Omogen ex-man!

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Omogen ex-man!

Inlägg av oakarin »

Hej!

Jag skilde mig från min man för ett drygt år sedan. Det var jag som lade fram förslaget, men vi var ense om beslutet. VI har delad vårdnad om vår dotter, som fyller sju till sommaren. Under hela äktenskapet hade jag rollen som mamman som skulle hålla ihop allt, ha koll på allt, kunna svara på alla frågor, helt enkelt vara den som höll igång maskineriet. Till slut fick jag nog och ville gå min egen väg.

Vi delar på vårdnaden så varannan vecka är dottern hos mig, varannan hos sin pappa. De veckorna hon är hos sin pappa regnar det in sms och Facebook-meddelanden från ex-mannen. "Hon gråter och kan inte sova, vad ska jag göra?", "Hon vill inte gå till skolan idag", "Hon vill inte sjunga i sin kör idag", "Hennes gosedjur är borta, vet du var det är?", "Jag köpte nya stövlar till henne för de gamla var för små, men nu verkar de vara lagom stora igen så ska jag behålla de nya ändå?", "Vilken storlek har hon på kläder?", osv, osv, osv. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska behandla dessa frågor?!

Hos sin pappa behöver dottern inte tvätta håret i simhallen eller klippa sina naglar. När jag frågar ex-mannen varför han inte fixar detta så svarar han "men hon vill ju inte"... Så varje vecka så får jag se till att naglarna klipps och håret tvättas. Han låter henne springa ute utan mössa ("oj, då, tog hon inte på sig den när hon gick ut?"), vad jag förstått så är de inte alltid i tid till skolan och jag har säkert tjugo gånger fått skicka svar på vilken dag det är utflykt osv.

Min fråga till er kloka människor är nu hur jag ska hantera allt detta?! Mitt förakt för exet bara växer för varje fråga han ställer och ibland har jag lust att bara svara "Men hantera det som en vuxen skulle ha gjort!". Jag vill ju inte att min dotter blir lidande så jag curlar väl mannen som jag gjorde när vi var gifta, men vissa dagar vill jag bara be honom fara och flyga. Grejen är att jag jobbar 75%, pluggar 50%, fixar och donar allt själv så de veckorna jag inte har dottern har jag häcken full av att få ihop allt. Det sista jag då behöver är en man som inte kan ta ett eget beslut och stå för det. Förslaget från min sida att gå till en familjerådgivning möttes bara av tystnad och jag skrev så sent som för två veckor sedan ett väldigt långt meddelande till honom att han behöver ta ett kliv fram och bete sig som en vuxen individ. Trots det så fortsätter frågorna att hagla in i en strid ström.

Haha, omg, ni kommer väl inte att tro mig men det plingade precis till i mobilen, Ytterligare en fråga om ett gosedjur... :roll:

Hur hade ni gjort? Jag vill ha en bra relation till honom så att dottern inte hamnar i kläm, men jag kommer att få svårt att dölja mitt förakt snart. Det känns som att han hänger sig fast i fotknölarna på mig!

Om någon undrar, så ja, det finns en "alfa-hona" i hans familj (läs mamma...) som verkar ha styrt och ställt i den familjen så jag tror inte att det funnits utrymme att försöka och göra misstag. Jag tror att han är livrädd att göra fel och därför inte kan ta ett eget beslut. Jag är dock inte hans mamma, så hur gör jag?!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av TorsMamma »

Hej

För att mannen skall kunna göra framsteg måste du göra baksteg tänker jag.... :roll: (känns det igen?) :wink:

Så jag personligen hade nog svarat på hans SMS med (du löser det, du är vuxen nu) inget mer. Det blir lite som en ramsa tänker jag... på sin höjd skicka ett överlämningsmejl med hållningspunkter för veckan typ måndag gympa, tisdag utflykt. Lös det! :D

Kommer de sent får han ta det ansvaret och lösa det med skolan under parollen du är vuxen du löser det. Dottern är också stor nu, hon kan ta ansvar för att hon har jacka kläder mössa om så krävs där du har instruerat innan typ här har du mössa vantar strumpor osv... hon måste som maken få lära sig med under parollen du är stor nu och kan själv bestämma om du behöver mössa eller ej. Min son är 8 och det finns gånger han har allt han behöver på skolan men ändå är han i t-shirt och inget annat ute när vi hämtar. :shock: :o

Om det behövs så instruerar du dottern om att på skolan finns en extra påse med mössa och vantar typ som hon kan ta om hon behöver när hon är där och råkar glömma. Allt annat ramsar under parollen "du är stor nu, du löser det"

Det kommer ske MÅNGA misstag på vägen, men man måste få lära sig av sina egna och han och hon kommer att lösa det, förmodligen inte eller aldrig så som DU önskar, men de löser det.

Vi har (trots att vi är gifta) problem med lite samma sak. Sonen vill inte göra läsläxa, jag har pratat med läraren och bett honom då tala med sonen, för det är effektivare om läraren trycker på än om mamma eller pappa alltid skall vara den dåliga. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av oakarin »

Hej och tack för klokt svar!

