vilket är bästa sättet att bära barnet?
Hej,
vi funderar också på att köpa sele/bärstol eller liknande till vår dotter när vi ska till fjällen i påsk. Tanken är att hon får sitta i den när vi åker på långtur.
Hon kommer få sitta i pulka också, men det skulle vara skönt att slippa den ibland.
Hon är då 1 år, men är väldigt liten till växten, och kommer väga drygt 7 kg.
Måste säga att jag blir lite sugen på en ERGO, men hur fungerar den med (tjocka) vinterkläder på?
Någon som har erfarenhet av bra bärhjälpmedel vid skidturer. Vill helst inte lägga ner en förmögenhet....
Linda
vi funderar också på att köpa sele/bärstol eller liknande till vår dotter när vi ska till fjällen i påsk. Tanken är att hon får sitta i den när vi åker på långtur.
Hon kommer få sitta i pulka också, men det skulle vara skönt att slippa den ibland.
Hon är då 1 år, men är väldigt liten till växten, och kommer väga drygt 7 kg.
Måste säga att jag blir lite sugen på en ERGO, men hur fungerar den med (tjocka) vinterkläder på?
Någon som har erfarenhet av bra bärhjälpmedel vid skidturer. Vill helst inte lägga ner en förmögenhet....
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Gäst
Hej Linda!
Igår invigdes Ergon "på riktig". Vi skulle gå en långpromenad med barnvagn och Ergon togs med i fall den behövdes. Jag hann låsa utedörren när Emilie upptäckte den och genast ville sitta i den (tanken var ju att hon skulle gå, stå på ståbrädan eller sitter på pappas axlar!). Så upp med henne i Ergon. Hon väger drygt 15 kilo, är drygt en meter lång och hade TJOCKA vinterkläder på sig! Men det gick utan problem. Enda problemet var att jag efter ca 1 km inte orkade bära henne mera
och då fick hon hoppa ur den i alla fall!
Så angående tjocka kläder behöver Du inte oroa Dig! Enda kravet Ergon har är att barnet måste kunna hålla huvudet stadigt, därför rekommenderas den inte för barn under 5 månader. Men det finns ju ett huvudstöd som Du kan fälla upp om barnet ska sova och då hålls huvudet liksom "på plats" mot ens rygg.
Igår invigdes Ergon "på riktig". Vi skulle gå en långpromenad med barnvagn och Ergon togs med i fall den behövdes. Jag hann låsa utedörren när Emilie upptäckte den och genast ville sitta i den (tanken var ju att hon skulle gå, stå på ståbrädan eller sitter på pappas axlar!). Så upp med henne i Ergon. Hon väger drygt 15 kilo, är drygt en meter lång och hade TJOCKA vinterkläder på sig! Men det gick utan problem. Enda problemet var att jag efter ca 1 km inte orkade bära henne mera
Så angående tjocka kläder behöver Du inte oroa Dig! Enda kravet Ergon har är att barnet måste kunna hålla huvudet stadigt, därför rekommenderas den inte för barn under 5 månader. Men det finns ju ett huvudstöd som Du kan fälla upp om barnet ska sova och då hålls huvudet liksom "på plats" mot ens rygg.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Man tager lilla barnet och hivar upp det på vänstra axeln. Och det gör man från det barnet är nästan nyfött. Barnet sitter alltså grensle. I början håller man vänsterhanden till skydd/stöd över lilla ryggen men har högerhanden fri. Snart, mycket snart, kommer apfasonerna i dagen och lilla ungen tar tag i mammas/pappas huvud och lutar sig mot det. Kvinnorna bar sjalett eller stor svart sjal (utomhus) så det var inte lätt att få ner små händerna i "pälsen", håret, men med mig som var barhuvad gick det utmärkt att ta ett stadigt tag.
Balansen övas upp mycket snart den också, och kvinnorna släppte taget om barnet, som lugnt satt kvar och "red"; eller också höll de till nöds en hand om barnets främre fot.
Det var faktiskt ett suveränt sätt att forsla med sig små barn utan att egentligen känna av bördan och utan att ha händerna upptagna. I regel var det ju minst två ungar till som behövde hålla handen, eller så skulle händerna bära annat...
Jag sätter fortfarande små barnbarn över vänsteraxeln och de "köper" det direkt.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack nickan, det blir nog en ERGO för oss, skönt också eftersom den inte kostar allt för mycket
( låter lite osäkert att ha Vega över vänster axel
annars var ju tipset både billigt och bra
)
Åh vad jag längtar till påsk nu, ut och åka skidor i fjällen.....
Linda
Åh vad jag längtar till påsk nu, ut och åka skidor i fjällen.....
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Vill ni veta mer om selar så kan ni kika in på:
www.sjalbarn.se och gå in på forumet som finns där. Där finns beskrivet olika selar och sjalar och betyg av folk som har använt dem.
Ergon är ett kanonköp!
www.sjalbarn.se och gå in på forumet som finns där. Där finns beskrivet olika selar och sjalar och betyg av folk som har använt dem.
