Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack snälla Tin :heart:
har läst dessa men kan såklart göra det fler ggr!
Jag och min man ramsar utifrån dotters "frågor" vi lyssnar av och är sparsamma, när hon bara är "arg" då ramsar jag inte alls utan väntar till jag kan få lite mer kontakt....tror att ramsan tar bra då hon tystnar många ggr och lyssnar sen sätter hon igång en...ibland känner jag att jag får igång en dialog tyvärr för sällan och många ggr i slutet av skrikfesten då hon liksom inte orkar mer!

Tar tacksamt emot kontaktuppgifter till kurare...jag hoppas innerligt vi snart är framme.....denna resa har varit mycket mycket svår och energikrävande....men återigen mycket tacksam för timmarna hon sover :heart:
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns dels en lista här på forum och en på hemsidan. Jag försöker ha båda uppdaterade med samma, men kan missa ibland. Dessa är de vi har idag hos oss, men tror inte särskilt många är aktiva längre är jag rädd. De flesta tar också betalt en del. Du kan prova och maila och se om du får svar. :D

http://annawahlgren.com/index.php/dipl-kurare
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för info, tror vi avvaktar och kämpar på vet inte riktigt egentligen vad dom skulle kunna gör för oss i nuläget?
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Tin »

Dom kan nog jaga bort dina vargar.
Och bekräfta dig i ditt arbete för den goda sömnen.....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej!

Har inte varit i kontakt med någon ännu gällande hjälp....läget är samma gråt och skrik och protester vid VARJE läggning. Suck! Har börjat leka med tanken att ge kvällslurken i sängen ( jag vet att det inte är så man gör enligt SHN ) men har märkt att när dotter får vällingen blir hon mycket sömnig och sedan vid 20 när hon ska sova har hon liksom börjat bli övertrött och galet intensiv igen hon är aktiv hela tiden varje vaken minut och sitter inte still någongång alls så det är just vid vällingen 19:30 som hon faktiskt blir lite lugnare bara för att sätta igång igen direkt efter, så när vi lägger henne vid 20 är hon sååååå igång och hyperaktiv känns det som. Vi busar och skrattar massor men hon bryter ihop direkt hon läggs ner i sängen.
I helgen ska mina föräldrar ha henne i 24 h för första gången och vi är såklart bekymrade över läggningen men dom är VÄL informerade om vad som gäller....tycker såklart synd om mormor och morfar som inte kommer tycka det är lätt att höra henne gråta så och inte får dom ta upp henne heller....puh! är det så att det alltid kommer vara såhär tro? kämpat på sedan januari...
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min motfråga blir då, menar du att du kan busa skratta henne osv. För att sen lägga poff ge henne flaskan ut med ramsan ochhon dricker den själv i mörklagt sovrum för att tyst somna? Du kan sen när du själv lägger dig hämta flaskan från sängen? DET är i så fall hur jag skulle se på det hela.

Mitt enda reservation blir tandborstningen!

Men fundera på den fråfan. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Det jag vill åt här är ditt förhållningssätt. Ni har alla fastnat och behöver bryta detta. Är ovan svaret?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack Torsmamma för att du hör av dig, jag vet inte om hon kan hantera flaskan själv ännu då vi alltid ger henne, hon får såklart testa men det blir mest en slurk sen massa lek och så flyger den iväg etc...tacksam för fler tankar vi har definitivt fastnat! Intressant läsning som du länkade till, såklart är alla barn olika och det är väl kanske en anpassning vi behöver göra men vet inte hur och vad jag ska göra utan att "rubba" för mycket!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej igen...gråt och nästintill hysteri fortsätter vid varje läggning! JAG kämpar på som en liten gris ( ursäkta uttrycket :) men denna tös bryter ihop vid läggning dag som natt. Börjar tvivla i ärlighetens namn...skadar jag henne? är detta rätt? hur länge till ska vi fortsätta såhär? dessa tankar går igenom mitt huvud allt oftare ska jag vara ärlig med att säga....Jag blir ledsen då jag känner mig som världens sämsta mamma VARJE läggning.
Jag läser, jobbar på attityden TROOO MIG snälla.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta känns som att jag tjatar....
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Ber om ursäkt att jag inte läst hela din tråd ordentligt nu innan jag svarar, men hittar inte riktigt hur hon bryter ihop? Om hon blir skitarg när hon läggs i sängen så är det en sak (arg får man vara), men om det är utdragna bryt-ihop-scener med ett förtvivlat barn vid varje läggning så är det ju inte hållbart. Förstår jag dig rätt att det varit samma sak hela tiden sen i januari? Isåfall är det ju läge att ändra strategi. Sluta kämpa som en gris, kuren ska inte vara en kamp. Det kan vara tufft att vända skutan rätt, men det handlar om några dygn, inte om sex månader.

