DAG 5
Vi känner oss väldigt nöjda och förbluffade över hur BRA det har fungerat på vår son Theo (7 mån på tors 18/2). Han verkar så lugn i sig själv, kan sitta o leka med saker själv i 15 min och har börjat göra krypframsteg (står i gungar i krypposition!!) Jätteroligt!
Natt 1, den var kämpig, men vi tog oss igenom den med pepp, pepp och ännu mer pepp. Theo sov några sporadiska timmar.
Natt 2, Sov 8 timmar i sträck (aldrig hänt innan). Rusade in på morgonen då jag var övertygad om att han dött. Men han hade helt enkelt sovit gott =P~
Natt 3, Orolig natt. Flera uppvak. Mkt ramsor och en del buffar.
Natt 4, Sover 11 timmar i sträck. ELVA. Vi kan knappt tro det är sant. Är i chock. Glada, euforiska och väldigt trötta..??
Nu till lite frågor.
Alla kvällar har tagit ca 20 min för honom att somna (med undantag för första natten).
Rutin: Nattslurk, skrattet till godnattet i ca 20-30 min o direkt ner i säng. Husljud utanför eller Mozart.
Tillvägagångssätt: Sidoläge, 4 markerande buff, sedan solfjäder i ca 10 sek. Ramsar ut och lyssnar lite halvt medan vi försöker "göra annat".
Reaktion: lite mutter, bökar runt runt runt, gnäll, skriker upp,. Ramsar. Lyssnar, väntar någon minut, ramsar igen om det fortsätter. Tillslut går jag in och lägger tillrätta. Solfjädrar, går ut med ramsa.
Min fråga: Ska gå in o lägga till rätta? Eller ska jag låta detta ebba ut enbart med ramsan?
Jag får gå in o lägga tillrätta 1-2 ggr. Sedan bökar han runt och somnar. Tar 20 min.
Han ska väckas 7:30. Han har vaknat 6:30, ligger inne o pratar lite för sig själv o bara är. efter 20 min blir han orolig, börjar fråga. Jag avvaktar och svarar sedan med ramsa. Han tystnar och samma upprepas efter 20 min. Så håller det på tills vi gör morgon.
Min fråga: Är detta okej? Att han ligger o är vaken sista timman innan vi ska göra morgon?
Dagslurarna kan han vakna ca 5-15 min tidigt oavsett lur. Ska vi natta om honom vid alla tillfällen? När är det okej att vakna?
Gällande marginalkvarten. Ex: Om han ska sova 10-10:45. Men somnar 10:15, ska han ändå väckas 10:45, eller ska han sova sina 45 minuter? Om han somnar 10:00 och vaknar av sig själv 10:30, ska han nattas om, eller kan man använda kvarten på så sätt också?
Alltså, marginalkvarten, ska den påverka sömntiden eller vakentiden?
JISSES vilket långt inlägg. Men jag har så mkt att berätta och jag är så fascinerad av hela kuren, forumet och allt som hör till SHN.
Hoppas någon har tid/lust/ork att svara på mina frågor:)
Sovschema: 12h, 45, 1.5, 45
Hälsn Emma