Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Japp du har förstått det rätt!

Mörklägger du för vagnen? mycket viktigt så att hon inte kan se ut när hon vaknar. Om hon vaknar är det ju ramsan som gäller då också.

Lägg/sätt babyvakten under sängen eller lägg något över/framför ljuspunkten. Jag brukade drapera en strumpa över ljuset på vår. Jag hade inte haft tänt utanför OM man måste gå in och det läcker in ganska mycket ljus utifrån runt dörren är min erfarenhet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp!

Inlägg av mamaA »

När den är stängd alltså :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Har en filt för vagnen ja men lär lysa in en del ändå. Upplever dock aldrig dagsvilan som några problem hon sover gott dagtid.

Okej strumpa låter smart! Ska prövas.

Vi provar lägga storebror i ett rum längre bort från syrran så hoppas vi att han inte störs för mycket. Nya tag igen.
Tack för alla svar
Kram!
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp!

Inlägg av Ylvispylvis »

Vi hade silvertejp för ljuset på babyvakten...funkar att se om den är på ändå om man kollar nääära ;) I den där oroliga åldern och innan allt sitter ÄR det jätteviktigt med kolsvart!! (För vissa även sedan men jag upplever att det funkar ändå vissa nätter när man är borta och inte lyckas mörklägga 100%).

Hur går det för er nu?

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Tyvärr måste jag erkänna att jag inte har styrkan att klara detta. Jag tror till 100% på detta men har inte kraften att om och om och om igen låta henne skrika och väcka storebror. Hon vaknar ca 5 varje dag som en klocka oavsett när hon nattas, sjuk eller frisk, dålig/bra sömn dagtid. Spelar ingen roll. Jag accepterar det och styr resten av schemat efter hennes morgon.
Fortfarande inte en enda nattning utan pip eller gråt sen vi startade SHN. Vissa kvällar går det fort och vissa kvällar blir hon riktigt ledsen. Och nätterna är sällan längre än 10h. Hon hostar mkt som stör sömnen. Så blir hon ledsen. Amning är hennes tröst så när hon inte får det blir det ilska.
Oftast vaknar hon till vid 2-3 tiden. Sen vakna för dagen kl 5.

Jag kör allt detta själv så nu börjar mina krafter ta slut och ge upp därav funkar heller inget nytt.
Blir det totalt ohållbart läser jag om boken ett par ggr och får försöka pusha mig själv och bygga lite självförtroende. Men just nu finns inga krafter att hämta. Är tacksam för alla svar från er. Känner mig klokare gällande detta. Men inte starkare.
Kör på som jag gjort hittills med nattning/ramsa/kolsvart rum/schema. Men uppvaken tidig morgon och ev mitt i natten är svåra att hantera då hon mest bara gallskriker. Och jag hoppas att hon någon gång slutar gråta när hon ser sin säng.

Kram
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp!

Inlägg av mamaA »

Tidiga morgnar kan sitta i LÄNGE :shock: , du gör så gott du kan och tycker du att det är ok i nuläget så här så gör så ett tag tills du får kraften åter. Om inte annat så flyttar vi ju FRAM klockan i vår och då blir ju kl05 plötsligt 06 :wink: :idea: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Ja trots att jag vet att hon behöver mer sömn på nätterna så funkar detta ändå hyfsat bra.
Hon somnar iallafall 19 på kvällarna lch vaknar inte varje 1,5 h längre. Det var det jag ville få bort från början.
Ja sant snart sommartid. Hon kanske är inställd på det :D

Tack för svar. Kram!
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp!

Inlägg av Tin »

Vet du,
allt du gor ar stralande. Bade for dig och for liten. Om du tycker att natterna ar dragliga, ta en paus, samla kraft. Var absolut konsekvent i det ni har nu med schema och rutiner - det ar nykeln, och kom tillbaka igen nar du har nu kraft. Las boken om och om igen, och garna de fina lanksamingarna i borjan av detta forum. Hux flux kommer styrkan ater.

Vet att vi finns har, och glom inte att vagen till hela natter ar lite slingrig, mycket slingrig for en del, lite mindre slingrig for andra.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Glömde fråga om du använder vårt tips här på forumet för hosta? Hacka/skär gul lök med skal och allt,lägg i skål och häll kokande vatten över, ställ vid/under sängen. Funkar varje gång vid hosta/snuva - liten får loss hostan eller hostar inte under natten.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Tack för pepp och fina ord! Nu har hon haft feber flera nätter och sömnbristen är igång men idag feberfri så nu hoppas jag på bättre sömn för både henne och mig.
Har inte provat det tipset om lök, ska testas nästa gång hostan härjar. Tack!

Kram!
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej
vill bara flika in att nar de ar sjuka behover de somnen an mer for att bli fort friska.
Kan kannas skont att veta och vara trygg i nar man ramsar en sjuk unge. Att man hajlper till menar jag.

Mina sakra sovare sover annu mer med feber/hosta/nas tappa/krakningar, sa sjukdom bahover inte vara en anledning till att andra/tumma pa rutinerna. Snarare en anledning att vara super konsekvent. :)

Kom igen, vi hejjar pa er.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Ja jag vet och jag försökte verkligen. Men lillan hade 39,7 i temp, gallskrek och hade ont i kroppen. Åt nästan ingenting utom bröstmjölk på två veckor. Så en vana drog igång att vakna på nätterna. Hon piper och gnäller fortfarande vid flertal tillfällen på nätterna. Blir galen inombords men bara försöka härda ut. Ramsar på och tar aldrig upp henne förrän kl 6.

Till helgen åker vi till landet. Hoppas friska luften suger lite mer energi så hon kanske kommer in i ny rutin. Hon får eget mörkt rum även där.
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"