SM med lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
PappaD
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:02

SM med lillasyster

Inlägg av PappaD »

Hej!
Loggar in med min mans lösen då jag glömt mitt. Till oss kom lillasyster den 18 augusti två timmar från första värken och fyra dagar innan bf. Storasyster kurades vid 4 månader och har sedan dess varit en liten skalman med några få perioder av stök som korrigerats med hjälp av forumet.

Lillasyster har sedan dag ett varit en helt annan typ av bebis än sin syster. Hon vill äta hela tiden, sover korta pass och har kämpigt med magen. Sen är hon liksom sin syrra en riktig kräkbebis vilket leder till en hel del stök och bök.
Vi har försökt följa 1,5-2,5 på darna i en vecka nu vilket gått sådär. Igår och idag har dock magont gjort att hon knappt fått någon sömn alls. Nätterna allt annat än roliga för oss just nu och jag skulle behöva lite råd och stöttning för jag känner att mitt tålamod och min energi är på väg att sina.
Vanligtvis somnar hon runt tio och då sover hon i två timmar och sedan börjar cirkusen. Efter detta vaknar hon varje timme. Detta är förståss jobbigt men det maxas av att jag efter amning måste sitta med liten på axeln minst 15 min för att inte allt ska komma upp igen vilket det nästan alltid gör ändå och då blir det byte av sängkläder och då är hon oftast så pass vaken att jag måste ge ännu mer från bröstet och sedan hålla upp på axeln igen och ibland tar denna procedur upp till två timmae :shock: . efter allt detta slit vaknar hon timmen efter. Runt fem är magen oftast så full att hon kräks väldigt stora mängder och somnar inte om igen förrän sex halv sju och halv åtta ringer klockan. En vanligt natt får jag därmed inte ihop mer än tre max fyra timmar sömn vilket gör att jag är enormt trött.
Finns det någon som har något tips på hur jag ska göra eller några lugnande ord. Känner att jag fått tunnelseende och inte förstår hur detta eller om detta ska ta slut. Varför vaknar hon varje timme? Mjölk har jag så hungrig kan hon knappars vara. Är det överlevnadsångest deluxe jag har att göra med eller?

Super tacksam för svar
Sara
Dotter född 2010-04-17, BB barn från början
Dotter född 2015-08-18
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och grattis (här också)!! :heart:

Jag har ju också en liten och egentligen har jag inte tid att svara så mycket nu men jag känner verkligen igen det jobbiga i låånga nattmål! Håll ut!

Det jag vill säga är inte likt mig men här löstes en hel del av liknande bekymmer med en så enkel sak som en napp. Vänta självklart tills du känner att amningen är på plats och trygg (om den inte redan är det) men kanske det kunde skona den lilla från att måsta äta, kräkas och äta igen :cry: . Och dig från extrema nätter!! Om du vet att hon ätit sig nöjd men hon ändå vill suga så pröva! Vi gjorde det på inrådan av svärmor som egentligen är mycket "anti-napp" men det hjälper ju faktiskt vår son att slappna av när han bara vill suga men blir arg när det kommer mjölk.

Kram så länge!

/
Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Och för att rapa funkar "flying baby"-positionen jättebra för oss! Hålla liten liggande på mage på din arm alltså.

Kram igen!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
PappaD
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:02

Re: SM med lillasyster

Inlägg av PappaD »

Hej Ylva och supertack för ditt svar, vet att du också har fullt upp me Johannes :heart: !!!

Tyvärr är liten förkyld nu så allting är ännu svajigare. Har knappt sovit på två nätter vilket såklart inte är särskilt roligt, börjar fasiken känna mig låg. Tror även lilltjejen kommit in i ökningsperioden nu, hon blir tre veckor på tisdag för nu sover hon bara 45 min sen får jag amma. Har alltså ammat varje timme hela dygnet.
Napp vill hon prompt inte ha till min förtvivlan...
Vet inte riktigt hur jag ska stå ut just nu då jag har hund, hem och ett till barn som måste skötas men jag hinner inte ens äta. Trodde verkligen inte jag skulle sitta såhär då jag försökt sköta rutiner med liten i två veckor nu utan resultat.
Får hoppas det ger med sig till slut även om jag har svårt att se ljuset just i dimman.
Visst e det vid tre veckor man vänder de små på mage, kanske kan det avhjälpa våra sömnproblem.
Är det något annat jag kan göra eller är det bara att gilla läget? Sen undrar jag hur länge dessa ökningsperioder håller i sig, kommer inte ihåg hur det var m stortjejen.

