hjälpt honom! Det blir sämre och svårare desto senare på dagen det är. Kvällen kan ta 1-2h vissa dagar!!! Då blir ju allt ännu sämre för han hinner både bajsa och arbeta upp en aptit! :(

Dessutom känns det tillslut som att man misshandlar barnet av buffningen eftersom hela processen tar sååååån tid. Buffar absolut inte hela den tiden, tillrätta lägger, ger honom möjlighet att lugna sig etc. men ändå!

När man väl fått honom att somna så är det bara att räkna ner 40min! Sen kommer skarven och gråten, senaste två dagarna har jag, på dagtid, inte lyckats få honom att somna om ens. Känns då som att buffningen bara gör allt värre.

Vi vet inte hur vi ska göra! Det viktigaste känns som att man är 100% säker på hur och vad man ska göra o sen får det ta tid och man får jobba med det!

Var jag än läser så hittar jag bara info för kurare 4mån+. Vince är ju bara 2mån och har ingen ramsa. Hur ska vi göra!?
Så här brukar det se ut:
1. Skratt o bus i sängen innan sömn.
2. Rullgardin dras ned men mycket ljus kommer ifrån hallen utanför (dagtid) & på med en app av ljud med hussysslor utanför dörren.
3. Vince läggs tillrätta och jag backar undan.
4. Han gnyr och grejar och börjar bli lite små sur/skrikig och lyfter upp huvudet allt vad han kan och försöker "rulla" åt höger så han hamnar jättetokigt på sin högra arm! Sen blir han arg att han inte kommer därifrån istället. And we are off!
5. Nu går jag in o lägger tillrätta + tryck över rygg. Backar = skik/tårar!
6. Tillbaka och lägger tillrätta och starta buffning för att lugna... sen görs detta om o om igen tills han tillslut deckar!

Vad ska vi göra? Lägga tillrätta startar panikskriken, låta vara hjälper inte ett dugg då hans frustration på att "sitta fast" byggs upp istället.
Vi vill inte gå in för tidigt utan vi vill ge honom en chans att lyckas själv med somnandet men att gå in när han skrikit upp sig måste vara minst lika dåligt!

Det känns som vi hamnat i någon ond cirkel som behöver brytas men ingen vet hur. Vi ska guida Vince men vi behöver först veta själva vad vi ska göra. Våra tvivel gör allt bara sämre!

Snälla hjälp! tankar, ideer??
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är jobbigt tills man får verktygen att ta och det får man bara genom att backa, använder man dem för mycket blir det bara värre tyvärr, dvs buffar du hela tiden somnar han inte. Det går precis lika bra att buffa som vagna så det är inget du behöver tänka på.

Sen förstår jag inte det här med bus i sängen - man busar aldrig i sängen, skrattet till godnattet sker alltid på annat ställe och sen snabb tillrättaläggning och ut ur rummet. Kanske några buff som en markering men inte mer sen ut och in igen vid behov men alltid ut dubbelt så lång tid som du buffade innan du går in igen. Vitsen är att han ska fatta att det är HAN som ska somna själv, det är det buffningen hjälper till med, inte att söva honom. Vaknar han i skarven - som är superdryg :wink: - så är det samma sak med sparsam buffning som gäller om han ber om hjälp.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Hej!
Jag har några frågor angående sova hela natten kuren. Vi ska kura vår 16 v. gamla son nu på fredag. Han sover inte så katastrofalt som man läst att vissa barn gör men han vaknar oftast varannan till var tredje timme, är väldigt svårsövd o blir super ledsen när han närmar sig vagnen. Vi har kört 7-19 schemat sedan har var 2 mån så dagarna sitter relativt bra men, tyvärr, med massa skarvar.
Vi har läst sova-hela-natten boken, vissa kapitel flera gånger om, och har nu några funderingar vi inte tycker oss veta säkert.

• Min man ska ta de två första nätterna alltså så ska jag ta ”dag 1”. Vilken instruktion ska jag följa i lathunden angående att hjälpa Vincent att sova på dagen? (Det står inget om -i brist på bättre ord-”sövandet” på dagarna i lathunden) Ska jag följa instruktioner från ”natt 1” eller ”natt 2”, buffande o ramsande skiljer sig ju en del mellan dessa!

• Vad gör man om barnet skulle ha gaser och är ledsen över det, alltså han ligger o drar benen upp och ner o fiser o gnäller/gråter vid läggning eller mitt i natten. Det känns fel att ignorera då han har det jobbigt men att prata eller finnas där stör ju kuren, så vad gör man?

