Frågor kring kurstart samt sidoläge

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Now0rd
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 16 sep 2016, 15:08

Frågor kring kurstart samt sidoläge

Inlägg av Now0rd »

Hej på era tappra föräldrar! =D>

Jag har en son som blir 4 månader om 9 dagar och tänker då börja kura honom.
Inatt vaknade han 13 gånger. Han är inte hungrig (har fått ersättning sen dag1 då jag äter medicin för en njurtransplantation)
Han behöver hjälp att komma till ro - som vi vill vänja han av med. Han behöver att man stoppar in nappen ibland.. Ibland vill han att man lägger honom på sidan då han trillat över på rygg och han somnar alltid på sidan, verkar vara omöjligt att somna på rygg!?

Hur har ni gjort som buffat i sidoläge? Trillar de inte över på rygg och kan inte somna om då?
Har blivit så uppskrämd med det här med magläge av bvc och föräldrautbildningar etc.

Hur gör ni i början för att det ska vara skratt till godnatt? Jag har räknat ut att han sover 4 pass på en dag ibland vaknar han efter 45 min och ibland sover han upp mot 2 h. Mitt problem är kvällstid då jag får kämpa med att bänta med att lägga honom till 18. Brukar röra sig om 2 h vakentid vilket är mycket för honom då han brukar bli ordentligt trött efter 1,5. Ska man låta han sova en snabbis till på kvällen i början för att han inte ska bli övertrött? Vill lägga han 19. I dagsläget vaknar han igen efter en timme och äter en rejäl portion till innan han tar natt.

Ska jag flytta tillbaka han i vagnen eller är det lika bra att börja buffa i spjälsängen som han sover i nu? När han var yngre så vagnande vi honom och ett tag kunde han somna helt själv (med nappen dock) Sen hamnade han inågon fas och vi gjorde misstaget att lyfta upp och vagga till ro istället :( får vi sota för nu!

Ska man vänta tills de är prick 4 månader eller ok att tjuvstarta?
Har ont överallt efter att vagga denna 7,5 kgs klump och spydde av migränattack inatt då sömnbristen tar ut sin rätt.
Jag måååååste få sova snart! Har inte sovit mer än 3 timmar i sträck sen i februari.. Sov dåligt som gravid.

Snälla tappra ni - så tacksam om någon tar sig tid att svara på en trött mammas funderingar.

/utslagen
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor kring kurstart samt sidoläge

Inlägg av TorsMamma »

Hej "utslagen" och välkommen! :D

har du internationella sova hela natten boken? Har du läst den minst 5 ggr fram och baklänges. Om inte är det där man börjar. :wink:

Nu blir ju lillkillen snart 4 mån och vi brukar inte rekommendera att man kurar en 4 mån på enbart ersättning utan rekommenderar att man även inför lite "riktig" mat. 2 ggr/dag.

Vanlig tidsrytmn vid 4 mån är 12+45+2+45 (vilket betyder 12 tim natt, 45 min fm lur, 2 tim middagslur och 45 min em lur)
Detta är den absolut vanligaste de flesta brukar gilla runt 4 mån. Bara som tips. :wink:

Så för att svara på din fråga, Ja det GÅR att kura på sidan och även buffa på sidan, MEN vi rekommenderar oavsett sovställning ALLTID andningslarm. SAmt vi vet också av erfarenhet kanske ni med att ligga på en och samma sida hela natten 12 timmar är liksom inte så skönt, man kan inte ändra sin ställning alls. Och som du själv skriver så rullan han ju över på rygg och förmodligen även mage snart. :wink:
Och då kommer du oavsett vara JÄTTEGLAD att du har ett larm.

Jag skulle gissa att er kurning skulle gå förvånansvärt lätt om du ändå bestämmer dig för att kura honom på mage (och alltid med larm) som tips.
Du kan läsa runt här på forum, använda sök där flera försökt kura på sidan och rygg men oftast slutar de med att de ändå lägger dem på magen då alla sover bättre och skönare så. :winki:

Jag skulle om jag vore du tjuvstarta med mat och införa schema, detta kan du göra utan att det stör något. Snarare gynnar dig.
Själva kuren skulle jag göra när han faktiskt ÄR 4 mån och du vet han är proppmätt och du är 180% påläst och har en klar plan och bild hur du vill/skall gå tillväga. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"