Å, tack för svaret!
Precis som jag tänkte, att hon behöver 12 timmars natt

och det får hon inte. Och det märks ju på henne.
Vi har samma rutin varje kväll, även på helgen. Duscha, kvällsmål, tandborstning och sen god natt. Vi har mörkt i runmet med samma gardiner som när vi kurade, men hon är mörkrädd (det kom för ett år sen) och har en liten nattlampa med väldigt svagt ljus (också så hon kan gå upp och kissa på natten/kvällen).
När hon vaknar så frågar hon alltid om det är morgon och vi svarar att det fortfarande är natt (eftesom det oftast är det), och även om hon inte somnar om så ligger hon kvar i sängen tills det är dags att gå upp (och frågar lite då och då om det är morgon), men vi har inget exakt klockslag då hon går upp utan det blir omkring kl 6. Kanske skulle vi införskaffa en väckarklocka så att hon själv vet när det är dags att gå upp?
Det som jag även funderar på är att hon går upp varje kväll/natt och kissar, och det känns som hennes natt blir upphackad på grund av det. Men är hon kissnödig måste hon ju gå annars blir det kiss i sängen. Och då kommer vi till det andra problemet, att hon kissar på sig om hon ligger kvar i sängen på morgonen

Det känns som det inte blir rätt åt något håll! Ligger hon kvar då kissar hon i sängen, går hon upp blir det för lite sömn

Som inatt när hon vaknar kl 5, frågar om det är morgon (vi sa att det var natt och frågade om hon var kissnödig men fick ett nej), hon ligger kvar i sängen och sover den här gången och kl 6 så säger hon att hon kissat i sängen!

#-o jag blir tokig!
Fysisk aktivitet har vi, full rulle på förskolan och hemma är vi ute på helgen. Hennes beteende tycker jag visar på att hon är övertrött.
Den sociala delaktigheten tycker jag egentligen att vi är bra på, men när jag tänker efter så bjuder jag in henne fast jag kräver inte att hon är med och hon säger väldigt ofta att hon inte vill (och jag har nog inte haft ork att stå på mig efter en dag på jobbet

) Så här behöver jag bli bättre. Leda in i social delaktighet, ja precis! Hon har ju gjort allt med glädje förut men nu protesterar hon och jag har inte hängt med i svängarna

och så
Jag har läst Bb och fått pappan att läsa också

Och jah känner igen det mesta

Ska läsa igen!
Vilka tider har du med din 6-åring? Och hur ser rutinerna ut? Jag kan säkert lära mig ett och annat
Tusen tusen tack för ditt svar [-o<
/Bellan