Kan de äta för mycket?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bossemorsa
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 okt 2016, 09:39
Ort: Mölndal

Kan de äta för mycket?

Inlägg av Bossemorsa »

Har en liten kille på 12 dagar.
Han kom 10 dagar tidigt och vägde bara 2,4 när vi åkte hem från BB. Meningar konstigheter frisk och fin och väger nu 2,8kg :)
Vi kör SM och det funkar superbra. Men jag har märkt att jag måste sitta väldigt länge för att han ska bli mätt. Typ 1,5 h av ätande. Har blivit lite bättre senaste två dagarna då mjölken verkar rinna till lite.
Men för att göra livet lite lättare så har vi tillsatt ersättning till kvällen, (Då matar min man och jag går och lägger mig) och nattmålet då ammar jag först och sen ersättning. vi har gjort så i 6 dagar och jag är nu nere på 45 min - 1 h på nattmålet. Men två frågor:
I BB skriver Anna om att nattmatningen "vanligen" tar 20 min? Får ni andra till det?
Igår när min man matade hade jag ammat lite innan, typ 20 minuter. Men han fick i honom 210 ml ersättning innan han somnade?!
Kan de äta för mycket?

Hälsningar en relativt utvilad och mycket lycklig småbarnsmamma :)
Mamma till Bosse född 28 / 9 -16
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kan de äta för mycket?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Välkommen!
Oj, vilket matvrak :mrgreen: ! Nej, vad jag vet så kan de inte få för mycket, i så fall kommer det upp/ut igen så det märker man. Gissningsvis behöver han lagra en del extra nu så lugnar det kanske ner sig lite sen. Mina pojkar gick upp 500 g i veckan i början på enbart amning och BVC var lika förvånade var gång :lol: .

Nattmålens längd är en komplicerad fråga. Med min äldste var nattmålen nästan lika långa som dagmatningarna i början och blev aldrig kortare än 30 min medans den yngste i famlijen självmant tog sig 15-20 min långa nattmål från början. Vissa gör så att de avbryter efter 20 minuter för att skilja på natt och dag men så här i början, den första månaden minst hade jag låtit honom äta så mycket han vill ha. Förhoppningsvis lär han sig äta snabbare så småningom. Vill du öka mjölkmängden kan jag rekommendera Weledas amningste, mycket potent enligt egna erfarenheter :wink: .

Känn dig fram hur det funkar att både amma och ge ersättning, skulle det vara så att flaskan är lättare eller bekvämare är det ju lika bra som amningen, det viktigaste är en mätt bebis. BVC har en tendens att säga att det är bra om bebis får i sig åtminstone någon bröstmjölk för antikropparna men jag har då aldrig märkt att ammade barn skulle ha bättre immunförsvar än flaskade i min umgängeskrets. Trots mycket mjölk lyckades jag bara amma ca 2 månader med första barnet och 3 veckor med andra innan de började krångla och inte ville ha bröstet och ändå har mina barn varit friskare än min väninnas barn som är ammade i över 1 år.

Ni verkar ju ha ett bra upplägg med maten så du hinner sova på nätterna också :thumbsup: :sleep:.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bossemorsa
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 okt 2016, 09:39
Ort: Mölndal

Re: Kan de äta för mycket?

Inlägg av Bossemorsa »

Tack för svar och pepp med flaskmatning! <3
Blev lite orolig att han kanske skulle vänja sig vid stora mängder mat. Att hans magsäck kan töjas ut som vår. Så igår begränsade vi mängden i flaskan till drygt 100ml och pausade fler gånger och till sist gav nappen. Dnär vi la honom i sängen var han vaken men inte ledsen och somnade av sig själv efter typ 10 minuter. Och sov i 5 timmar. Får hoppas det håller i sig!
Tack igen!
Mamma till Bosse född 28 / 9 -16
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Kan de äta för mycket?

Inlägg av lgh140 »

Härligt att han sov! Men jag skulle säga att man aldrig kan ge ett så litet barn för mycket mat (har iaf aldrig hört motsatsen) - så mata på du säger jag och dämpa överlevnadsångesten. Mina har ätit typ dygnet runt de första veckorna men sen har det börjat ge med sig och de har ätit kortare stunder på nätterna. Sen kommer en övningsperiod och det blir likadant igen i några dygn innan allt blir "normalt" igen :)

Lycka till och grattis!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Kan de äta för mycket?

Inlägg av lgh140 »

Ökningsperiod menade jag ju ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kan de äta för mycket?

Inlägg av Tin »

Hej,
sma bebisar kan inte ata for mycket. Tank pa hur mycket som vaxer och utvecklas pa dom, de bahover enomra mangder mat. Vid tva arsaldern nar de slutar vaxa sa enormt gar matbehover ner igen. Tills dess mata pa, det kommer ut i nan ande om det bidde for mycket.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bossemorsa
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 okt 2016, 09:39
Ort: Mölndal

Re: Kan de äta för mycket?

Inlägg av Bossemorsa »

Tack för alla svar! Då fortsätter vi mata på som innan :)
Mamma till Bosse född 28 / 9 -16
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"