Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Man som du säger behöver inte "ramsa" i vagn. Utan då lägger man, skakar i handtaget och går. ;)

En gissning är att hon är på väg in i 8 mån ångesten och jag rekommenderar att du läser om den massa nu extra i BB.

En av anledningarna till att nätterna är dåliga kan ju vara att det är lite för mycket sömn på dagen. Så att du tar bort den sista 4:e luren är nog bra!

Nu vet jag inte hur hon sover långa luren, men är det på rygg i en vagn utan fullt liggläge kan det vara svårare. Där brukar jag rekommendera att man får sova i säng i kolsvart rum helst för att sova gott den långa luren. De andra upp till 45 min brukar dock gå bättre. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Tack för svar! Egentligen var det inte pga nätterna jag tänkte på att ändra schema utan att hon började vakna mycket under långluren. Vi ändrad schema i tisdags, så 4e dagen idag. Känns jobbigt. Igår vaknade hon flr tidigt på alla lurar och mårnarna vaknar hon kl6 och sover ryckigt högst till 6.35. Vi gör morgon 6.45 dvs med marginalkvart. Snälla säg att detta kommer att ändra! Suck....
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av Tin »

Hej, klart det kommer ordna sig.

Bara mamma styr skutan med saker hand och attitydmossan i ghogsta hugg. Kanns som den svajar. Kom igen, du kan fixa detta.
Las pa om 8 manaders angesten, var tydlig i dina besked.
Skippa nappen, lagg i spjalsang pa langluren i ett morkt rum och ramsa.
Se over att du har 14,5 timmars somn och lang tid mellan maltiderna, social aktivitet och massor med skratt.

Du kan detta! Kor bara.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Tack för svar! Jo..måste nog skarpa på attityden. Någonstans har jag läst att långluren i spjälsäng är svår att få till om den är längre än 2h... Stämmer inte det? Och sedan funderar jag varför vi måste ta bort nappen under vakentiden ? Den underlättar ju massor i bilen och då vi promenerar och hon är vaken. Hon somnar ju aldrig med den.
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av Tin »

Hej, vi har da aldrig haft problem med langlur i spjalis.
Snarare tvart om, man sover skont, gott om plats. Morkt och svalt.

Jag tanker ocksa att liten ar 8 manader nu, en 12 natt, 45 min lur, 2 h lur schema ar mycket vanligt vid 8 mander, da ar ju langluren inte langre an 2 timmar. Ar liten suuuuper trott pa em kan du lagga for natten 30 minuter tidigare de dagarna.

Napp dagtid, tja men varfor. Visst kan det vara paktiskt for att slippa lite gnall, men helt arligt om ni glmmer nappen, sa tar det inte manga dagar innan liten gor det med. Och da har man munnen fri att kommunicera med, aven 8 manders pratar pa om det bara far chansen. Jag tycker du kan vara lugn och trygg i att liten faktiskt inte bahover den och bli kvitt den en gang for alla. Det finns ju sa mycket att smaka pa, prata om i varlden nar man ar liten. Battre bryta en vana tidigt innan det sitter i ryggmargen.

Har du last om 8 manaders angesten nu?

kram :Tin:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Ursäkta att jag glömt att svara på ditt svar :)

Ja, jag har läst om 8månaders ångest. Och napp dagtid ser jag inget problem med. Hon har den så litet ändå, mest i bilen och om hon är gnällig i vagnen. Hon pratar å smakar och whatnot mest hela tiden. Så. detta vill jag inte göra ett problem av :)

Vi har fortfarande problem med att hon vaknar på långlyuren :( Idag vaknade hon efter ca. 1h. Igår efter 1½h ocgh igår fick jag henne inte lugn annat än genom att gå ut och gå med henne (!) vilket jag aldrig brukar göra annars. Hon hade visserligen alltför varmt i vagnen oxå. Men jag börjar bli riktigt fundersam hur göra med vårt schema.... Hon blir 9månader nästa vecka och vårt schema är följandande ( om ni inte orkar scrolla upp tänker jag)
7 morgon
8.30-9.15 sova 45 (ofta tar hon tid på sej att somna och kan då sova ibland till 9.30)
9.30-11.30 vaken
11.30-13.30 sova 2h
13.30-16
16 Sova 20min. Tar ofta väldig lång tid på sej att somna och det gör att hon vaknar lite olika tider från denna lur. Hon behöver denna lur för kvällen är lång ändå om hon inte sover denna lur.
19.15 Natt
Men sonen böt jag till 2lurar först vid 10mån och han var lika trött som dottern nu. Hon verkar ju signalera att hon har för mycket sömn på shcemat, iom att hon vaknar på middagsluren... men samtidigt så orkar hon inte vara vaken längre än detta scheam vilket vi nyligen bytt till... Hon är verkligen en riktig tröttmössa. Så...hur göra då ???
Idag kändes det verkligen hopplöst då hon vaknade och grät i vagnen där ute. Tänkte att jag nästan hellre skulle lägga henne inomhus imorgon. Men samtidigt så är det så skönt att hon kan sova ute i vahnen, så man inte är bunden till hemmet då hon ska sova och att man kan stöka på med vad som helst för oljud inomhus. Även om jag inte smyger då hon sover inne så undviker jag nog det värsta ljudet....
Hon är ju så trött på förmiddagen så känner inte att jag kan skjuta på fmluren mycket heller. Känns som att det inte finns så mycket att spela med liksom :D
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jo, det är ju lite för mycket sömn på schemat så det kan mycket väl vara det som spökar. I övergångsperioden till två lurar kan du antingen korta em-luren till bara en 5 min lur som ges när det är helt nödvändigt men inte för nära läggning, eller korta långluren till 1,5 h. Ett annat alternativ är att ta bort em-luren och istället lägga 30 min tidigare för natten.

