Kura vid 4månader?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Inatt har vi tänkt börja. Nån som har tid att svara på mina funderingar?
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker ni verkligen skall ta fram boken och läsa den igen och igen. MÅnga av dina frågor besvaras där. Läs också runt på andra som ställer liknande frågor här på forum. Samt under hemsidan och SHN fliken, där kan ni skriva ut lathunden! Sätt den på dörren!

1. ang. turas om, det går, men kan bli lite rörigt och orsaka att kuren tar längre tid. jag brukar rekommendera att en person tar minst de 2 första nätterna och den andra 2 nästa. I vissa fall har jag faktiskt satt en person på hela kuren då det handlar om attityden, inget annat!

2. Försök med riktig mat 2 ggr/dag är mitt tips. Gärna typ sötpotatis, morot, päron, katrinplommon mm.m. man kan faktiskt blanda sötpotatis och katrinplommon med MASSA osaltat smör!

Ang. HUR man gör måste jag nog be er läsa för att jag kan inte riktigt redogöra hela kuren natt för natt. Men det jag kan säga 100% säkert är att om bara ni glömmer nappen på en natt gör hon det med!
Det hela tycker jag handlar i alla fall om att inte överarbeta saker och ting. Det är lätt hänt. Är det kris är det kris, är det ingen kris är det ingen kris. Men första natten går man in direkt och buffar, ut med ramsa. De skall inte tystna på ramsan första natten. :wink: De skall lära sig ramsan. Och natt 2 befäster man ramsan.
Ang. schemat är det ju som du säger väldigt mycket sömn. Vanligt är att man har bara 3 lurar på dagen, så jag personligen skulle försöka ta bort sista luren. 11,5 tim natt är helt ok och sen behålla de andra lurarna om hon sover på dem ordentligt.

Lycka till med kuren!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Tack för svar! Jag har tagit de 2 första nätterna. Kuren är i full gång och inatt är 3e natten. Det har gått varierande. Line har ju inte sovit helt lika risigt från tidigare som sonen gjorde då det begav sej. Hon har ju sovit själv i vagn, mörkt rum och mat 1gng/natt. Så mycket var ju bekant men ändå en hel del nytt. Ramsa, buffning och somna utan tutt. Vi hade hjälp vid läggningen av en kurare vilket var superbra. Eftersom hon inte skriktigt på natten tidigare utan mest gnytt och velat ha tutten så skrek hon inte vid läggningen och det var inte fog för nåt buffande. Några gånger gick jag in vid läggningen men hon tystnade redan av att jag kom in i rummet och liksom buffande kändes överflödigt (!) och resten ramsade jag vilket hon lugnade sej på och jag fick bekräfta. Läggningen tog ca.20min.
Första uppvaket vid 1.20. Tog 1h. Gick aldrig heller in då eftersom hon lugnade sej med ramsan (märkligt eftersom hon inte ännu kunde den!) och hon var aldrig riktigt upprörd heller. Andra uppvaket var 3.11. Ramsade och hon somnade på 5min (!!!) Tog upp 3.30 och gav mat ( jo, vi har beslutit oss för att köra med 1mål en tid eftersom hon är rätt liten och inte gått upp så mycket.) Ramsade ut och hon tog ramsan och somnade. 3e och sista uppvaket var 5.45 och hon somnade på ramsan tills morgonen.
Så första natten gick ju verkligen märkligt bra.
2Natten somnade hon direkt utan ljud på läggningen och vaknade 2.50. Ramsade och hon somnade direkt. Tog upp 3.30 för mat. Fick henne inte att rapa. Böt blöjan eftersom hon bajsat. (Detta lite av ett problem, då det är bajs nästan i varje blöja och hon är nu röd i baken!!). Ramsade och hon var nöjd förrän hon sedan plötsligt började skrika upp sej och höll på så ända till 4.40 tiden då jag kände att jag ville gå in och buffa. DÅ hade hon kakkat och SPYTT i sängen! Kändes förskräckigt. Böt sängkläder och blöjan med henne i sängen och ramsade ut kl.5. Varpå hon sov till morgonen och vi gjorde morgon då vi hörde ljud där inne 6.50. Morgon eg. kl.7.
Överlag har det ju varit bra nätter, men kändes verkligen jobbigt igårnatt då hon hade spytt :(. Får försöka rapa henne bättre inatt!!
MEN det som däremot INTE gått bra är dagslurarna. Hon har ju aldrig sovit bra på lurarna ( och jag har vagnat henne till sömns då hon vaknat 2-10ggr/lur) och nu har vi beslutit oss för att köra fmlur och middagslur inomhus i spjälsängen. Hon har ibland somnat bra vid läggning men vaknat igen efter 20min, och hon har inte hört på någon ramsa alls. Jag vet inte om jag på dagen ändå borde buffa mera... men är så rädd att hamna i nåt buffningsträsk då vi var fast i vagningsträsket. Hon gillar buffning och skriker genast jag slutar nämligen. Därför har jag kört mera ramsa men då det inte hjälp! Idag sov hon 30min av 1½h fmlur och ca. 1h av sin 2,5h middagslur. Det som dessutom har känts så ledsamt är att hon börjat gråta helt hysteriskt då vi kommit in och väckt henne/ gjort väckning då i en lugn stund. Förstår inte varför ? Är hon så arg och besviken på mej att hon bryter ihop när jag kommer in ? Kändes inget bra alls i mammahjärtat under middagsluren då jag inte fick henne lugn annat än när jag gick in och buffade! Och då blev hon dessutom först skrämd och började gråta änvärre när jag började på. Var ligger felet ? Är det bara att uthärda och fortsätta med samma attityd att hon självklart ska somna om. Eller är det nåt jag borde ändra på ? ( jo, ev. för mycket sömn på dagen. men då hon blir sååå trött efter 1½h så den sista halvtimmen blir bara gråt om jag försöker hålla henne vaken längre)

