Vaknar och pratar i vargtimmarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frökenfru
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 22:48

Vaknar och pratar i vargtimmarna

Inlägg av Frökenfru »

Vår tjej är sex månader och kurades enligt SHN sedan fyra månaders ålder. De knepiga vargtimmarna överkom vi inom två veckor efter kuren och det är ytterst få gånger vi behövt ge henne en Pangramsa vid rop. Vid de tillfällen hon behövt hjälp att somna om har pangramsan haft effekt direkt.

Nu till vår nuvarande "utmaning":

Sedan 1,5 vecka tillbaka har hon börjat vakna mellan kl 05:00-06:00 (06:30 väcks hon). Allt började i samband med vändningacirlus, helt plötsligt låg hon på rygg och inte på mage. Hon blev förtvivlad och ropade. Vi gick snabbt in, vände på henne och gick ut. Hon somnade om. Andra dygnet i samband m vändningscirkus och uppvak i vargtimmarna somnade hon om (kl var då 22:30). Hon somnade om på rygg. Uppvaktningarna nätterna efter detta vaknar hon inte och ropar längre utan hon pratar (lala) i uppemot 60 min innan rop. Pangramsa direkt vid joller fungerar inte, hon hör men pratar lugnt vidare. 60 min senare ropar hon och somnar om (om hon ligger på mage) vid pangramsa. Vi hårdtränar vändningar på dagarna sedan cirkusen började och nu verkar det som att cirkusen upphört. Dock kvarstår uppvaktningarna.

Fråga:
Hur skulle ni gått tillväga?

Mina tankar:
Möjligt att hon genomgår en utvecklingsspurt. Orden bara väller ut dag och nu morgon, börjat klättra och fått tänder. Möjligt att uppvakningarna ebbar ut i takt med att det nya blir "vardagsmat". Låta henne prata och Pangramsa om hon skriker, det som fungerar på henne. Ja hon blir tröttare dagtid - använda marginalkvart till långluren/natten vid behov.
Eller har ni kloka föräldrar andra tankar?

Tack på förhand!

Hälsningar
Clara 2016-05-24
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar och pratar i vargtimmarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag tycker du resonerar helt rätt jag! :D

6-mån:

Mera fysisk aktivitet dvs. ålning mest hela tiden på golvet. Utevistelse minst 1 tim fm och 1 tim em.

Mera mat, mycket mera mat!! Här är nyckel! En 6-mån har nästan ingen botten, här gäller mycket mera och ännu mera mat och mata fort fort fort. De har nämnligen inget tålamod så man har bara 20 min på sig att sleva in maten. :wink:

Nu vet jag inte hur ert schema ser ut, men kan vara värt att titta lite på. :D

Ps. när hon vänt sig och somnat om kan du vänta 10 min och gå in och vända henne till mage om du vill med tanken att hon kanske inte vaknar lika lätt på morgonkvisten där. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frökenfru
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 22:48

Re: Vaknar och pratar i vargtimmarna

Inlägg av Frökenfru »

Hej! Tack för snabbt svar och strålande tips :)

Vår tjej är ett riktigt energiknippe och har sedan 4/5 månader ålat sig fram - och börjar nu krypa och som sagt, klättrar och reser sig upp.
Natten satte sig snabbt efter kuren och dagsvilorna har krånglat och det är sällan som hon sover en hel dagsvila utan skarvar. Vi stuvade om i schemat sedan 2,5 vecka tillbaka då samtliga dagsvilor krånglat ett tag - Busade igenom fm-luren, skarvade under långluren och sov em-luren i vagn under snabba promenerader (12 + 45 + 2 + 20).

Vore toppen med förslag på justeringar i det nya schemat då vi upplever att det inte är helt optimalt, kan tänka mig att det finns en del att förbättra. Hon sover i spjälsängen då vi bor i lägenhet samt att hon knölat under dagsvilorna och vi är inte modiga nog att ramsa henne mitt i storstaden :) Därför behöver vi komma ut då hon är vaken.

