Ska jag kura min 9 månaders son?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Moqan
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 03 okt 2016, 20:30

Ska jag kura min 9 månaders son?

Inlägg av Moqan »

Hej! Jag är mamma till en liten kille på 9 månader. En viljestark, intensiv och hyperaktiv pojke som ALLTID haft problem med att somna och sovit/sover dåligt på nätterna.

Han har redan i 2-månadersålder vägrat sövas i famnen och har aldrig kunnat "somnat av sig själv". Vi har provat ALLT. Vi körde bil, promenerade ute i ur och skur, sövde inne i vagnen ja allt. Nu på sistone vägrar han sova på förmiddagspromenaderna i vagnen. Jag söver honom på förmiddagen med en flaska välling och på eftermiddagen blir det oftast världskrig innan han somnar hemma i sängen. Han hetsar liksom upp sig och blir helt galen. Fläktar med armar och börjar andas snabbare. Det enda som får honom lugn är att sätta på något gulligt barnprogram och därefter somnar han. Till natten ger vi honom en flaska välling och han somnar utan bråk. Somnar oftast mellan 19-19.30, sover sen ganska bra fram till 22-23 då han börjar böka omkring. Vi söver honom i sängen för att sen lägga honom i sin spjälsäng. När han sen vaknar vid 22-23 lägger vi honom mellan oss och han kanske sover 1 h till sen vill han ha mat. Finns inget annat som går att söva om honom med. Nynnar vi för honom blir han asarg. Resterande delen av natten är mycket stoppa i napp, lägga sig nära, klappa på honom för att han ska somna in igen. Vissa nätter är hemska och vi har ( i brist på annat ) satt på teven för att han ska somna om. Han sover oftast på sidan, och när han sover riktigt djupt lägger han sig på rygg. Vänder han sig till magen vaknar han och ska början klättra på oss och på sänggaveln.
Vi är HELT SLUT!

Han äter skapligt men är bestämd och har precis börjat rata gröt och vissa frukter.

Kan man kura en 9-månaders? Hur gör jag?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ska jag kura min 9 månaders son?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Javisst går det att kura en 9 mån. :wink:

Det viktigaste är att du antingen köper eller lånar "Internationella Sova hela natten" boken och läser den helst 5 ggr och sen återkommer till oss och tillsammans kan vi göra upp en plan, schema och ta tag i saker och ting. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"