• Vincent har visat sig reagera mot magläge varje gång vi lagt honom på mage. Han gillar det när han e vaken o han ligger o tittar på allt men i vagnen eller sängen så blir han totalförbannad om vi försöker ha honom på mage. Om vi väntat tills han sovit i 10min o sen lagt honom på mage så har han OFTAST accepterat det tills sin första skarv o sedan blir han förbannad istället o det är jättesvårt (omöjligt) att vagga om. Hade han legat på sidan (som han oftast gör) och vaknat till i skarven så låter han lite men man kan vagga honom till sömns igen. Ska vi använda och öva in magläget eller lägga honom på sidan vid kuren??
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur sover han på dagtid? I vagn?
Tänkte ni kura honom i vagn natt som dag?
Hur ser det tilltänkta schemat ut med mat och sovtider?
Använder ni andningslarm?

Ang. dagtid så brukar man säga och jag tycker du kan göra som Lathunden natt 1 på dagen innan (natt 1) första natten samt på dagen efter första natten.
Sen när andra natten varit kan du gå mera till samma dag 2 som natt 2 om du är med?

Ang. gaser m.m. Dessa har ju en tendens att lättare smita ut och magproblem om de ligger på just mage med oftast knäna uppdragna under sig.
Är han vaken och har problem med gaser så är det ju ramsan som skall lugna precis som vilket prat och närvaro som helst. Det är ju inget farligt eller så, och ert jobb är ju att övertyga honom om just samma sak. Rusar man då in och börjar dutta och hänga, ja då är ju liksom vargarna ett faktum, eller hur?

Ang. magläget brukar de flesta barn verkligen så fort de får korn på det uppskatta detta. Jag skulle gissa det tar sonen max 3 nätter innan han är 100% ok med det om bara ni är det. :wink:

Sist men inte minst. SHN är inte en "söva" metod utan en lugna barnet där det ligger så de SJÄLVA kan somna metod. Så ert jobb är just att lugna så han får "förutsättningarna" att sova. Somna skall han göra själv. Detta kan ta flera timmar i vissa enskilda fall. Så trägen vinner! Tänk på att det är NI som Leder, visar, Lär. Små barn gör som vi lär dem, speciellt en 4 mån. :P :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Hej

På dagarna sover han sina 45-2-45 men med skarvar både 20 och 45 vilket kräver mer vaggning för att han inte ska skrika upp sig. Han sover just nu i vagnen både natt och dag för att den går att vagga. Men vi vill kura honom natt som dag i spjälsängen. Vagnen känns för liten för honom, han sparkar o slår i väggarna hela tiden.

Vi har tänkt köra 19-7 schemat som jag sett på flera ställen.
07 GODMORGON
7-8.45 vakentid (15 min egenlek i spjälsäng) äta mellan 7.15-8.15
8.45-9.30 sova
9.30-11.30 vakentid, äta mellan 10-11
11.30-13-30 sova
13.30-15.30 vakentid, äta mellan 14-15
15.30-16.15 sova
16.15-19 vakentid, äta mellan 17-18 (18.30 slurk) gröt kl17

Vi har ett andningslarm redo i spjälsängen.

Okej då e jag med :)
Vad bra, då vet vi vad vi ska hålla oss till.

Vi är fan av magläget o vill gärna få honom att sova så, har blivit så osäkra när han protesterat så starkt men det du säger låter vettigt!

Jag är mycket medveten om att han ska somna själv, det är det vi verkligen vill lyckas hjälpa honom med för NU så söver vi honom för att vi inte lyckas på något annat vis. :)
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Nu har vi genomfört natt ett och natt två av kuren. Vincent är ju redan van med schema så det är ingen större nyhet på dagarna men vi har problem med balansen mellan sömn o hysteri! Precis som i texten från "konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden" så har Vince det hysteriska skriket! Det är gråt, hulkande och eventuell hicka dyker upp tillsammans med gallskrik. Detta skrik går från 0 till 100 på en sekund! lägga tillrätta, trycker till, släpper (BOOM skrik) ut med ramsan. Ramsan tar han inte emot alls, ingen respons över huvud taget, hur mycket vi än överröstar honom! Han tar däremot buffandet väl och kan lugnas av det. Men inga 15 sekunder som det står i boken. Natt nummer två som var nu i natt gick min man gå efter lathunden MEN krisbuffande i 15sek, göra ingenting alls och ramsan tas inte emot, så efter ca 1h med väntan o påminnelser o kort mini-buffande utan resultat så gick han in o buffade kanske 4 minuter +- så att Vincent faktiskt blev av med gråt och hulkning så kunde han slappna av och inte skrika medan min man gick ut m ramsan.
Hur gör vi? Kan vi köra buffande till lugn o ut med ramsa tills ramsan börjar ge respons?? Eller finns det någon annan ide för det han inte får vara e ju ledsen... men det är det enda han ÄR!
Även då han vaknar på natten så är det hysteriskrik från sekund ett. Jag tror nästan han drömmer och skriker sedan vaknar av det och blir rädd o skriker av det. Men det finns ingen hejd ...Känner oss lite lost! :(
"Backa" innebär i detta fall att han ska somna hysterisk (hur nu det skulle gå till) Snälla hjälp?? :)
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av mamaA »

Hej!
Hur går det för er nu? Tror det hade varit bra att flytta in er tråd på kurforum, ska se om jag kan fixa det.