Ergon är ett kanonköp!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
tack mia75
jag var inne på sidan, men hittade inte betygssättningen. ( letade inte jättelänge
) Är fortfarande inne på ERGO, den ser så himla smidig ut, och får ju bra betyg av er som använt den,
men har några sista funderingar ändå
Hur länge kan barnet sitta i ERGON? Vi brukar bla gå på en tur som tar tre timmar (aktiv skidåkning). Då pausar vi ca 2 ggr, varav en lång lunchpaus. Hur skulle det gå tror du/ni som har erfarenhet av ERGO? Är det för påfrestande för barn/bärare? Vi är ute i ca 5 timmar sammanlagt
Vega är inte alls van att sitta i sjal/sele. Vi har använt babybjörn ibland för att gå till affären (runt hörnet) men det är nog allt. Några korta promenader när vi varit ute med båten också, men då var hon en putteliten bebis och sov hela tiden 8) Bör man vänja henne lite först innan man ger sig ut på en (längre) tur.
hmm tänk om hon inte alls gillar att sitta fast på ryggen
Linda
jag var inne på sidan, men hittade inte betygssättningen. ( letade inte jättelänge
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Gå in på forumet, scrolla ner till sjalrecensioner och se under rubriken: Kvadratiska bärsjalar & Ergonomiska bärselar
Prova att använda ergon lite hemma innan ni åker, när ni går till affären eller liknande så att hon vänjer sig lite, de flesta barn brukar gilla det. Eftersom barnet sitter ergonomiskt riktigt i en ergo, till skillnad från tex babybjörn som inte alls är bra, så kan barnet sitta många timmar i selen utan problem, visst kanske hon tröttnar ibland, men då får ni väl ta en liten extra paus.
Jag tror att det går fint! 
Prova att använda ergon lite hemma innan ni åker, när ni går till affären eller liknande så att hon vänjer sig lite, de flesta barn brukar gilla det. Eftersom barnet sitter ergonomiskt riktigt i en ergo, till skillnad från tex babybjörn som inte alls är bra, så kan barnet sitta många timmar i selen utan problem, visst kanske hon tröttnar ibland, men då får ni väl ta en liten extra paus.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Gillar ocksa ERGOn - och det gor min son ocksa! Enda "jobbiga" med den ar att det kan vara lite knixigt att fa upp barnet om man ar sjalv och ar utomhus (ar jag inomhus brukar jag kontrollera i spegeln om han sitter korrekt. Gillar inte heller att man inte kan na dem om mossan skulle trilla av etc (om man ar sjalv). Annars ar det valdigt skon for barare och barn.
Jag anvander BabyBjornen for kortare sma turer... nar man ska in i en affar eller liknande. ERGOn anvander vi for langa promenader samt inomhus nar lillskrutt vill bli buren och man vill fa nagot gjort... funkar jattebra och han sitter ur fara for varma spisar, knivar och annat.

Jag anvander BabyBjornen for kortare sma turer... nar man ska in i en affar eller liknande. ERGOn anvander vi for langa promenader samt inomhus nar lillskrutt vill bli buren och man vill fa nagot gjort... funkar jattebra och han sitter ur fara for varma spisar, knivar och annat.
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005
och Selma fodd 16 juli, 2007

Jag har också en ERGO och är störtnöjd! Visst lite knixigt är det att få dem på plats men jag tyckte att jag lärde mig snabbt att liksom skicka upp sonen på ryggen under ena armen. Nu går det snabbt och smidigt och jag gör det utan att tveka både inomhus och utomhus.
Ett trix ifall de små börjar kasta sig bakåt och busa när de ska upp på ryggen är att inte stå fullt lika framåtlutad. Lutar man sig för mkt framåt blir man lite för lik en rolig häst
och det är klart man vill klättra omkring då. Står man lite mer upprätt så blir balansen inte fllt lika bra och "apreflexerna" som Anna pratar om kommer fram, barnet koncentrerar sig på att hålla sig kvar ist för att busa omkring.
Ang hur länge man orkar bära. Till en början är det klart att det kan bli lite jobbigt för ryggen om man inte är van bärare, men när du är van kommer du lätt att kunna bära flera timmar. jag barn Jonas i somras (ca 13 kg) på en 8 km lång promenad. Ryggen klarade jag galant, lite trött i fötterna och vaderna var jag dock mot slutet men det skulle jag nog ha varit i alla fall... Samma barn bar jag i 3 tim på magen i långsjal när vi var på marknad. Inte heller det några problem. Har man ett lite större barn kommer det nog inte vilja sitta i timtal men då kan man varva mellan att låta barnet gå och blir buret allt efter vad barnet orkar.
Ett trix ifall de små börjar kasta sig bakåt och busa när de ska upp på ryggen är att inte stå fullt lika framåtlutad. Lutar man sig för mkt framåt blir man lite för lik en rolig häst
Ang hur länge man orkar bära. Till en början är det klart att det kan bli lite jobbigt för ryggen om man inte är van bärare, men när du är van kommer du lätt att kunna bära flera timmar. jag barn Jonas i somras (ca 13 kg) på en 8 km lång promenad. Ryggen klarade jag galant, lite trött i fötterna och vaderna var jag dock mot slutet men det skulle jag nog ha varit i alla fall... Samma barn bar jag i 3 tim på magen i långsjal när vi var på marknad. Inte heller det några problem. Har man ett lite större barn kommer det nog inte vilja sitta i timtal men då kan man varva mellan att låta barnet gå och blir buret allt efter vad barnet orkar.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)