Vagna enbart eller kura?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Liseol
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 00:05

Vagna enbart eller kura?

Inlägg av Liseol »

Hej!

Jag är mamma till lilla Live på 4 månader. (Och två pojkar på 2 och 5 år).

Live somnar med ramsa kl 19.00 på kvällen, men är inte standardmodell. ;) Hon har ganska fasta mattider och sovtider på dagen, och sover 12 timmar på natten. Hon äter dock kl 01 och 04, i sömnen. Innan hon vaknar vid 07 ungefär, och dagen är igång igen. Hon sover själv i en bedside-crib.

Min fråga; Jag kan säkert vänja henne av med naten på natten, men jag har inte "orkat" än, då hon sover gott ändå, (och jag har en vällingsmaskin vid sängen). Men nu känner jag att det är dags för hela nätter utan mat. -och kanske även flytt till spjälsängen (som hon nu har egenlek och morgonvila i på morgonen efter morgonmaten).

Hur skulle ni göra?? Kura enl lathunden eller bara vagna/buffa en natt?

Tacksam för svar!!:)
Mvh Lise
Trebarnsmamma :D

2011-06-13 Pojke utan rutiner alls fram till 3 år.
2014-10-27 Pojke med säkra sovrutiner från start.
2016-08-02 Flicka SHN från 4 mnd.
Liseol
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 00:05

Re: Vagna enbart eller kura?

Inlägg av Liseol »

Liseol skrev:Hej!

Jag är mamma till lilla Live på 4 månader. (Och två pojkar på 2 och 5 år).

Live somnar med ramsa kl 19.00 på kvällen, men är inte standardmodell. ;) Hon har ganska fasta mattider och sovtider på dagen, och sover 12 timmar på natten. Hon äter dock kl 01 och 04, i sömnen. Innan hon vaknar vid 07 ungefär, och dagen är igång igen. Hon sover själv i en bedside-crib.

Min fråga; Jag kan säkert vänja henne av med naten på natten, men jag har inte "orkat" än, då hon sover gott ändå, (och jag har en vällingsmaskin vid sängen). Men nu känner jag att det är dags för hela nätter utan mat. -och kanske även flytt till spjälsängen (som hon nu har egenlek och morgonvila i på morgonen efter morgonmaten).

Hur skulle ni göra?? Kura enl lathunden eller bara vagna/buffa en natt?

Tacksam för svar!!:)
Mvh Lise
Trebarnsmamma :D

2011-06-13 Pojke utan rutiner alls fram till 3 år.
2014-10-27 Pojke med säkra sovrutiner från start.
2016-08-02 Flicka SHN från 4 mnd.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vagna enbart eller kura?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lise och välkommen! :D

Jag tycker nog du kan köra en "riktig kur" jag, så finns inga tveksamheter om vad som är vad. Går säkert bara lättare. :D

Gör alla förändringar på en och samma gång. Sätt ett rejält schema, ge lite riktig mat. Och läs SHN ordentligt och kör. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Liseol
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 dec 2016, 00:05

Re: Vagna enbart eller kura?

Inlägg av Liseol »

Åh, Tack för svar!! Nu behövde jag verkligen lite pepp. (Hon krånglade rejält vid läggning nu plötsligen.)

Men du tycker att jag skippar båda nattmålen på en gång nu då? Phu, känns som att egga till storbråk när hon egentligen är van att sova. Men jag håller ändå med, kur är nog det bästa!!

Ok, säg att jag startar nu efter helgen. Kör jag schemat stumt nu innan med tycker du, eller börjar jag med kuren och sen dag1 schema?

Så tacksam för råd!!
Mvh
Lise:)
Trebarnsmamma :D

2011-06-13 Pojke utan rutiner alls fram till 3 år.
2014-10-27 Pojke med säkra sovrutiner från start.
2016-08-02 Flicka SHN från 4 mnd.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vagna enbart eller kura?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, schemat är det enda som är en fördel att börja med och även mat! Rekommenderar varmt ett 12+45+2+45 schema. Och introducera riktig mat 2 ggr/dag. Då kommer du märka skillnad. :D Läs, läs, läs i Internationella SHN boken minst 5 ggr innan du börjar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"