Jag tänker spontant att ni behöver satsa rejält på skrattet till godnattet minst 30 min förre varje lur, extra viktigt i sådan här situationer. Rejäla husljud och spela Mozart kan också vara till hjälp vid läggningarna.

Buffa 15sekunder lär ju inte funka om han gallskriker så ja man kan ta längre men det är bara i en kortare tidsperiod tills ramsan tar för det ska den göra. Jag hade buffat till lugn, snabbt som attan ut med ramsan och sen igång med REJÄLA husljud.

Sluta att analysera VARFÖR han skriker och satsa på att övertyga honom att ni vet precis vad ni gör. Det är er ATTITYD som avgör om ni lyckas eller inte. Ni kommer att nå fram till honom, vissa barn behöver bara övertygas lite mer än andra.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Hej!

Ja det kanske hade varit bra, det tänkte jag inte på, sorry.

Nja det går lite uppochned, vi märkte att hysteriskriken försvann när han fick ligga på sidan istället så det får han göra nu. MEN han verkar inte lyckas finna lugn på egen han oavsett! Han kräver buff för att bli lugn. Vi lägger honom leende men sekunden han då nuddar madrassen inser han vad som är på gång och minen förändras vi fullföljer beskedet och ramsar ut men han blir gnällig till arg till frustrerad o slutligen ledsen tills han får hjälp. Vi försöker med att sluta buffa på sekunden då han lugnat sig men så fort vi släpper så blir allt värre än innan, han blir helt förtvivlad....känns lite som "Jag var ju precis på väg att somna o så slutar du buffa??!"
Tids nog så "råkar" man kanske buffa två ggr extra o DÅ så e allt plötsligt okej och han somnar, men så vill vi ju inte ha det [-X

Men det va bra svar, vi ska köra som du skriver med rejäla husljud o se vad som händer :)

Vad menar du med skrattet till gonattet 30 min före? Menar du att han ska skratta i 30 minuter? :shock:

tack för hjälpen kram :)
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har flyttat dig till kurforum. :D

Ja, hon menar 20-30 min skratt INNAN läggningen. Ju ledsammare läggningar desto mera skratt till gonatt. :wink: :lol:

Du har hamnat i buffträsk, ledsen och säga. Det är jobbigt att ta sig ur, har du läst "thaimassage" tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Läs gärna runt här, där vi skapat just massa länkar till många vanliga problem.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Vincent1701
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 20:34

Re: 2 mån som kräks mycket

Inlägg av Vincent1701 »

Hej igen!
Jag vet knappt vad som hände men fick antagligen nog helt enkelt och därmed RÄTT inställning i måndags. Vi slutade bara att buffa! Han sov inget sina första 45 men sen blev det bara bättre o bättre!! :o
Nu läger jag ner honom glad, han grejar och låter eller inte alls men somnar själv o skarvar sällan!! Lika chockad varje gång hittills!!
Han sover 19 till 07 med två undantag.
1: Han vaknar en ggn runt 00 slaget och skriker. Då har jag gått n, lagt honom tillrätta och ramsat ut. Han sover direkt. Det är inte ett knyst.
MEN jag ska ju egentligen inte gå in, han ska somna om själv! Men han sover på sidan, alltså med kudde, och han rör sig som en tok! Så han hamnar på korthållet med fötter och huvud och ibland med kudden över sig. Därför vill jag gärna lägga honom tillrätta så jag vet att allt är okej. Vad är bäst låta honom vara o fixa för sig själv eller göra som jag har gjort? (jag har i varje fall andningslarm)
2: Han vaknar runt 03.30 +-10min sen är han vaken, ledsen, arg o glad om vartannat i ca 1.5h! O sover sen 05 till väckning. Jag har återigen gjort på samma vis med att gå in när han drar igång. Men eftersom detta pågår så länge så brukar jag gå in en gång till och placera tillbaka honom igen och även försökt med en ramsa typ en gång i halvtimmen. Vi försöker även med att ha på dammsugaren eller ha på bakgrundsljud på mobilen utanför hans rum eller att ha tyst men har inte märkt att något är bättre än det andra.
Några tips på hantering av detta?
:) :)
Mamma till Vincent 170114, Miranda 210723, Kommande bebe 220809
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"