Jag skulle tippa att det gått troll i hela alltihopa, att du går och gruvar dig för varje läggning och att hon känner av det och att ni dansar er utmattande dans med numera väl inlärda steg. Stopp.

:idea: Vänd på steken. Skippa inte schemat men lägg fokus på måltiderna och vakentiden i stället. Planera vad ni ska göra och genomför. Jobba i trädgård? Utforska en skogsdunge? Diska? Städa? Laga mat? Baka? Jobba er hungriga, tacka henne för hennes ansträningnar och ha kul ihop. Sätt er ner vid fint dukat bord och ha en trevlig måltid. Släpp sömnpressen.

:idea: Försök få tid för dig själv att göra det du vill. Ingenting alls kanske, en garanterad ostörd dusch och efterföljande ingenting i morgonrock med bra musik? Ladda dina egna batterier.

:idea: Låt SHN-boken ligga framme. Läs Safarin och Säkerheten, men inte verktygslådan för stunden.

Se tiden an. Och hör av dig, när du vill!

:heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej, förstår inte riktigt hur du menar att jag ska vända på detta? Ska jag ge upp nu? förstår att du menar väl såklart men det låter som att vi borde "ge upp" att detta inte är för oss då det tagit tid??
Jag jobbar och min man är föräldraledig, dotter sover bra när hon väl sover men läggningen är alltid densamma alltså hon blir arg och ledsen.
Utevistelse är något hon får flera ggr /dag och busa och skojja gör vi mycket av.
Egentid ger vi även varandra jag och mannen. Tacksam för fler tankar och inte meningen att låta otrevlig bara lite förvirrad är jag nu med detta svar.
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Sarisparis »

Du låter inte alls otrevlig och jag hoppas att jag inte gör det heller. Inte alltid lätt att tolka saker och ting i skrift.

Som jag förstår dig så sover dottern numera bra, men läggningarna är jobbiga och har varit efter ett halvårs kurande (lång tid!). Då menar jag att det kanske är dags att släppa kurandet och hitta ett eget sätt som ger lugnare läggningar för er alla. Det låter ju riktigt jobbigt för alla inblandade om varje läggning innebär en skrikig kamp.
Ni har ju redan lyckats med kuren i den bemärkelsen att hon numera sover hela nätter (hon är trygg i sin säng), men det verkar som att kurverktygen vid läggning inte gör gott. Du funderade förut på att ge henne nattslurken i sängen, varför inte? Eftersom hon numera sover gott om nätterna kanske själva läggningarna (i kurstil) tagit för stora proportioner?

Jag ser inte riktigt hur utdragna läggningarna är vanligtvis? Om det rör sig om några minuter, att hon skriker ur sig sin frustration över att behöva gå och lägga sig men snabbt lugnar sig och somnar så är det kanske hennes sätt att varva ner. Men som jag förstod dig så är varje läggning en kamp och har varit i flera månader och då är jag rädd att kurverktygen används fel och inte får den effekt som är tänkt. Som jag förstår dig så har ramsan inte fått sin "kraft", alltså att hon inte lugnas av ramsan vid läggning. Eftersom ni har hållit på i ett halvår så tror jag att ramsan nu ger ett helt annat budskap än vad som är tänkt.

Jag har inte kurat mina barn i stor stil, men använt mig av verktygen vid behov. Jag ser dem som något man tar till när de behövs, inte som något som används bara för att. Alltså att ju mindre jag gör desto "bättre": ju mindre jag gör, desto mer är sömnen deras egen och det är en fin present tycker jag.

Hoppas att jag inte gjort dig mer förvirrad!

:heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för ditt svar och du har nog rätt. Får klura på något sätt, har funderat på att sätta in en musikmobil/ljud regnskog/klassisk musik och snällt ljus som hon kanske kan fokusera på/bryta mönster av gråt och skrik vid läggning? Vad tror ni om det?
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Tin »

Hej,
jag har lagt en Ipad med klassisk musik utanför rummet vid tillfällen då det behövts avledas.
Mozart verkar funka extra bra. :D

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för svaret Tin.
Ska testa musikmobil med havsljud/regnskog och lite snurrande stjärnor från Fischer Price. Kanske kan det avleda henne från gråt/hysteri då det verkar blivit av en vana att skrika/gråta när man ska sova. Vi har varit på landet i några dagar och det var även samma gråt då hon ska sova i bilen/vagnen etc. Vet inte om det bara är att "gilla" läget då hon sedan hon var nyfödd gråtit sig till sömns alltså även innan SHN i famnen etc.
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"