Gråter sig till sömns

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Har du läst runt här bland våra klistrade favoriter m.m.? Ett supertips, det mesta som du går igenom har redan andra gått igenom och fått råd om. Det är alltid skönt och veta att man inte är ensam om sin situation. :wink:

Lite länktips!
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=24644
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Så med tanke på den situation ni nu har skapat skulle jag läsa tråden här nedan. Där man använder alla medel till att få till ett omsomnande av speciellt natten men även lurar kan vara på sin plats.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ande#p7859
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Ja vi har cirkulerat friskt men inte tyckt vi hittat något om just dagsluren den långa och "exakt" hur vi ska agera.

Vi fick oss som sagt en rejäl tankeställare igår då det blev pannkaka på läggningen att vi har inget alternativ att gå tillbaka till. Efter att sen MammaA svarade om anknytningen så fick vi väck den största vargen.

Lillan sov 20.00-07.00 inkl en ramsa inatt och nåt uppvak på vargtimmen men somnade då om själv.

Första vilan idag grät och skrek hon i 25min vilket aldrig hänt tidigare på den luren, jag gjorde endast ramsa och husljud fast övertygad om att jag nu faktiskt gör rätt och detta kommer inte påverka hennes förtroende (anknytning).

Andra vilan nu kl 12.30 tog 4min av skrik och gråt.

Ska läsa trådarna du tipsade om, tror jag läst ena faktiskt :) men bra att upprepa då minnet på mig nu är värre än en guldfisk. Skyller blankt på sömnbristen;)
Jag hade läst det mesta om 8mån ångesten men även det tåls att upprepas. :)

Frågan jag hade om vi ska flytta sista långluren nu eller vänta en vecka till får ni gärna svara på.

Hur länge bör vi hålla oss hemma och avvakta med besök hemma? Är vagnspromenader och skogspromenad i sele också att utmana intrycken?

Kram och STORT TACK!
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ni har 12 timmars natt i vanliga fall på schemat? Bara så sömntimmarna blir rätt med lurarna.

Jag tycker det är ok att flytta luren nu i och med det ändå har varit baksteg, såvida hon inte blir övertrött (vilket jag inte tror på en extra halvtimme) så kan jag bara se fördelar med att flytta fram luren.

Att avvakta med besök under speciellt sovtiderna kan vara smart just för er egen attityd, den är svårare att bibehålla när andra tittar på och undrar vad man gör :wink: . Utevistelse i vagn och sele är jättebra, man blir härligt trött av frisk luft :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Ja det var pga att det blev pannkaka igår av läggningen kl 1900 som hon inte somnade föränn 2000.

Fm luren (45min) tog 25min gråt innan hon somnade så hon sov bara 20min.

Långluren tog 4min sen vaknade hon lätt gråtandes strax innan 1400. Ev beror det på att fm blev som den blev att hon sov hela.

Nu tog läggningen 4min och jag känner att attityden sitter som berget.

Jaha jag trodde man behövde hålla sig hemma även från vagnspromenader också under kuren men så skönt då får även jag röra på mig igen :)

Hade varit bäst om vi kunnat behålla långluren där den är satt för nu blir det ju justering av frukost och mellis också :/ vill helst att vi äter tillsammans alla måltider.
Men är det bättre för henne får vi göra så dock ger vi det en dag till nu o ser hur morgondagen blir.
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av TorsMamma »

Vara ute under kuren är inga som helst hinder. Men man är noga med att vara ute direkt efter en lur då de är lite piggar och att man inte "Myser till det" för mycket. Utan sitta upp i vagnen, vara med, känna på saker, gå ur och klättra på grenar och träd osv.. Är bara bra för sömnen. Försök att komma hem i god tid till lurarna så hon inte somnar i vagnen. :wink:

Så marginalkvartarna är till för att användas, vet man att de har svårt och somna på en viss lur lägger man upp till 15 min tidigare så man hinner varva ner och somna.
Samma sak inför natten, har dagen varit dålig kan man lägga så tidigt som 30 min innan vanlig tid för att hinna somna.

Ps. gå gärna in under "kontrollpanel/profil/signatur" (allra högst upp på sidan till höger) och lägg in en signatur med födelsedatum och när du började kuren. På det viset behöver vi inte läsa alla 3 sidor innan vi svarar. :D Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Låter toppen med vagnen, nu har jag bara varit hemma på tomten som sagt så hon har iaf fått varit ute.:)

Men då ni föreslog att flytta fram långluren då de kanske var för nära inpå är det väl kanske inte bästa för oss att nyttja marginalkvarten tidigare?

