Vad händer? Glad pojke gråter hejdlöst vid kvällsläggningar.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Madderajsa
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 26 okt 2013, 19:08

Vad händer? Glad pojke gråter hejdlöst vid kvällsläggningar.

Inlägg av Madderajsa »

Hej alla :)

Nu är jag som många andra tillbaka här på forumet med andra barnet :) Mitt andra barn är 4,5 månader och är SM från start. Allt fungerar väldigt bra förutom läggningarna till kvällen, då skriker och gråter han tills han utmattad somnar vid bröstet. Vårt schema ser ut som följande:

7.30 vakna
9.30-12 sova
14-14.45 sova
16.45-17.30 sova
19.00 nattslurk o sova ca. 19.30

Mellan sovningarna (mage, vagn) hålls matningar (pureer + amning) inom ca. 1h. Social delaktighet får han ganska mycket av genom observation av övriga familjemedlemmar. Han är inte kurad ännu eftersom han sover så bra dag o nattetid fortfarande :) ammar två korta gånger per natt.

Varför gråter han när jag lägger honom? Han borde vara mätt o inte för trött.. Ändå hinner jag bara lägga ner honom i sängen och så gråter han sig svettig tills jag tar upp honom på axeln och lugnar honom innan jag söver honom snabbt vid bröstet.

Tack för svar, Madde
Alva 24.04.2013. Kurad vid 4,5 månad.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vad händer? Glad pojke gråter hejdlöst vid kvällsläggnin

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du får nog förklara lite mer för jag förstår inte riktigt allt - har han lärt sig att somna själv eller söver du honom alltid? Grundtanken i sm är ju att barnet själv lär sig att somna för att känna sig trygg och kunna somna om själv. Använder du några av verktygen? Här borde buffning eller vagning komma in istället för att söva med bröstet tänker jag. Eller har du inte använt sm alls och tänker kura senare?

Ert schema är väldigt ovanligt då man brukar ha den längsta luren i mitten, sista luren kommer för sent också, senast 16 hade varit bättre.

Varför han gråts ärr svårt att svara på utan mer info och ibland vet man het enkelt inte utan får köra på med attityden av självklarhet så att det kan passera snabbt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"