Hedvig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Hua, det låter mindre kul Nat... Tur utvecklingsfaserna går över snabbt när de är såhär små iaf! Låter ju hur bra somhelst att köra ut hela familjen. Funkade det även när lillasyster var lite mindre?

Våra stora går på förskolan 8:45-13:45 tis-tors och nu när det börjar bli riktigt ruggit höstväder och Hedvig inte sover lika långa pass längre funderar jag på hur jag ska ordna med hämtningen. Oftast sover hon lunchlur ca 12-14 och det finns inte en chans att vi är hemma tills dess, alltså blir det att amma utomhus - burr! Plus att jag tycker det är svårt att hålla vaken utomhus. Men syskonen behöver ändå vara ute och springa av sig ett par timmar på eftermiddagen. Hur gör ni andra? Till våren när hon är större tänker jag att det blir lättare, så det är ju ett kortvarigt problem iaf.

Jag bestämde mig ändå för att börja styra upp Hedvigs tider lite. Är generös med marginalkvartar såhär i början eftersom 1h 45min är max vakentid, men såhär kör vi:

Natt 18:30-6:30
Fm-lur 8:15-9:45
Lunch-lur 11:30-13:30 (nu 13:45)
Em-lur 15:30-16:15
Dusch med pappa och syskon vid 17:30. Det är fortfarande lite grinigt på kvällen men ammar korta mål och byter aktivitet ofta för att avleda. Hon vaknar efter en dryg timme och äter mer, men det känns ändå okej då hon sover 7-8h efter det :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Måste fråga - hur tidigt kan en bebis sova 12h i sträck egentligen? Jag vaknade strax före sex imorse och insåg att Hedvig inte hade ammat på 11,5h! Funderar på om jag ska börja ställa klockan ifall det händer igen. Hon sover oftast 8-9h innan nattmålet, men det märks att nåt är på g och hon är TRÖTT! Har ju aldrig haft det här "problemet" förut ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Hedvig

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Vilket fint schema! Funderar på att finjustera vårt efter att ha sett ert :D
Jag har haft ett barn som själv sovit 10-12 timmar vid 2 månaders ålder. Jag har inte väckt! Gått hur bra som helst :) Tänker att det är skillnad med en bebis som är nyfödd. Men min Ebbe brydde sig inte nämnvärt där heller. Sov 6 timmarsnatt från han föddes :wink: Tänker på Annas ord "Sök inte problem där det inte finns några" :D Enda "bekymret" är väl då om hon skulle vakna vid 5:30 istället. Vagna eller mata liksom? Tänker att sover hon över nattmålet fler gånger så du märker att det blivit en vana, då hade jag tagit bort nattmålet och bestämt mig för att vagna vid uppvak nån timme innan morgon. Innan dess får du väl känna dig för. Kan ju komma en natt här och där då hon behöver nattmål och vaknar.

Angående målet där på eftermiddagen så har jag inget bra råd känner jag. Har ni långt hem? För annars hade jag kört hem och ammat. Kanske tagit mellis inne och tagit en sväng ute med barnen när liten sover em. Behöver de verkligen mer utetid efter dagis? Som sagt, det är en kort tid, på helgen kan ju pappan ta den där utetiden och de dagar de inte är på dagis, men kanske sålänge Hedvig är liten så kan ni ha nåt projekt inomhus där på eftermiddagen och gå ut sen? Jag har inte haft jättemycket utetid till mina barn när de varit på dagis :roll: tyckt att det varit full rulle där hela dagen och att barnen behövt varva ner efter det. Bara en tanke!

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Så klok du är! Det är ju klart jag inte ska leta problem där de inte finns #-o ;) Hedvig har sovit som en stock hela veckan och jag har helt enkelt gjort så att jag tagit upp och ammat henne en kortis när jag vaknat av hennes bök vid 3-5 på morgonen. Hon kan säkert sova vidare, men jag ser inte meningen med att själv ligga vaken för att hon låter så. 5-10 min amning så är hon ju tyst sen :P

Förskolehämtningarna lyckades vi för det mesta lösa med att min man jobbar mer de dagar barnen är hemma, så hinner han hem och hämta de flesta gångerna. Ända sen våra tvillingar började bli rörliga har jag liksom gett upp lite på "innereglerna" här hemma, så vi behöver definitivt vara ute både fm och em i minst en timme, annars blir det kaos... Men tar då upp och ammar i kapprummet på förskolan och sen får hon klara sig tills vi kommer hem, alt får hon en kort slurk under en filt om det blir väldigt knöligt :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Har nyss läst igenom min låååånga tråd från förra gången, min första med standardmodellen, och blev inspirerad att skriva här igen. Det är ju så kul att kunna läsa senare även om jag inte behöver hjälp. Så här kommer en sammanställning av den gångna månaden :)

Hedvig sov som en dröm i ungefär två veckor. Oftast hela nätter (12h) utan mat. Sen kom den där övningsperioden vid tre månader som jag minns så väl. Men eftersom allt känns så enkelt i jämförelse den här gången bjussade jag på både ett och två nattmål och en extraslurk innan långsov på dagen. Efter en dryg vecka började det ordna till sig och hon verkade bli mätt igen. Vi har dock bara haft en hel tolvtimmarsnatt utan mat sen dess, annars vaknar hon runt 2-3:30 och är riktigt hungrig. Gnölar en del i vargtimmen, men somnar nästan alltid om själv (utom en gång då hon var fly förbannad och jag fick vagna för typ första gången i Hedvigs liv, på natten alltså). Men hon är ju bara drygt tre månader så det känns helt okej. Jag tänker att jag vagnar bort nattmålet när det verkar påverka aptiten på morgonen om det skulle behövas.

