Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Hej,

Har åkt på jordens bakslag och vet inte alls hur jag ska ta mig vidare! Har sedan tidigare ett barn som jag kurade när hon var 4 månader (2 år sedan). Då gick det jättebra (bortsett från tidiga morgonuppvak vilket vi än har idag då hon generellt vaknar mellan 5-6 men jag har accepterat det... hehe). Allt gick som sagt kanon med första barnet och hon är en trygg och säker sovare.
Nu har då lillebror blivit lite över 4 månader och här börjar problemen...

Jag har inte kört standardmetoden på lillebror men har "tränat" på att lära honom somna själv vilket gått bra över lag. Vissa läggningar får det inte men generellt fungerar det. Han har sömnskarvar som han inte kan komma över själv och har hittills väckt mig exakt: 00.00, 03.00, 05.30 och velat ha mat. I helgen som var bestämde jag mig för att det är slutätet på natten och läste därför återigen sova-hela-natten boken. Tog tjuren vid hornen och satte igång i lördags.
Fick honom att somna på mage och med hjälp av buffning och sen ramsa på cirka 15 min. Kanon :D . Sen vaknade han enligt ovan tider och ville ha mat. Första uppvaket 00.00 va han arg som ett bi. Absolut inte ledsen utan enbart skitarg. Oj vad han skällde! Gav inte upp utan körde på och 1 timme och 20 minuter senare somnade han om. Sen vaknade han 03.00. Den här gången pratade han mer men argt. Som att han skällde på mig... fick honom att somna om efter ca 20 min. Sista uppvaket vid 05.30 var han lite arg och pratade surt bara och somnade om efter ca 5 min. Måste säga ändå att natten faktiskt gick riktigt bra och det var bara första uppvaket han prompt ville ha mat (vilket han inte fick såklart) :). Har bestämt att natten är 17.30 (japp HAN vill sova för natten då) och vakna 06.30 ungefär. Eftersom natten blir väldigt lång så smyger jag i honom en flaska välling klockan 20.00 i sömnen.

Hur som, problemet är att han HATAR ramsan. Ramsar jag blir han galen... han vägrar sova på mage efter första natten... han vaknar fortfarande i sina skarvar och vill ha nappen (japp den är kvar) men kräver ingen mat så det är lugnt... men jag känner att jag har fastnat...
Hur gör jag nu?

Hjäääälp ;)
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag upplever det som du har hastat in i kuren och även om du gjort det förr skulle jag råda dig att läsa boken igen, flera gånger. Det är en anledning till att vi inte har längre än 12 timmars natt, det funkar generellt sett inte i längden, även om du slänger in mat. Kuren innehåller varken mat eller napp, ramsan är det som ska bli det främsta verktyget och det blir det aldrig om du ska plocka upp och ge mat i sömnen eller stoppa i napp ibland. Hur ska han veta när ramsan betyder att du inte kommer och när den betyder att du gör det? Jag förstår att han är arg när du ger honom mixade budskap, hur ska han lära sig när han inte förstår? Sen ÄR det så också att för att ramsan ska ta ordentligt så behöver bebisarna ofta protestera ordentligt för att bli övertygade men idet här fallet är det nog mer förvirringen som gör honom förbannad.

Ja det var ju onekligen en ovanlig läggningstid, kan det inte vara så att han vill lägga sig då för han är övertrött av sina uppvak på natten + kanske att dagsömnen inte är tillräcklig? Du skrev inget om schemat på dagarna? Hur ser det ut där?

Vägrar sova på mage? Kan han vända sig själv? Det är vi vuxna som sätter förutsättningarna i kuren, inte barnen, gick det första natten borde det gå sen också troligen. Hans uppvak kommer INTE att sluta förrän du plockar bort både nattmaten och nappen, tyvärr. Jag plockade bort nattmålen för min yngste vid 3 månader men tänkte att han kunde behålla nappen lite till. Att skippa maten gick utmärkt efter 3 nätter med ljudliga protester MEN uppvaken slutade inte förrän jag fick nog och ryckte nappen en vecka senare, DÅ sov han hela natten. Bebisen måste inse att han ska sköta ALLT som rör somna och somna om själv och det funkar inte om man måste in i rummet och serva med saker.

Så läs igen som sagt , många gånger och även i andra trådar här och gör om, 12 timmars natt, bort med nattmaten och bort med natten.
Ett vanligt schema vid 4 månader är 12-45-2-45.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Tack :)

Vet att nappen måste bort ;) dock det här med magen. Som bebis sov han bara på mage med larm. Sen blev han genomförkyld och kunde då inte sova på mage. Nu när jag lägger honom på magen lyfter han bara huvet och när jag försöker hålla ner huvet blir han som sagt helt galen.... därav har jag istället buffar honom på rygg (min 2 åring vägrade också magläge). Kan det vara ett alternativ och ha honom i vagnen några nätter för att bli av med nappen? Ska jag försöka med ramsa trots att han blir förbannad?
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Jag säger som MammaA sa, du har hastat in i kuren med tanken detta går lika bra som med syster.... Läs, läs, läs, läs!

