SM och matproblem samt reflux

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

SM och matproblem samt reflux

Inlägg av petramama »

Hej!

Jag har en dotter på 2 och en halv månad som jag har sånna problem med. Hon har tyvärr reflux vilket gör det otroligt svårt för henne att äta.

Jag delammar så hon ammas först och sedan får hon ersättning för att bli helt mätt.

Jag har försökt mig på SM och det lilla jag lyckats med har gått väldigt bra och hjälpt. Hon har väldigt svårt för att sova eftersom hon är hungrig och hungrig är hon för att hon inte kan äta ordentligt.

Just nu så ammar jag henne ca 15 minuter på bröst 1 eller tills hon släpper taget, rapar och sätter tillbaka. När jag sätter tillbaka så blir det ett ständigt gnäll och hon spänner och sparkar och släpper taget om bröstet och börjar gnälla och gråta för hon vil ha bröstet, hon tar sedan tag igen och suger lite och gör samma sak igen. Efter ca 5-10 minuter av detta så rapar jag henne igen och byter bröst och där är det samma visa igen.

Sedan är det dags för ersättning. Och det är väl här det egentliga problemet ligger. I början när hon var ca 3 veckor så kunde hon äta sin ersättning och mängd utan problem och hon sov väldigt bra. För 2 veckor sedan fick hon urinvägsinfektion och fick ligga på sjukhuset i 3 dagar samt då antibiotika. Det hela började med att när hon åt ersättning så kunde hon endast äta 60ml och sedan började hon spotta ut flaskan men skrika efter den, smacka, spänna sig och skrika men hon ville fortsätta äta för hon var ju så hungrig och pga detta valde läkaren att göra urinprov och då visade det sig att hon hade infektion.

Denna typ kallas stage 3 reflux och gör det svårt att äta. Min fråga är, hur kan jag gå efter SM när det är så svårt att mata henne och hur får jag henne att bli mätt?!

Just nu måste jag mata henne i små mängder under ca 1.5h-2h för att hon ska få ner 90-120 ml vilket hon behöver för att bli mätt, inte proppmätt men mätt. Dett gör att hon ibland vaknar efter en liten stund för o få lite till och sedan somna om.

Hon sover i 2h men hon sover så lätt att jag måste sitta brevid vagnen för så fort hon börjar röra sig måste jag röra vagnen så hon somnar om annars vaknar hon och är jätte ledsen.

Hon äter var 2a timme om jag lyckas få henne att sova så länge vilket är en kamp om jag inte pushar på ordentligt annars blir det en gång i timmen.

På kvällen har hon börjat somna vid 20.00 vaknar 2 och startar sedan sin dag 5.30, ibland kan hon vakna 4 för att äta och vaknar sedan 6.

Mitt inlägg blev väldigt långt men tänkte att jag är mer detaljerad så kanske det är lättare att förstå min situation.

För att sammanfatta det hela så vill jag alltså veta hur jag kan tillämpa SM med ett barn som har ätproblem.

Tack på förhand!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av mamaA »

Hej!

Välkommen! Måste gå och plocka upp min minsting från middagsluren nu så får återkomma senare men har lite funderingar:

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad refluxen innebär, kräker hon upp all mat igen?

Amning+ 90-120 ml låter annars som en bra mängd. När jag bara gav ersättning drack lillebror oftast runt 120 ml.

Finns det medicin att få som tjockar upp maten(ersättningen) ? Prova att byta ersättning till en snällare sort(mjölkfri)? Flaska som minimerar luft i magen?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av petramama »

Hej och tack för ditt snabba svar och tack för välkomnandet!

Nej, hennes typ av reflux är vad som kallas urin reflux och denna kommer i samband med urinvägsinfektion. Hon kräks inte upp allt utan hon har mer som sura uppstötningar/halsbränna vilket gör att det gör ont när hon äter för under tiden som hon äter så vill maten flyga upp men det går inte så den åker upp och sedan ner igen vilket upprör henne.

