3 månaders kille som inte vill komma till ro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Jag menar att jag har buffat honom i kanske en månad. Så det borde inte vara det. Han krånglar med det mesta. Allmänt gnällig hela tiden. På morgonen går det kanon att ge honom gröt. Men resterande ggr på dagen är det kämpigt. Han säger oftast mm i början men ganska snabbt blir det gnäll och sedan blir det gråt. Vi varierar mellan olika puréer. Håller oss till en i tre dagar. Vet inte riktigt vad som är fel.

Leksakerna duger bara i någon minut.

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kan du inte severa puré och gröt tillsammans, typ lite gröt längst ut på skeden så han får smaken han gillar först? Kan vara värt ett försök :wink: . Min minsting var hopplös med puréer och gröt, gillade i princip INGET utom så småningom Ellas kitchen små klämmisar med blandning av frukt och rotfrukter. Så småningom fick jag i honom vanliga puréer med hjälp av klämmis längst fram men det var verkligen ett steg fram och två tillbaka emellanåt #-o :lol: .

Att buffa honom till sömn kan jag verkligen inte rekommendera men du menar kanske att du buffar 10 minuter innan han är lugn? Hur gammal är han nu? 5-månader är inte så lätt att veta när man inte vet när du la in signaturen :wink: . Lägg in födelsedatum är du snäll :D . Ramsan är inte i bruk än? Den är det bästa verktyget tycker jag och var vår lösning för att helt få bort alla skarvar vid lurar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Vi kör på Elias puréer. Han är väldigt svår att tyd när han äter. Till en början säger han mm, som att han gillar det. Sen blir han mer och mer irriterad som att det går för sakta, men då öser jag på och då blir han ibland ledsen.

Jag buffar tills han blir tyst sen slutar jag, buffar igen om det behövs. Ibland somnar han direkt när jag lägger ner honom men ibland behövs lite buff. Men oftast tar det aldrig mer än 10 minuter innan han somnar. På kvällen behöve riv oftast bara lägga ner honom. Förutom nu då. Sen i torsdags har han börjat strula. Jag skulle gärna vilja börja med ramsan men jag förstår inte riktigt hur man ska göra. Jag har läst flera gånger men förstår inte riktigt. Så jag har inte riktigt vågat. Vi brukar säga sov så gott, så ses vi sen när han lägger sig på dagen.

När vi ställde om klockan till vintertid gjorde vi även om hans schema till 07-19 som han hade då det var sommartid. Nu har han dessvärre fallit tillbaka på sommartiden som nu då blir 06-18. Det är omöjligt att få honom att sova till 19. Ska jag ha honom på ett 06-18 schema eller tycker du jag ska försöka på 07-19?

Tack för svaret :D
18-10-07
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Tin »

Hej,
kan du inte osa pa redan fran borjan, och dessutom ha lite plockisar till honom pa att distrahera honom med. Mjuka mackbitar med leverpastej pa ellet majskrok eller nat. Ibland funkar en bit knackebrod, den smakar lite och blir tillslut uppblot och mjuk.

Min var alltid otaliga och jag kunde inte osa fort nog, dessutom ville de ha en egen sked. Inte for att de kunde ata sjalv annu, men de ville forsoka.

Ni har ju en ramsa "sov sa gott, sa ses vi sen". Och du sager det varje gang du lanmar rummet mjukt och betryggande sa kommer han borja associera det med sova.

Skulle 10:30 till 6:30 fungera, det hat vi haft i alla ar. Funkar jattebra.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Hej!

Har börja märkt att vår kille börjar att vakna 05:00 mornarna. Kan det vara så att han sover för mycket? Han har tre sovpass idag, 45, 1,5 och 45. Han börjar strejka lite på sista sovpasset. Ibland blir han skitarg och vill inte sova. Ska jag gå ner på två sovpass?

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är lite i tidigaste laget att gå ner på 2 lurar, 8-9 månader brukar vi rekommendera. Sista luren räcker med 20 min dock så korta ner den och somnar han inte vissa dagar så får han helt enkelt bara ligga och vila då (eller protestera vilt :wink: ). Kanske kan det hjälpa att ha sista sovpasset i rullande vagn så här på sluttampen av tre lurar. Skulle detta inte hjälpa så kan du ju testa två lurar sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Hej

Nu behöver jag lite råd igen.
Vår kille vill absolut inte leka på golvet själv längre. Direkt om jag bara vänder ryggen och ska gå en liten bit till kylskåpet så börjar han skrika. Ska klättra på mig hela tiden. Vad kan detta vara? Hur ska jag bemöta detta beteende? Han måste ju kunna sitta lite själv och pyssla ett tag iaf.

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tja, han börjar väl närma sig 8-månader snart om jag räknar rätt, den klassiska 8-månaders ångesten kan komma både lite innan och efter. Försök göra så mycket sysslor som kan göras på golvet ( t.ex skala potatis :wink: )eller ta med honom vid matlagningen(mer social delaktighet). Annars mycket tid på golvet som sagt istället för att lyfta upp.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Tack för snabbt svar! :D

Behöver lite tips. Han vill nästan aldrig leka själv. Jag sitter alltid på golvet och pysslar med något, läser bok eller något. Han sitter själv i någon enstaka minut. Sen börjar han åla sig mot mig och ska klättra på mig. Tar i mina händer och vill komma upp och gå. Ska jag låta honom klättra på mig tills han tröttnar och börjar gråta. Han kan inte krypa än, men vill bara gå hela tiden. :D

Kram
18-10-07
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Ylvispylvis »

Ta honom i knät och låta honom läsa din fantastiskt spännande bok? Ål-jaga varandra en stund och ge honom din fulla uppmärksamhet? Hur är det med "mötet" nu när han inte är spädis längre?

Det allra viktigaste tycker jag är att han får vara med och arbeta mer "på riktigt" och hjälpa till med handen om handen eller så, det hjälper verkligen! Till och med när 8-mån ångesten kommer och är som värst. Låt honom mäta upp kaffe, röra runt i byttor mm, och för all del även läsa bok (troligen helst en av dina om du har någon skruttig).

Hoppas det blir bättre!

Kram

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Att han får vara så delaktig som möjligt i allt vi gör? Mötet vad menas med det?
Tack för tipsen!!

Kram
18-10-07
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av TorsMamma »

Hej Madelene,

Måste fråga, har du Barnaboken? Om inte så skulle jag skaffa den, köp eller låna på bibblan. Läs kapitlen om socialdelaktighet osv... Om 8-mån ångesten. Tror du får många fina AHA upplevelser då. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"