Dagsschema? Kan inte nog förstärka det MammaA sa om natten, nappen och maten. :wink:

Ang. magläget....
Sen blev han genomförkyld och kunde då inte sova på mage.
Ok, så vårt jobb som föräldrar är, leda, visa, lära, hjälpa. Han är 4,5 månad och blir tillskriven en massa saker som jag tänker han är lite för liten för att ha.
Han blev genomförkyld, du tog med vargarna in och sa "DU KAN INTE SOVA PÅ MAGE genomförkyld" så för att rädda dig läggs du nu på rygg. Nu när du sen lägger honom på mage, måste han ju ifrågasätta detta..... :roll: Och då som en riktig kille, med "vägran".

Så ditt jobb är ju att övertyga honom om att du vet bäst, att du har rätt, på precis samma sätt som du övertygat honom om att han behöver napp, mat, ligga på rygg osv... Vi gör ju även detta i vardagen så som spänner fast dem i bilbarnstol m.m. samma gäller ju liksom här tänker jag. :wink:

Kan tillägga att ligga på mage, med larm, vid förkylning är oftast än bättre för då rinner snoret ut och höjer man huvudändan med ca. 7 cm rinner snoret rakt ut utan att störa nattsömnen. Gärna ihop med våra "lök" rekommendationer. :D

Känner du dig säkrare och bättre med vagnen, kör på den!
Att han blir arg på ramsan är ju hans "dialog" med dig, den har han ju full rätt att ha, ditt jobb är att övertyga honom om att du gör rätt och ramsan är ju liksom hela kurens verktyg som man sen har hela livet! (lätt upp till 9 år då man fortfarande har 12 tim natt)


Så läs, läs, läs, läs. Pepping pepping pepping!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Ja jag har nog stressat in i det här... i natt började jag ordentligt.

Satt mitt schema (måste ta hänsyn till hämtning och lämning på dagis):
Natt 19-06
Sova 7.00 (45 min)
Sova 9.30 (45 min)
Sova 11.30 (2 tim)
Sova 16.00 (45 min)
Nattning 19.00

Hittade schemat i sova-hela-natten boken och tyckte det passar bra?

I natt har han haft 3 långa uppvak. Sover nu på mage men har det struligt med att han slänger runt med huvet hela tiden! Men kämpar på... ramsan stör just nu mer än utan men jag ramsar på :) han sover i sin säng på natten.

Har lagt han i vagnen nu för andra sövningen idag och han vill gärna att jag ska vagna hela tiden! Måste jobba stenhårt på detta...
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Glömde skriva! Han äter enbart välling och ersättning just nu. Han vägrar fortfarande mat och gröt men det jobbar vi på men hittills åker allt ut...
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nja, schemat låter helkonstigt för min del :wink: . Även om du ska ha 11 timmars natt (12 är bäst tycker jag :mrgreen: ) så är det ändå bättre med 3 lurar. Första luren efter en timme är för tidigt när han är så gammal, andra kommer efter 1,45 och tredje efter 1,15 min :!: :!: och sen 2,5 timme tills sista luren -du måste ha något så när lika tidsintervall mellan lurarna. Sista vakenpasset ska vara det längsta och kan vara upp till 3 timmar.

Ett klassiskt schema vore :
Morgon 07 Mat
lur 1 08.45-9.30
mat 10.30
Lur 2 11.30-13.30
mellis 13.00
Lur 3 15.30-16.15
Mat 16.45
Kvällsslurk 18.30
Godnatt 19.00

Jobba på med maten! Tipsar om Ellas kitchen klämmisar med frukt/rotfrukter - det var det ENDA som min matvägrare gillade :wink: Tiilsätt en tesked olja i flaskan (raps eller kokos) för mättnad.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Hej :)

Nu är jag inne på dag 3! Kvällsläggningarna och nätterna går kanon. Är lite osäker med kvällen dock. Lägger honom i sin säng 19.00, solfjäder och ramsar mig ut. Han är helt tyst, men däremot ligger han i typ 15 min efter jag gått ut med huvudet upp i lyften och försöker krypa i väg. Nu kommer han istort sett ingenstans förutom några centimeter åt sidorna men vet inte hur jag ska förhålla mig till det här efter som han är helt tyst? Sen bara lägger han sig ner och somnar.
Båda nätterna nu under kurningen har han vaknat 2 ggr men har snabbt somnat om igen efter ramsan.

Schemat är dessvärre ett problem, mellan 8.30-9.30 är vi iväg på dagislämning och hämtar mellan 13.30-14.30.

Tänker schema:
Morgon 7.00
Sover i bilbarnstolen från 8.00-8.45 (då kan han sova sista stunden i bilen och behöver inte väckas. Funkar sålänge vi har babyskydd.
Sover 11.30-13.30 (måste åka direkt när han vaknat och ätit.
Sova 15.30-16.15

Hur ser det ut?

