Hjälp med (nästan) 6 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
isabellindberg
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 10:27

Hjälp med (nästan) 6 månaders?

Inlägg av isabellindberg »

Hej!
Har en vild och väldigt aktiv onge som blir 6 månader nästa vecka. Han sover egentligen oftast bra på nätterna (får sätta in nappen 2-3 ggr bara) men vaknar tidigt (05!) och är väldigt svår att söva. Både dagtid & till natten.
Han är ännu inte kurad men jag börjar definitivt överväga det då det känns som att ju rörligare han blir desto svårare blir det. Bävar för den dag då han kan stå & gå, känns som stt vi kommer behöva många meter silvertejp för att hålla honom kvar i sängen hehe :lol:

Vi brukar få honom att somna i famnen eller i spjälsäng genom att vagga/gunga honom. Det tar allt mellan 15-45 min innan han verkligen sover. Han har liksom inte "tid" att somna känns det som.. så upptagen med allt annat!

Då jag själv är väldigt kvällstrött och morgonpigg gör det inte mig något att han också är det men att aldrig få sova längre än 05 är rättså tråkigt..
har tänkt mig ett schema ungefär såhär:
Natt 19-06.30
Vakna & frukost 06.30
Sova 8.30-09.15
Mellis 9.30
Lunch 11.30
Sova 12-14
Mellis 14.30
Sova 16-16.20
Middag 17
Sista kvällsmål 18.30
Natt 19

Knixet är att han är lite svår att få i mat, speciellt vissa dagar. Han vill bara ha en liten liten slurk ersättning och inget annat duger. Gröt till middag brukar gå bra. Så det känns som att han inte blir mätt men samtidigt blir han jättearg om man försöker ge honom mer.

Vad tycker ni om att kura honom? Verkar det vara rätt dör oss? Och är schemat okej isåfall?
Vill inte behöva ha ångest när man ska iväg/ska ha gäster för att allt cirkulerar kring hans sömn och hur svårt det är och att allt kanske går åt helvete liksom...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med (nästan) 6 månaders?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om kurning är rätt för er vet ju bara du :wink: men det låter ju som en liten herre som behöver få tydlig ledning :lol: . Jag föreslår 12 timmars natt, allt är mycket enklare med lurar o.s.v med 12 timmarsnatten. Jag tror även att 1,5 timmes lunchlur räcker. Det längsta vakenpasset ska vara det sista, innan natten.Tänk 3-4 timmar mellan måltiderna förutom möjligtvis att man kan ha en andra frukost ca en timme efter vällingen. Ingen mellis på förmiddagen alltså. Med sista kvällsmål antar jag att du menar kvällsslurken och den ska ju alltid erbjudas men låt middagen vara den större måltiden liksom lunchen.

Min minsting var och är fortfarande :roll: en riktig matkrånglare förutom på förskolan där han äter som en häst :wink: . Du kan introducera välling genom att blanda 25% välling med 75% ersättning och sen jobba upp vällingmängden så du kommer till 100% så småningom. Mina barn har kräks av alla sempers vällingar så vi har kört på Hipps mild fullkornsvälling(8 mån), jag började med den vid 6 månader. Det enda som gick ner i puréväg här var ellas kitchen klämmisar, lite dyrt men man kan köra den i början och sen ge annan puré med klämmis längst ut på skeden. Tänk på att tillsätta fett i puréerna och gröten, kokosolja/smör för extra mättnad. Försök öka upp maten först, vi brukar säga att man ska helst ha två mål mat på schemat som är riktig mat innan man börjar kura. Ge lite puré först och fyll på med flaskan eller i tvärtom ordning, se vad som funkar bäst. Lite hemmagjord smoothie, mosad banan, turkisk youghurt med fruktpuré, barnyoughurt - prova dig fram och se om han hittar någon favorit. Hemmagjord puré på sötpotatis mosad med lite av kokvatnnet och turkisk youghurt brukar också vara populärt, sött och gott. Ge honom en sked eller morotsstav i handen att leka med för att distrahera honom medan du matar honom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
isabellindberg
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 10:27

Re: Hjälp med (nästan) 6 månaders?

Inlägg av isabellindberg »

Tack för snabbt svar!

Hehe ja det förstår jag ju, men jag tänkte mest eftersom att han sover bra på nätterna och att det är mest insomningen som är problemet :)
Aha okej, ja vi får justera lite då!
Ja sista kvällsmål är kvällslurken, den har vi senaste veckorna gett i sömnen då han helst inte vill äta nånting alls timmarna innan han ska somna.
Han var varit (& är fortfarande) förkyld i omgångar (januari och februari är ju såna månader..) så jag hoppas lite att matkrånglet hör ihop med det. För innan dess, typ när vi började med smakisar vid 4 månader så slukade han allt som kom i hans väg.
Och det verkar ju lite konstigt att han helt plötsligt bars slutat tycka om mat och aldrig är hungrig. Hoppas som sagt att han fått sämre aptit av förkylningarna & att den kommer tillbaka efter denna perioden!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med (nästan) 6 månaders?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, själva vitsen med kuren är ju att du får ett verktyg, ramsan, som du använder när han inte vill somna, vaknar mitt i en lur eller får för sig att börja vakna 03 och tycka att det är morgon. Min tvååring tycker att han inte behöver sin middagslur längre och ligger och bankar i sängen med får sig en ramsa när han protesterar och får snällt ligga kvar tills det är dags att gå upp. Jag vet ju att han inte är så trevlig att ha att göra med när han inte sover så därför ger jag honom möjligheten hela luren att somna en stund i alla fall. 9 gånger av 10 sover han, så han är inte så stor som han tror :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"