En glupsk och pigg Rylee James!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
jannikanewlyn

Re: En glupsk och pigg Rylee James!

Inlägg av jannikanewlyn »

Hej alla fina mammor!

Nu måste jag skriva igen då jag äntligen fått kläm på vagningen... genom att backa! Läste igenom varenda tråd som gick att få fram när man söker på "vagning" och "vagningsträsk" på forumet och läste igenom noga. Jag tror anledningen till att minikuren med vagning inte fungerat på Rylee, även om jag vagnat mycket kort och i omgångar, eftersom jag inte provat att gå därifrån, utan svarat direkt vid minsta pip….så han har väl blivit van vid att vagnas till sömns, även om jag inte tyckte att jag vagnat så länge åt gången. Så idag har jag provat att lämna rummet för första gången och låtit det gå MINST dubbelt så många sekunder som antal drag med vagnen. Lille Rylee somnade gått redan efter fjärde omgången, tog bara ett par minuter sammanlagt. Jag är så nöjd!! Och tacksam!! Tack så hjärtligt allesammans, Barnaboken och detta forum är helt fantastiska, jag tror kanske idag är en vändpunkt för oss!

Även då flaskan fortfarande inte fungerar här funderar jag på att prova min nya vagningsteknik inatt för att helt utesluta nattmål..... vad tror ni? Jag ammar så mycket jag kan under dagen, och ger också babygröt och sötpotatis eller pure numera, det ska väl vara tillräckligt?! Han blir ju 4 månader på söndag.

Jag funderar också fortfarande på ramsan, borde jag börja ramsa tillsammans med vagningen? Varje gång precis när han tystnat och jag ska gå ut?

Kram!
Jag är själv ett av min mammas 4 standardmodellbarn :D

Rylee James 2017-01-08, min stora och mycket aktiva pojke! SM från början ♥
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
forst och framst, vilken underbar lasning om vagningen. Jippie. Alla ratt, studera, studera, studera, sen genomfor. Och voila. Resultat. =D> =D> =D>

Om man har ett SM barn som har svart att slapp nattmalen sa kan man gora nat som kallas en minikur. Las pa forumet om det. Studera, studera, studera innan du kor. ;)

Kortfattat sa anvander man det verktyg liten svarar pa, vagning i ditt fall for att fa liten att somna om. Ramsan kan man smyga in under tiden, du kan redan nu borja med ramsan dagtid, nar du smyger ut ur rummet efter en vagning. For att sedan lata den ta over mer och mer. Vi brukar rekommendera att en 4a manders ska ha tillrackligt med mat, och ett schema sa sovtiderna blir ratt, mycket fysisk aktivitet, social activitet, och skattet till gonattet. Vad tillrackligt med mat ar, ar olika, men ordentliga portioner med riktig mat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
jannikanewlyn

Hej!

Hehe ja Barnaboken har verkligen blivit min bibel....och detta forumet!

En liten uppdatering från mig och några få frågor :D

Jo jag har gjort minikuren med vagn och det har gått himla bra! Jag har ökat på smakportionerna rejält också och under dagens lopp äter han numera 1 hel bulk puree dagtid (plus lite katrinplommonpure) och en portion gröt med en halv mosad banan och lite kokosolja i, utöver bröst mjölken som trugas också. Inatt sov han hela 11.5 timme i sträck utan att vakna! Dagarna innan var det 10 och 10.5 timmar….. så himla bra! Sedan har jag bara vagnat kort och han har somnat om till kl 7 då jag väckt.

Vi har dock fortfarande lite problem att få honom att somna själv, det har blivit en hemskt skrikande varje kväll så fort vi lagt ner honom i vagnen. Jag har försökt att vagna honom tyst och någorlunda lugn (ca 8 till 12 drag), sedan lämnat rummet och gjort like husljud utanför. Ingen ramsa. Han börjar typ alltid skrika direkt igen, men så länge det inte varit riktigt hysteriskt har jag försökt vänta i 1 till 2 minuter innan jag går in för att vagna igen. Vill ju inte hamna i vagningsträsket igen….men kanske jag låter det gå för länge eller vagnar för kort? Det har i all fall blivit en lite mer utdragen nattningsprocedur nu där vi har fått erfara ungefär 20 minuters skrik varje kväll. Hur får jag honom att vilja somna själv? Det fungerade toppen att vagna bort nattmål och uppvak men hur gör jag vid läggning?

Ikväll var det speciellt svårt, också pga att jag försökte lägga honom i sin säng för en tupplur på eftermiddagen för att prova…och det gick inte alls! Dum som jag är flyttade jag honom till barnvagnen efter en halvtimmes skrikande och det var mycket svårt sedan att få honom att somna. Jag hade buffat honom lugn i sin säng men han började skrika så fort jag började röra mig mot dörren eftersom man kunde se mig…Hur gör man får att få dem att sova i sin egen säng, eller tränar man dem i vagnen (eftersom det fungerar för mig) så pass att man inte behöver vagna alls till slut och så blir det enkelt att lägga dem i deras säng då?

Tack snälla ni!

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

När jag läser mellan raderna känner jag att din attityd sviktar lite för läggningarna och som du själv sa så blev det ju tokigt med att plocka upp och lägga över i vagnen MEN tokigheter har vi alla gjort så nu är det bara att ta nya tag. Eftersom det blev knas med sängen kommer han att ställa ÄNNU fler frågor men med attityden på topp så svarar du på dem galant.

Jag hade vagnat kort och KRAFTIGT och tagit långt emellan vagningarna, det är nämligen pauserna som gör att du kommer att nå fram till honom till slut när han inser att han inte kommer att få hjälp med att somna utan inser att det får han sköta själv :wink: . HÖGA husljud efter läggning och gör dig själv väldigt upptagen med något så du inte står på givakt för att rusa in. Stå och diska med hög musik eller dammsuga så du inte hör allt gnäll utan bara det värsta. Glöm inte ett rejält skrattet till godnattet innan varje läggning.

Jag har buffat i både vagn och säng och kört båda sovplatserna parallellt hela tiden så mina killar har inte haft några protester mot sängen. Jag tror att du behöver sätta hela nätter och gå över helt till ramsan SEN börjar du lägga i säng och använder då ramsan som verktyget.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
jannikanewlyn

Hej MamaA

Vilket supersvar! Ja du har helt rätt, modet har sviktat lite men nu känner jag mig supertaggad igen! :)

Vi kör kort och KRAFTIG vagning och långa pauser med mycket husljud. Ditt förslag angående hur jag flyttar honom till sängen sen låter också toppen, ska börja studera ramsan ordentligt nu så att jag är redo när han är!!

Tack så jättemycket igen! :)

Kram!

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!
Man brukar ju säga ramsan med två verser för att börja smyga in den vid läggning men använder den inte som aktivt verktyg då. Om det känns ok att göra det nu kan du börja men vill du få ordning på läggningarna först kan du vänta annars. När allt funkar säger du ramsan 4 gånger vid varje läggning och SEN (här är det fingertoppskänla som gäller) när du vid något tillfälle känner att både du och han är redo så bemöter du helt enkelt en besvärlig läggning eller ett uppvak med ramsan. Jag började med en eftermiddagslur när han inte ville sova, jag tyckte det kändes bra att ta det på dagtid när jag själv var piggare i huvudet men det går så klart att börja på natten om man vill det.

Vi kör alltid "Godnatt, godnatt sov så gott" både dag och natt, jag var helt enkelt för lat att hitta på två olika ramsor :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"