Nu blev detta långt igen... har en tendens att skriva en roman :) Behövde väl skriva av mej. Hoppas ni orkar läsa igenom iallafall.
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur har det gått för er? Vad sa den dipl. kuraren? Vad bestämde ni att ni skulle göra? Hur ser planen ut?

Ang. dagarna kan det ta lite mera tid och arbete innan det fungerar som det skall. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Vi backade bandet med dagslurarna en dag och ändrade middagsluren till utelur i vagnen på RYGG och efter det har det nu 2 dar funkat perfekt. Igår vaknade hon inte en enda gång på dagsluren, vilket hon nog inte gjort sedan hon var nyfödd. Ungefär. Nästan att jag inte vågar skriva det.... Inatt sov hon sin bästa natt hittills men ett uppvak kl.22 då hon var väldigt olycklig. Buffade och vände henne på rygg (hon är förkyld och har lättare på rygg att andas). Och sedan sov hon fram tills jag matade och sov sedan vidare till väckning. Idag är jag så euforisk att jag går på moln. Har t.om. haft ork att städa sålänge hon sov fmlur. Vi har ju jobb framför oss ännu men jag behöver se de goda resultaten för att orka kämpa vidare med sömnen!
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av TorsMamma »

Hej vilket bra jobb. Ang. förkylning brukar jag säga så här. Att ligga kvar på mage gör att snoret faktiskt rinner ut och inte ner i halsen.

Det bästa är att höja huvudändan med 7 cm genom att lägga något under benen på sängen. Rensa näsan ordentligt innan läggning med Bröstmjölk eller koksalt, sug med näsfrida ordentligt. Bada gärna så brukar också snoret lösa upp sig.

Lägg och när sen ni lägger er, så kokar man upp en kastrull med vatten, lägger i en jättestor grovhackad (eller två små) gullök (gärna en sån man gråter av du vet? ) Ställer hela kastrullen under sängen och stänger dörren. Då kommer snoret att rinna ordentligt ut och inte täppa till. :wink: Vid hosta kan man också lägga till timjan i koket. Men koka inte löken utan lägg i den och bär upp kastrullen. Det luktar inte gott men är MYCKET effektivt!