Jag minskade på fm-luren för tre dagar sedan. Hon har skarvat mkt på lunchluren och haft svårt att somna på kvällen, så jag antog att det berodde på för mkt sömn. Det går faktiskt finfint än så länge. Lägger en kvart tidigare på lunchluren och kvällen om det behövs, men så länge vi byter aktivitet ofta på slutet så brukar det gå bra. Nuvarande schemat är:

Natt 18:30-6:30
Fm-lur 8:30-9:15 (här är ögonlocken tuuuunga)
Lunchlur 11:15-13:15
Em-lur 15:15-16

Hon får mat inom timmen men oftast en extraslurk innan långluren. Jag jobbar två dagar i veckan, så då får hon flaska och äter betydligt snabbare. Vi avvaktar med maten eftersom hon ändå sover så bra och det är skönt att slippa allt kladd ;) Vi åker till Thailand i december, så hon får väl börja med smakisar där tänker jag. Ska bli spännande att flyga med två trotsare och en bebis (och en snart femåring men han är ju from som ett lamm i jämförelse). Vi har ingen vana här så om nån har tips tas de tacksamt emot. Hittade dock flera bra trådar i favoriterna.

Storasyskonen älskar fortfarande sin lillasyster och gör allt för henne, även om nyhetens behag har gått över. Jag har infört rutinen att hon badar med ett av syskonen varje kväll. Vi har bara dusch så de sitter i sina badbaljor och Hedvig ligger hur tryggt somhelst med huvudet i deras knä. Toppen eftersom jag kan duscha samtidigt - behöver mest ha koll så de inte matar henne med badvattnet :P

Livet är alltså himla fint just nu :heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hedvig

Inlägg av Tin »

Vilken underbar lasning. :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Hedvig

Inlägg av Avocado14 »

Hej! Vad kul att läsa att det går så bra.
Nyfiken - hur löste du förskolehämtningen? Jag har lite samma problem själv nämligen. Jag ser ju att Hedvig sover till 13.15 - men hur får du med dig henne till förskolan i vaket tillstånd? Vår lille M börjar närma sig 3 månader och hittils har jag lagt en eftermiddagslur under hämtningen. Men funderar på om det snart ska gå att ha honom vaken - frågan är bara HUR?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Jag har sån tur att min man kan styra sina jobbtider själv så oftast kan han hämta. När jag ska hämta tar jag upp 13:15, ammar så mkt det går i, byter blöjan och sen går vi. Bullar antingen upp med kuddar i vagnen så hon ser lite eller tar henne i bärsjalen. De senaste veckorna har hon blivit mkt mer vaken, så det kommer säkert för er också. Ammar i kapprummet på förskolan, så klarar hon sig oftast till eftermiddagsluren. Det jobbiga är snarare att valla de tre vilda storasyskonen att kissa, klä på sig och gå hem utan att få tinnitus... Två treåringar i värsta trotsen kräver verkligen sitt tålamod :shock:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Hedvig

Inlägg av Avocado14 »

Ska nog snart pröva bulla upp i vagnen! Det är ju häftigt hur utvecklingen går fort och hur mycket mer "med" -som du säger- vår 3-månaders redan är! Snart är det dags att pröva mat, sitta själv etc ... tiden går så fort! :)
Är inte avundsjuk på dig som ska få hem 3 stk från förskolan!! Förstår att du försöker få mannen att hämta så ofta det går. Tycker jag har fullt upp med min 2-åring som bryter ihop i trappan VARJE dag, "mamma bära, mamma BÄRA" låter det förtvivlat och jag förbannar det faktum att vi bor på 3:e våningen utan hiss!!!! Och så vaknar minstingen i liggdelen till vagnen som jag kånkar så svetten lackar. MEN är det inte värre problem man har i livet så är man väl antagligen lyckligt lottad egentligen. ;)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hedvig

Inlägg av lgh140 »

Det har du nog rätt i Avocado, men en hiss kan väl ändå inte vara för mkt begärt ;) Jag är väldigt tacksam över att vi inte har några trappor.

Nu är Hedvig snart fem månader och vi är nyss hemkomna från Thailand. Det är tredje natten hemma och vi börjar så smått få ordning på dygnet - har aldrig varit med om sån hemsk jetlag förut och alltid är det ju nån av ongarna som vaknar. Hedvig sov bra på planet, men har gjort morgon mitt i natten vilket har resulterat i övertrötthet på dagen och en ond cirkel.. Men igår lyckades jag vända skutan och kunde lägga henne kl 6. Det har snart gått tolv timmar och har inte hört ett ljud från henne.

Introduktionen av mat i Thailand gick bra och nu får hon både mat och tutte till varje mål. Eftersom vi fick dela säng hela den gångna månaden var jag rätt frikostig med nattmål, så jag kunde få somna om istället för att lyssna på gnöl, men för två veckor sen slutade hon somna om efter nattmålet så då beslöt jag att ta bort det. Gick hur bra som helst - underbar liten sovare jag har [-o< Hon har dock börjat vända sig från mage till rygg när hon vaknar, men klarar oftast av att somna om på rygg och vi övar vändningar på dagen.

I övrigt är det en underbar liten tjej vi har. Hon hänger på och är nöjd, utom när vi glömmer lägga henne i tid - snacka om mat-och-sovklocka :lol: Det är snart dags att dra ner på em-luren, men iom jetlag får det dröja ett tag till.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hedvig

Inlägg av Tin »

Hej,
vilken underbar lasning. =D>

Attityden ar pa topp, sovet ar pa topp. Semester lunken och langresor skapar ibland avsteg fran schemat men inget som inte gar att fixa. Stralande.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"