Ja exakt, det är amning plus 90-120 men hon kan sällan äta en omgång som mättar utan hon äter små snuttar på ca 30ml åt gången under 1.5h-2h vilket upprör henne för hon är så hungrig, jag får henne inte sådär proppmätt så hon somnar gott o sover länge, hon vaknar upp o gnäller o somnar om när jag vagnar henne var 30e minut eller varje timma.


Provade mjölkfri och uteslöt all mjölkprotein i över en månad samt gav henne mjölkproteinfri ersättning men det hjälpte inte alls. Tjockare ersättning har provats och det spelar ingen roll, läkaren konstaterade att det inte var något problem med mjölken.

Jag använder MAM flaskorna och dom är just för anti-kolik så jag antar att dom ska hjälpa, har provat andra varianter men det spelar inte roll det heller.

Känner mig så negativ när jag svarar att inget hjälper men det är så det är tyvärr!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Mitt största tips är att du gör en sökning på just reflux, vi har massor och massor med tips! De bästa är att mata i så upprätt läge som möjligt, samt när de skall sova så lägger man dem på mage medn huvudändan höjd MINST 7 cm oftast under benen på sängen eller att man ställer framhjulen av vagnen på typ telefonkataloger.

Men använd sök, du kommer hitta massor med tips! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Som sagt tror jag inte att det är matmängden som är problemet utan att magen i så fall besvärar henne när hon sover. Min son hade liknande ätmönster vid 2 månader dvs småsnuttar inom 1,5 timme så det är inget jätteovanligt, sm innebär ju tre rätter + kaffe och kaka :wink: .

Som Tors mamma säger kan du hitta massor av tips, det jag tänker på är b.l.a Windy gaspipar (apoteket) och sempers magdroppar. Probiotika för dig om du ammar går även över till henne.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av petramama »

Hej igen! Tack så mycket till er båda för att ni tagit er tid att hjälpa...


Problemet är tyvärr inte vanlig reflux även fastän hon sover upphöjt osv.

Hennes urinvägsinfektion har tyvärr kommit tillbaka vilket resulterade i total rutin haveri då hon bara skriker och gråter av smärta och vägrar äta vare sig från mig eller flaskan. Blir det att man får börja om från början när det totalt rasar och rutinen tappas i några dagar?

Trådarna ska jag kolla närmare på, såg att det fanns en hel del läsning där så förhoppningsvis finns det någon som varit med om liknande.

Ja jag hoppas att det är en 2 månaders grej för det är väldigt jobbig att mata henne och jag blir lite små ängslig varje gång det närmar sig mat för hon njuter absolut inte.

Tack igen för hjälpen!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Du skulle kunna fundera på att srpaya henne i underlivet/urinröret med Kolloidalt silver. Samt vara noga med att ge henne probiotika och dig själv massor med probiotika! Det förebygger rejält! Den absolut bästa probiotikan får du från ekologisk surkål (typ tistelvind från Coop) och då kan man även ge bebis en liten tesked med saften från surkålen. Får hon regelbundna urinvägsinfektioner har hon problem med sin egen tarmflora. Och spraya ett par sprayar varje gång man byter blöja på snippan och urinröret dödar eventuella bakterier där.

Ang. rutiner som spricker vid sjukdom. Är man 2 mån är det ganska "lösa rutiner" man redan har. Så försök att ändå följa SM i den mån du kan med vakentid och sen sova så länge som möjligt. Men än hellre försök hålla natten. Hur mycket man än frestas att vilja sova ikapp på morgonen så försök ha en tid då ni går upp oavsett hur natt, dagen innan varit. Du kommer ha det tillbaka! För övrigt finns inget "börja om" inom SM, utan det är ett tänk, en rytm, ett sätt att förhålla sig och den delen startar liksom inte om. :wink:

Försök att läsa så mycket du kan i BB speciellt i sista delen "femte delen" om något är fel. Det står inte om just era problem, men försök läsa om förhållningssättet. Läs också om social delaktighet i BB m.m. för det är liksom inte ett "schema" som man kör med så här små, utan mera förhållningssättet och vårt eget lugn. :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: SM och matproblem samt reflux

Inlägg av petramama »

Tack så jättemycket TorsMamma! Jag ska absolut prova på det du sa och förhoppningsvis blir det bättre.

Tack för all hjälp!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"