Jobba på, trägen vinner! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Tack! Inatt var dock ett 1h uppvak :/ Och just när hon är förkyld gick jag in 2ggr och hon ville inte lugna sej. Märkte att jag oroade upp henne men kände mej orolig att nåt var fel på riktigt. Igårkväll när pappan matade henne hade hon dragit in mat i luftstrupen (lungorna ??) och fått världens hostattack. Så detta skrämde upp mej att det var nåt extra då på natten. Dessutom har hon tendens att bajsa på natten och det hade hon gjort nu oxå när jag gick in, och fick byta på henne. Detta är en sådan sak som är litet knepig.
Resten av natten sov hon faktiskt bra. Nattmatningen vaknade hon inte riktit till heller.. åt endast 60ml och fick henne igen inte att rapa efter maten! Detta är nog lite jobbigt upplever jag.. Tips på hur man rapar bebis som sover? Är rädd att hon ska spy sedan som hon gjorde en natt...

Jag har haft vitlök brevid sängen, det har jag alltid tidigare kört med. Men ska absolut prova med lök i kokande vatten! Och timjan med eftersom hon har hosta! Sängändan har jag högt från tidigare.

Hur gör man sedan när man tar bort nattmålet ? Bestämmer man bara en natt ( 5mån ?) och ramsar som vanligt vid uppvak ?

Tack för svar igen :)
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Funderar ännu på det, att om lurarna i vagnen nu börjar fungera. Vågar jag alls gå ut och gå med vagnen under middagsvilan ?? Vet att man ska låta henne somna in 10min först åtminstone. Men tidigare har jag gjort så och hon har alltid vaknat då när jag börjat gå iväg och även under promenaden har hon vaknat många gånger bara av något ljud eller att jag pratar med sonen som cyklar brevid eller nåt annat.
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vänj henne vid ljud när hon sover. Du kan börja träna det inne. Ha radion på, diskmaskinen etc så du har en ljudkuliss i bakgrunden. Bra för att vänja vid ljud både inne och ute. Mörklägg också i vagnen med filt eller barnvagnsgardin så slipper hon se vad som händer och bli nyfiken och vakna till mer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Vi har alltid på tvn/radion eller om det råkar sej diskmaskin eller tvättmaskinen då hon sover. Men undrar om hur det är när man är ut och gå. Och kan man göra det utan att sabba middagsvilan som nu gått så bra i stilla vagn på terrassen! Vad tror ni? Och till nattmålet... Hon har ätit 50-30ml på de senaste nätterna nu. När ska vi skippa nattmålet? Hon vaknar nog ännu ofta runt 5-6 tiden och ofta oxå kl01-02 tids och vill bli svängd tillmage igen efter att ha hamnat på rygg.
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av TorsMamma »

Äter hon nu 2-3 riktiga mål mat och 1-2 mål med annat?

då är det bara att ta bort nattmålet, ramsa bort det bara. :wink:

Ang. promenad på vila kan det vara svårt, vissa klarar det, andra inte så bra. Men OM man nu absolut VILL/Måste gå så lägger man och börjar inte prommenera förrän hon sovit minst 10 min. Häng över något så ni inte ser henne och hon inte er. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu
Inlägg: 154
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 15:19

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Hon äter välling morgon och kväll. Puree +mjölk till lunch och middag och lite frukt till mellis. Jag är osäker att ta bort nattmålet då nätterna ännu inte sitter. Inatt vände jag henne både kl.01 och 05. Inga problm eg.. Hon somnar på stört när man vänt henne ( utan ramsa, som om hon vänt sej själv)... Dörutöver vaknar hon ofta strax före maten ca03. Men... få se när vi tar itu med detta.
Ja.. vagnpromenader måste väl bli mest när hon är vaken. Blir dock väldigt korta då hon annars somnar :D

Tack igen för svar! <3
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av TorsMamma »

När schemat sitter kan man vara ute lääääänge även i vagn. SE till att hon sitter upp och är vänd mot dig och kan titta på saker och ting. HÅlla i blad, kvistar, blommor m.m. Mycket ute i naturen är grejen!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"