Ja, jag har också börjat fundera på att köra med ett standardsvar, typ att ramsa honom... :D

Jag försöker så gott jag kan att köra med instruktioner till dottern, men problemet är att jag blir den tråkiga mamman som ska lägga sig i allt och att hos pappa behöver man minsann inte... Jag antar att det är en smäll jag får ta, på sikt blir det väl bättre. Jag tänker inte backa och börja fly undan konflikter bara för att det är obekvämt. Så, standardsvar till exet och instruktioner till dottern samt att jag backar. Det låter som ett koncept att ta till! Det löser ju inget att jag går omkring och jagar upp mig och tar på mig hans ansvar. Det är inte en bild jag vill förmedla till min dotter, att män inte kan ta ansvar så att det faller på kvinnans lott att fixa allt. Eller som Maria Svedland skriver i Bitterfittan (kommer inte ihåg exakt citat, men det är i stil med detta) jag vill att han ska köpa ett par stövlar, det är ingen jävla hjärnkirurgi vi pratar om! :lol:

Tack igen!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av TorsMamma »

Precis så! :lol:

(ps. viskar att barn är inte dumma, även om du är tråkmamman idag så är du bäst sen när det räknas och du kommer också märka att det är dig hon kommer till när det är viktiga saker också. :wink: Ds)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av My Precious »

Wow Torsmamma,

ett dundersvar som vanligt <3 <3 <3
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Ett år senare! Same shit different year, haha! Hittade min gamla tråd och insåg att en del blivit bättre men långtifrån allt!

Exmaken är fortfarande som han är, men frågorna om ditten och datten kommer inte lika ofta längre. Nu har det dock kommit lite akuta saker vid horisonten som jag måste få slänga ut och få lite input på.

Jag lägger mig inte i småsaker längre, jag tänker att det är en sak mellan min dotter och min exman. Däremot fick jag lite hicka idag då dottern (nu 7,5 år) stolt berättade om hur hon och kompisen (8,5) sprungit från några farliga änder vid exmakens radhus. "Vi fick springa allt vad vi orkade över vägen, mamma!" :shock: :shock: :shock: Wait, what?! Sprang ni över vägen?! Till saken hör att det finns en gångväg under vägen. Vid en koll med exmaken visade det sig att han givit vår dotter lov att gå över bilvägen istället för att gå i gångtunneln. Att han inte klipper naglarna må vara en sak, men jag tycker inte att det är ok att hon ska gå över en hårt trafikerad bilväg när det finns ett säkert alternativ! Är jag för överbeskyddande?! Det har även kommit fram att hon och en annan kompis har åkt pulka på en snöhög på bilparkeringen på Maxi, den mest trafikerade platsen i hela stan. Är jag en hönsmamma eller tar min exman lite för lätt på saker och ting?

Jag har även börjat märka lite oroande tendenser på dottern. Hon är i två lägen just nu, antingen förbannad eller gnällig. Allt ska helst cirkla kring henne, hon är väldigt trött och krävande och vill inte hjälpa till. Hon beter sig som att hon ska få göra precis vad hon vill. Jag måste tjata på henne för att det ska hända något alls och hon beter sig bortskämt. Det blir väldigt tydligt att hon har lite lösare tyglar hos sin pappa och att jag blir en hemsk kärring som bara tjatar och gnatar. Hon är väldigt teatralisk så ett antal gånger per vecka bryter hon ihop i en hög och utbrister "jag önskar att jag inte fanns!" Hur hjälper jag henne på bästa sätt?! Jag har bett hennes pappa att vi ska sätta oss ner och diskutera våra respektive regler för att hon ska få lite mer kontinuitet, men hur kan jag hjälpa henne de veckorna jag har henne?

Tack för att ni läser!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av My Precious »

JA din ex-man verkar vara hyfsat osäker och omogen. Klart att man inte åker pulka på en parkeringsplats eller springa över en väg pga änder!

Varje gång Maya uttrycker saker som att hon önskar att hon inte fanns, då ska du bekräfta mer än någonsin att hon är det bästa som finns och att hon finns. Så till den milda grad att hon vill släpa sig ur ditt grepp och instämmer med dina kärleksfulla ord. Min dotter kunde även hon säga såna saker och jag gjorde allt för att bedyra om motsatsen. Jag har, konstant, varit på henne om kärlek och hennes betydelse som person, inte vad hon åstadkommer. Så det har blivit hennes nya sanning.

Lycka till! Håll oss uppdaterade!!!

KRAM
M
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Omogen ex-man!

Inlägg av oakarin »

Tack för svar och bekräftelse på att jag inte är helt ute och cyklar!

Jag har pratat med mamman till den andra flickan och för henne är det också helt självklart att barnen ska gå i underfarten. Jag ska träffa min exman och ta upp detta med honom, det är dags för honom att växa upp nu. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man som 42-åring kan se det som en självklarhet att slippa att ta sitt vuxen-ansvar. Vet inte om det ligger en bokstavskombination i bakgrunden, skulle faktiskt inte förvåna mig. När vi var gifta kunde han på fullaste allvar tro att det hade gått max tio minuter då han suttit två timmar framför skärmen, så något knas är det med verklighetsuppfattningen! :shock: Jag är dock väldigt noga med att inte prata skit om honom då dottern hör, hon får upptäcka själv då hon blir äldre hur han är funtad.

Jag bombarderar dottern med kärlek och jag har läst på om 7-åringen, beskrivningen om hur de försöker få bekräftat att de inte duger är klockren! Jag tror även att det spelar in att hon haft lite trassligt med en kompis på skolan så att hon tror sig ha fått bekräftelsen på att ingen vill vara med henne. VI har även kommit överens om att ha en burk där man får böta om man svurit, skrikit eller ljugit. Vi kommer nog snart ha sparat ihop till en utlandsresa, haha! :lol:

Fortsättning följer!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"