Jag hade en ganska lång första förlossning (27 timmar) där jag fick epidural och mot slutet även värkstimulerande dropp då jag inte fick några krystningsvärkar - jag hade också en låång krystningstid: 2 timmar tog det, men sen kom han faktiskt ut utan hjälp trots att sugklockan stod och väntade...
Nu inför förlossning nr 2 så känner jag att jag skulle vilja "göra om" lite, kanske förhoppningsvis undvika epidural och se om detta kan göra att jag får känna krystningsreflex... Och så skulle jag vilja ha någon form för redskap genom förlossningen för att ta mig igenom värkarna.
Jag bor i Norge och här verkar det här med profylaxandning inte vara nån stor grej... Har gått en födeselsförberedande kurs hos en doula/födselscoach och har även haft en privatlektion med henne lite om andningsteknik, men den tekniken gick mest ut på att räkna när man andas, typ "in på 3 och ut på 5" - utandning längre än inandning och sedan olika sätt att "öppna upp" och slappna av under värkarna.
Så har jag försökt läsa på om profylaxandning på nätet men det enda som står är att man ska träna träna träna - men jag känner mig så himla vilsen på VAD det egentligen är jag ska träna på!!! Har sett Gudrun Schymans förlossning och blir så himla impad. Min man tycker att jag bara ska bestämma mig för ett sätt att andas och så "go for it", att det kanske inte är själva tekniken (om man andas med mun eller näsa, säger "pysschh" eller så) som spelar roll utan bara att man gör det så att man har något att hänga upp värken på. Vad tror ni som har prövat?
Ser också att det går att beställa Anna Wilsbys DVD - frågan är bara om jag är lite för sent ute, och kanske bara blir förvirrad av ännu ett sätt att andas på...? Usch, hatar att jag är så velig ibland alltså!
Jättetacksam för svar.