Dock har jag ett stort problem! Dags sömnen! Har självklart fastnat i vagnträsket... idag har han inte sovit på hela dagen för han VÄGRAR sova om jag inte vagnar... han ger sig inte utan tillslut blir han helt galen xj sååå ledsen.... då måste jag vagna för att lugna. När han är lugn och jag slutar kastar han direkt upp huvet och blir helt rabiat igen... hur gör jag?

:(
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det enda problemet jag ser med schemat är att du kommer att ha svårt att få honom att somna efter bara en timmes vakentid på morgonen så fort både dag och nattsömnen sitter. Här ska det vara minst 1,5 men upptill 2 timmars vakentid. Går det att hålla honom vaken till åtminstone 8.30 hade det varit bra och sen sova i bilen. Det blir också för långt vakenpass med 2,45 vaken annars sen på förmiddagen, då riskerar du rejäl övertrötthet.

Att han ligger vaken 15 min nöjd men nyfiken betraktas bara som PRIVATLIV, det bryr vi oss inte om alls :wink: .

Självklart blir han helt rabiat när du slutar vagna :wink: . Det är ju det som är vagnträsk :^o . Vagna inte för långa omgångar, svårt att säga exakt men typ 8-16 ggr, inte 84 :mrgreen: . Så fort du märker att han lugnar sig susar du direkt bort från vagnen. Mellan varje vagningsomgång räknar du till MINST dubbelt så mycket som så många drag du vagnade sist. Först då ingriper du igen. På tre dygn bör han fatta galoppen i stora drag och det bör ge sig helt inom några veckor om du är konsekvent.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Tack :)

Som det ser ut idag är han jättetrött vid 8.00 (1 timme efter han vaknat) men det tror du kommer ändras?
Problemet med dagislämningen är att vi har bara 5 minuter i bilen, resterande tid är det de tar att gå in till dagis, lämna och sen åka hem igen. Han vaknar alltid när jag tar ut stolen ur bilen så får han somna senare än 8.00 vaknar van påtok för tidigt... får tänka på det här lite mer tror jag...

Ramar man när man "susar" från vagnen eller bara sluta vagna? :)
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Tredje natten - sov som en guru :) inte ett enda uppvak!
Har tänkt kring schemat och då min två åring är en morgonpigg liten lärka och alltid vaknar 5-5.30 ( #-o ) så passar ditt schema om jag backar tiden en timme. Kör då natt 18-06
Sova 7.45-8.30
Sova 10.30-12.30
Sova 14.30-15.15
Natt 18
Är ju ändå uppe 6.00 och ofta vaknar lillebror då i alla fall av att storasyster röjer... hehe
Lägger alltid två åringen 18.15 så då passar det perfekt att lägga lillebror en kvart före!
Eller missar jag något i mitt tänk här?
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Schemat låter bra :thumbsup: - och ja, jag tror att han kommer att orka 1.45 på morgonen när dagslurarna väl sitter. I början av :shock: kuren är ALLA barn extra trötta fast de faktiskt sover mer än tidigare

Ramsar du i sängen och vagnar i vagnen? är det rätt uppfattat? Jag har alltid ramsat i båda...sitter ramsan så du kan använda den som verktyg? Du kan ju vagna nu men när ni lämnat vagnträsket hade jag gått över till att använda ramsan helt som verktyg.Du ramsar alltså INTE när du susar från vagnen. Jag upplevde själv att alla skarvar på dagslurarna försvann ganska snabbt när ramsan väl kom i bruk :idea: - ju mindre hjälp man får desto mindre anledning att vakna och påkalla den :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av MammaPejja »

Jaha jo jag har ramsat vid båda men fått vagna som extra hjälp. I vagnen hatar han ramsan. Blir helt förtvivlad! Förmodligen sitter inte ramsan helt eftersom våra läggningar på kvällarna varit så smärtfria. Har ju knappt behövt ramsa eftersom han somnat så bra :wink: det var en fråga jag hade till dig ifall du menade att "susa" från vagnen även innebar att du ramsade :)

Läggningen i går gick också som en dans, han sov nog inom 2 minuter :) sen sov han heeela natten .
Hade någon liten mardröm runt 23.00 men gick in och solfjädrade och ramsade bara för att ta honom ur drömmen och då släppte det och han sov vidare.
Jag kämpar vidare med vagnen ;)

Stort tack för all hjälp och support!
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurproblem med 4,5 månaders bebis

Inlägg av Tin »

Hej hopp
ett tips nar man ar pa vag ut ur vagns trasket ar att faktiskt ta tid pa hur lange man vagnar och hur lange man inte vagnar.
Vagnade man 8 drag och det tog 15 s, sa skall man halla sig undan vagnen i miiiinst 30 s. Garna langre. Vagna MAX 16 drag i strack, susa ut, bort fran vagnen, var upptagen, gor husljud. Sen endast om liten behover lugnas vagnar man igen. Precis samma strategi kor du med ramsan nar du har ramsan som enda verktyg.

Annars jobbar ni super fint, backa backa backa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"