Ska lägga in profilen nu, har varit så insnöad på kuren att jag glömde av det :/

Hon somnade under fem minuter på båda lurarna nu, hoppas på att hon passerar skarven även idag så det blir en god vana :)
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Hon passerade skarven och sov fram till 13.56 då grät hon litegrann och jag gick in o tog upp henne, 4min är väl ok? Fick henne glad direkt i spjälsängen innan jag tog upp henne. Hon hade bajsat, precis som de senaste tre dagarna. Vi ger bara katrinplommon efter frukosten numer. Hon har sina andra tand på G så det kanske är den som spökar i blöjan också.

Om hon skulle vakna och gråta 13.40 (20min kvar) eller 13.50 (10min kvar) hur är det bäst att agera då på respektive klockslag?
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Tin »

Hej,
vad bra att du fick till signaturen.
Och strålande jobbat, det tar sig. Snart sitter långluren, tänk hur det vänder när mamma utsrålar lugn, attityd och säkerhet. Det är som att de små tänker: Äntligen, ok jag tror henne, hon vet bäst.

Forsätt med det, led med lugn.

Ta upp tidigare på luren:
Plocka upp tidigare morgonen eller på daglurarna gör man inte mer än max 15 minuter men helst inte under kuren då tiderna ska följas för att bebis ska lära sig klockan.

Jag tänker att ni är inte riktigt ute på andra sidan än så håll tiderna, det är också en del av budskapet till lillan, mamma vet när du ska vakna, du behöver inte hålla reda på det själv. Husljuda och fokusera på nåt annat, och gör superglad morgon när det är dax enligt schemat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Igår blev läggningen riktigt långdragen igen med kraftigt gråt så pappa fick solfjädra till slut men vi tror det blev för mycket intryck på dagen då grannarna kom ner o tog henne i famn plus lite övertrötthet. Något vi också funderat på är om hon verkar lite trött och man ska sparalla för o få till skratt blir inte det tokigt? Igår blev hon jätte trött när hon fick nattslurken så vi fick ta till babblande låt o dansa så hon skulle få i sig liten få till skrattet till Gonatt och hon piggnade till ordentligt o protesterade hej vilt som sagt vid läggningen med stortjut.
Även tand nr 2 gör nog sitt för idag har hon varit jätte kinkig o gnällig så vi känner inte alls igen hennes humör. Extra mkt pussar får hjälpa.

Ska man helst inte ramsa om det är 20 respektive 10min kvar av luren/morgonen utan bara husljud?

Jag känner mig trygg i att vi gör helt rätt nu så vare sig hon strular eller inte nu kommer vi tuta på! :)
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Oj skulle korrigera senaste inlägget men fick till två istället...går det att ta bort #-o
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Tin »

Hej igen,
det finns ju en hel radda verktyg att ta till, med olika styrka om man säger så, vi listar dom så här:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3, Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Buff/vagning är det kraftigaste verktyget och Ingeting det mildaste. Så när man ska hjälpa liten måste man inte alltid gå till ramsan om du förstår vad jag menar. Vi sager ofta att nar du vill ramsa, anvand en verktyg svagare. Vill du solfjadra, anvand tillrattalaggning. Backa liksom ett snapp. Hus ljud ar svagare an ramsan och om det gor tricket ar det utmarkt, behover liten mer hjalp en sa kan du ta till ett starkare verktyg. Ar du med pa hur det fungerar?

Skrattet till gonattet
Fort och framst har finns en bra lanklista till grundlaggande teori: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Tanken med att kikna av skratt innan man lagger sig ar att övertyga liten om att detta faktiskt ÄR roligt och det är underbart att få gå och lägga sig. Han kommer att ta det till sig, men är lite skeptisk just nu bara. :) Att smyga ner en trott liten en som har en trott kvall hjalper inte i langa loppet, det langsiktiga malet ar att fa liten att gilla att ga och lagga sig och krypa ner i skona sangen, gosa ner sig i kudden, sucka nojt och somna. Det fixar man med ett konekvent skrattet ttill gonattet. Sa bra jobbat att ni dansade runt anda, hejje hejja.

Bra attityd pa mamma. =D> =D> =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Inna
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 18:45

Re: Gråter sig till sömns

Inlägg av Inna »

Toppen, tack!

Kram!
Lillan 150715
Kurstart 14/4 2016
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"