Schema: (12 + 2 + 45)
06:30 Godmorgon (Ammar till kl 06:55)
07:15 Frukostmacka med leverpastej medan föräldrar fejar i köket
08:15 Frukost (Egengjord havregrynsgröt med aprikoskräm)
09:30 - 11:30 Vila 2 timmar (Ger äggmjölk inför luren)
12:00 Lunch (Puré)
14:00 Mellanmål (Egengjord gröt med äppel/päronmos)
14:30 - 15:30 Vila 45 min
17:00 Middag (Amma + Puré)
17:30 Bada badkar
18:00 Bus/Äggmjölk
18:30 Godnatt

(Erbjuder plockmat till samtliga måltider då hon visar stort intresse att äta själv, får egen sked och tillgång till tallriken. Hon har svårigheter med att dricka ur flaska och vi övar inför den långa dagsvilan och inför natten då amningen i snabb takt försvinner bort. Varvar tutte med flaska för att få in tekniken. Får i sig ca 90 ml vid varje tillfälle. Välling ratar hon. Tar mellan 10-15 min för henne att somna - har mycket bus att avklara;))

Det nya schemat verkade fungera bra efter omstuvningen. Hon sov i 1,5 h innan hon vaknade till under den långa vilan och somnade om med hjälp av ramsa under de båda vilorna. Men så kom vändningscirkusen. Nu har hon börjat vakna efter 60 minuter under den långa vilan och efter 35 minuter under em-vilan. ARG och vägrar somna om. Här är jag kluven till hur vi bäst bör agera för att sätta hennes intressen främst. 1. Antingen lyssna ramsa lyssna ramsa husljud/musik etc spela teater när det är dags att stiga upp. 2. Pangramsa husljud/hög musik (tufft för föräldra-hjärtat)
Utmaningen här - Vilorna på dagarna är ju under en begränsad tid vilket också innebär begränsad tid för vår tjej att förstå vad hon ska göra. Hur skulle ni agerat?

Hoppas jag fått med det mesta, tusen tack på förhand!

Hälsningar
Clara 2016-05-24
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar och pratar i vargtimmarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Jag tycker du har alldeles för många måltider på schemat. Det blir liksom varken hackat eller malet. Jag skulle vilja pilla i schemat lite så här:

Schema: (12 + 2 + 45)
06:30 Godmorgon (Ammar till kl 06:55)
07:15 Frukost (Egengjord havregrynsgröt med aprikoskräm) (plockmat)
09:20 Äggmjölk (även mosad banan här är bra då det innehåller tryptofan)
09:30 - 11:30 Vila 2 timmar (Ger äggmjölk inför luren)
12:30 Lunch (Puré)(och plockmat)
14:20 Minimellis (något litet att sova på just nu)
14:30 - 15:30 Vila 45 min
17:00 Middag (Amma + Puré)
17:30 Bada badkar
18:00 Bus/Äggmjölk
18:30 Godnatt

Supertoppen du ger lite plockisar också. Men glöm inte att lasta in puren jättefort. Amning går bra i anslutning till måltid, förutom den första morgonamningen du har, kan tänka den är lite mysig ett tag till :D

Ang. luren, funkar det att gå in och vända henne och ut med en ramsa? Vänta tills hon faktiskt BER om hjälp att vända sig?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frökenfru
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 22:48

Re: Vaknar och pratar i vargtimmarna

Inlägg av Frökenfru »

Tack för att du piffat till schemat! :)

Hon har slutat att vända sig från mage till rygg sedan ett par dagar tillbaka. När cirkusen pågick kunde hon somna om om cirkusen skedde under natten, men inte om det hände på dagen. eftersom att hon knölar till och från under lurarna på dagen är det svårt att veta om skälet till varför hon inte somnar om beror på att hon vänt sig eller helt enkelt inte vill sova :) De verktyg vi använder är ramsa husljud musik och "gör ingenting". Trafik in i sovrummet leder enbart till förvirring - varför kommer ni in hit om ni inte ska ta upp mig?! .. Så nej, vi går inte in för att ev vända henne på dagarna om rop. Där lyssnar vi och ramsar när vi upplever att det behövs. Oftast somnar hon om inom 5-20 min.

Det handlar förmodligen VÄLDIGT mkt om balansen mellan aktivitet utomhus och mat. Du har helt rätt!

Tack för stöd och tips!!
Clara 2016-05-24
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"