Blir arg och skriker vid läggning för natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blixt
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 22:10

Blir arg och skriker vid läggning för natten

Inlägg av Blixt »

Hej. Är helt frälst efter att vi började med SHN ibörjan av augusti. Magiskt och vår dotter (nu 9 månader) har svarat mycket bra på det. Vi har fasta rutiner som hon trivs med och hon äter som hon ska, sover som hon ska och är så glad.
Däremot så blir hon alltid så arg/ledsen när vi lägger henne i sängen förnatten, ramsar och går ut.
Hon kan skrika (mer skrik än vad hon är ledsen) i någon minut innan hon tystnar och somnar. ibland så sätter hon sig upp direkt vi lagt ner henne och då blir hon jätteledsen (hör stor skillnad om hon satt sig upp) och när vi då går in bestämt och lägger ner henne igen, ramsar och går snabbt ut så stannar hon nere , skriker och sen somnar.
Vi satsar stort på skrattat till godnattet och ibland skrattar hon så hon kiknar. men det kan också bli att bara vi går in i sovrummet (endast där när vi ska sova) att hon blir ledsen innan vi ens lägger ner henne.

Vill att hon ska kunna komma till ro och somna utan skrik. Vad har ni för funderingar och tankar?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Blir arg och skriker vid läggning för natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag skulle gissa att det är 8-månaders ångesten som spökar lite, har ni märkt av den något på dagtid annars?

Om ni bara är i sovrummet just när ni sover borde ni kanske vara där ibland vid andra tillfällen också för att avdramatisera att man alltid ska bara sova där inne. Lek och busa där (inte när hon ska sova sen direkt utan under vakentiden) och gå sedan ut glatt tillsammans. Det finns ju ingen standardlösning men jag hade provat detta. Det viktiga är att man håller attityden av självklarhet och inte börjar visa tvivel och oro för DÅ kommer hon att bli mer orolig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Blixt
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 22:10

Re: Blir arg och skriker vid läggning för natten

Inlägg av Blixt »

Tack snälla för svar. Nu är det betydligt bättre och vi skippar skrattet till godnattet. Vi har kul hela vägen upp för trappan sen tar vi 5-10 min och varvar ner tillsammans och myser så hon kommer ner i varv. Därefter kan jag bära in henne i hennes säng och så somnar hon gott efter hon legat och babblat en stund.
Äntligen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"