De växer fort och på em kan många faktiskt hålla sig vakna bättre än man tror.

Vad tror du blir bäst?

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Hon har ju hela tiden haft väldigt mycket sömn på schemat :D Men den sista tiden har ju middagsluren börjat strula och det har varit jobbigt. Tror nog det blir isåfall att korta ner middagsluren tilö 1.5h... hon klarar sej inte med en 5min från kl.13.30 till 19. För hon behöver 5min ibland som extra redan som det är om hon vaknar ex.16.20... :D Sonen var oxå väldigt trött. Blir alltid så förvånad när andra bebisar orkar vara vakna så länge i stöten utan att bli trötta och gnälliga :)
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Fick ju tipset om att lägga henne inomhus i spjälsängen. Och provade det idag. Det är så soligt på vår terass plus att det ofta är barn som skriker och springer på vår gata så hon vaknar av det oxå... tänkte att det kunde vara en god ide att prova. Hon vaknade efter ca.1h och nu har jag jobbat 30h på att få henne att somna om. Har varit inne och buffat 2 ggr och resten ramsat. Hon lugnar sej direkt jag kommer in men går igång direkt när jag går ut med ramsan. Suck.... känns litet tråkigt hela alltihop nu. Vill verkligen att hon ska somna för annars kommer hon aldrig att orka fram till 16....
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tror du kan vinna mycket på att gå över till två lurar, med tanke på att det tar tid att somna på lurarna så kommer de för tidigt känns det som. Man kan vara trött utan att det är sovdags än :wink: .

Lurarna bör skjutas fram 30-60 min, det kan man göra gradvis om det är svårt men 30 min brukar gå om man underhåller rejält i början. När vi hade två lurar så hade vi lunchluren 13.30 (morgon 7.30) så det är inte så konstigt att hon inte är tillräckligt trött för att sova hela luren.

Jag hade också en riktig tröttis i storebror men han skippade själv sista luren vid 9 månader, gick från 45 min till att inte somna och det gick bra att gå över till två lurar. Det var lite smågnälligt på eftermiddagen i tre veckor men sen hade han vant sig. Jag flyttade fram lurarna gradvis och la en halvtimme tidigare på kvällen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Fast det tar inte tid att somna på fmluren och middagsluren. Då somnar hon snabbt. Men middagsluren har hon alltså börjat vakna efter ca 1h.... Hon är ju rejält trött på morgonen och behöver ofta en 5min före fmluren 8.30 (!!) om hon vaknat före kl7. Idag skjöt jag fram den luren till 8.45 och det ärnog max vad jag kan dra ut det till... Med 2 lurar skulle det ju krävas att ha första luren lute senare....
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag sköt aldrig på vår FM lur utan sonen tog alltid den samma tid på sin ensamlek på morgonen. Jag sköt bara på middagsluren. Så i ditt fall kan du skjuta på den till i alla fall 12.30-14.30 (om du vill ha 2 tim) Ibland så sent som 13.00 kan vara ok. Då klarar också många em och kväll bättre. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av Ylvispylvis »

Grejen är att det blir en ond cirkel när nätter och morgnar börjar strula och man börjar kompensera med lurarna hit och dit. Been there... Min son är snart 8 mån och har nu slutat sova på em och det ger verkligen så mycket bättre nätter (och morgnar) här hemma.

Visst blir det gnälligt ibland men ge det en vecka innan du utvärderar, och försök att undvika 5-min lurar så långt det går.

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Hm.. fast nu har ju nätterna och mårnarna varit mycket bättre än på länge :D Det är middagsvilan som strular. Jag kan för mitt liv inte tro att hon skulle orka endast 2lurar då hon knappt orkar 2h-2,h vakentid. Tyvärr. Skulle hon orka skulle jag faktiskt föredra mindre dagssömn eftersom vi skulle kunna vara lite mer rörliga :)
SAmtidigt är det ju jätte jobbigt när middagsvilan strular. Igår vaknade hon efter 20min och efter ca.1h. Sedan somnade hon om och fick väckas. Men hela min magkänsla med den luren är såå kass. Jag har ju nu försökt skjuta på middagsvilan 15min och redan det var jätte jobbiugt. Honvill inte riktigt orka och det resulterar i massa skrik vid läggningen när hon är så övertrött.

En annan sak som jag funderat över är att klockan ju snart vrids till sommartid (gaah!) . Hur var det man skulle justera schemat om man vill göra det litet i taget... ??
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du kan flytta en kvart om dagen under fyra dygn eller 30 minuter på två dygn. Man kan bara byta schema också på just den dagen, eftersom man flyttar fram klockan är det ju bara att väcka en timme tidigare. Det är värre på hösten :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"