Fnurra pa vara fina SM tradar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Lite rapport från huset där alla tillber AWforumet just nu:

Jag har börjat jobba igen och bara någon vecka innan lyckades TorsMamma lösa Lillebrors magproblem (fantastiska människa!) och med hjälp av MamaA har vi stadigt tagit oss fram till att Lillebror somnar 19 och när han vaknar till på natten somnar han om själv! (Vilken proffsig guidning !)

Vi har en nanny på dagarna som har fått en grundkurs på franska om AW filosofin och hon säger hela tiden "jamen det är ju så logiskt" så dagslurarna börjar också ta form. =D>

Vi var även hos doktorn för kontroll och Lillebror väger och mäter vid fyra månaders ålder som en genomsnittlig nio månaders framsk bebis :lol:

Tack underbara människor för era råd hittills!!

Stor kram.
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av mamaA »

Haha, så stora har mina pojkar också varit. Små/normalviktiga vid födseln för att sen lägga på sig ett halvt kilo i veckan trots att de krånglade med maten :mrgreen:

Tackar bugar och bockar för berömmet! Det värmer så här en trött fredagskväll med två barn som för tillfället är helt ur kurs. Lillebror sover inte tillräckligt på förskolan vilket ger skrikkvällar och storebror gör ännu mer ljud för att få uppmärksamhet - KAOS är bara förnamnet :lol: .

Nåja jag har en plan. Oftast räcker det att tänka att jag ska skriva ett inlägg så kommer jag på att jag egentligen redan vet vad som behövs göras :wink: . Det är det fina med forumet, allt bra man läst som man har till sitt förfogande i hjärnans bibliotek.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej!

Vi har nu en liten glad kille på 5 månader som äter som en häst och är lång och tung som en rugbyspelare :lol:

Dagarna funkar toppen med 45-2-45 och 12 timmar natt, social delaktighet och ensamlek.

Nu till mina två frågor:
Nätterna får vi inte till riktigt. Lillebror somnar 19 sen mer än en månad tillbaka. Han sover egen säng, svalt med mörkläggningsgardiner men vaknar alltid minst en gång från 3-4 tiden. Kör med ramsa, solfjäder, mozart, inga ljud, husljud.. Etc han blir bara arg och tillslut ledsen. Det hela kan hålla på i en timme.
Vill gärna att han sover 12 timmar men ska vi försöka justera till en läggning 20:00 istället?
Brukar det hjälpa med sådana här så envisa små godingar?

Fråga två: senaste veckan har någonting underligt hänt. Lillebror har två gånger helt plötsligt börjat gråta helt hysteriskt som om han har ont. Han var även som okontaktbar till och från. Första gången hände det precis efter skymningen och höll i sig i 30 min. Andra gånger vaknade han upp 20:00 från att ha sovit en timme och samma sak. Då tog det 20 min att lugna. Han blev lite lugnare när jag tände.
Nattskräck!? Kan det komma så här tidigt?

Tack för tankar! :)
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och förlåt för att du har fått vänta så länge på svar!! :oops: :oops: :oops: Har helt missat detta!

Hoppas förstås att allt löst sig för dig och att lillebror är sig själv igen? Annars är en tanke att det kan vara dags att korta em-luren till 20 min (från 5 mån är det ok att göra det så gör hellre det än att sabba 12 h nätterna). Hade samma problem med min son ett tag och det gick över när jag kortade em-luren. Nu somnar han om ifall han vaknar i vargtimmen.

Angående okontaktbar och gråta hysteriskt så var min spontana tanke att det skulle kunna vara en biverkning av vaccination (läs bipacksedeln). Om han händelsevis var nyvaccinerad. Men det skulle naturligtvis kunna vara en mängd saker, när han sover skulle det kunna vara en mardröm t.ex. eller allra troligast bara ett litet återfall i att undra om det verkligen är tryggt och säkert i sängen? Hoppas som sagt att det inte är ett problem längre, men kan inte låta bli att undra: varför tände du lampan [-X ?? Ett märkligt budskap när du vill förmedla att allt är lugnt, på natten är det mörkt och då sover man. Mörkrädsla finns inte i min värld, åtminstone inte så tidigt, det var ju ofta kolsvart i livmodern (tänk t.ex. i din mage under täcket på nätterna!)! Bemöt alla frågor med Lugn, Säkerhet och Trygghet! Och Attityden av Självklarhet förstås! Behöver han lugnas är det solfjäder eller i värsta fall buffning som gäller. Låter det som att han har ONT så skulle jag i första hand misstänka kramp i vaderna om han ålar och har sig på dagarna. Det vet du hur man häver?

Men, som sagt, ni verkar ha det bra och jobbar på så fint så jag hoppas att ni redan har funnit lösningen?

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"