Tack igen
Dotter född 2010-04-17, BB barn från början
Dotter född 2015-08-18
PappaD
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:02

Re: SM med lillasyster

Inlägg av PappaD »

Hej igen.

Tänkte uppdatera lite. Igår sov liten på mage i vagn vilket var en succé då hon sov tre pass 1,5-2-1,5 vilket inte hänt på ett tag. Natten däremot :shock:var inte det... Var 45 min vaknade hon efter amning och mellan 12,30-03,30 var jag helt vaken då hon kräktes ner mig fyra gånger samt vagnen och sig själv. Till slut la jag henne på min mage och vi lyckades somna om i 45 min och sen amma, tillbaka på min mage och sen 45 min och sen gick jag upp. Varje gång jag la liten på mage i vagnen kom allt upp och då menar jag inte överflödet. Jag som verkligen hoppats på att magläge skulle avhjälpa dessa nätter blev såklart rätt ledsen och grät en skvätt inatt av självömkan. Har inte sovit mer än tre timmar per natt i några dagar nu så jag är rätt slut mentalt. Hennes egentliga födelse infinner sig på fredag. Hur ska jag tänka då? Vagna bort nattmål fram till 01 och 04? Fattar inte hur det ska gå med denna lilla dam.

Tacksam för svar
Sara
Dotter född 2010-04-17, BB barn från början
Dotter född 2015-08-18
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Kära du!!

Har inte mycket tid men åååh, din stackare vad jag lider med dig!! KRAMAR i massor kommer här! Och naturligtvis KOMMER det att bli bättre, men jag vet ju hur det är, gråter själv och gnisslar tänderna en del om nätterna och jag har det ändå vääldigt mycket bekvämare än du just nu.

Du misstänker inte någon känslighet hos henne för något du äter? En del väljer ju att testa att utesluta alla mjölkprodukter eftersom många små är känsliga mot mjölkprotein och kanske kräks av det? Men inte vet jag...bara en tanke jag fick när hon kräks så mycket. Å andra sidan har de lätt att kräkas en del små. Kan bara säga att här kräks det mest om vi missar en rap, RAPA är ett måste.

Trist att hon inte vill ha napp...det hade ju varit en avlastning.

På mage lägger jag mina så fort det går, absolut ska du göra det nu och vi rekommenderar ju andningslarm också för säkerhets skull. Förmodligen har egentliga födelsen redan skett eller är på väg vilken dag som helst och förmodligen är 45 min-amningsintervallen tecken på ökningsperioden vid 3 v (känns igen! Min ammade oftare nattetid än dagtid under den perioden). ABSOLUT kan du vagna henne till ro/sömn så mycket du känner är möjligt! Du har säkert lindrat hennes överlevnadsångest alldeles ypperligt redan, tror jag. Det kommer ändå bara funka om hon är någorlunda mätt och du märker ju om hon går upp i vikt som hon ska. Pröva!

KRAAAAAAM!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Vagna så du åtminstone får liite längre sovpass, mest för din egen skull (men även lillans såklart). Jag skulle inte ge mig på att stenhårt bara mata vid 01 och 04 direkt men ändå glesa ut målen lite mer så du kanske kan få sova lite mer. Det är stooor skillnad att få sova åtminstone 2 h i sträck jämfört med 45 min...har jag märkt...;)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
PappaD
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:02

Re: SM med lillasyster

Inlägg av PappaD »

Hej:)

Nu är jag tillbaka här efter mycket tandagnissel. Tack för ditt svar Ylva. Jag var dock tvungen att lägga ner hela sm då vi fick konstaterat kolik av läkaren på bvc och det kändes inte rätt att låta henne vara ledsen m magont. Blev så ledsen när jag försökte hålla rutiner när det inte gick eftersom hon var ledsen av magontet Hon är lite bättra nu men vardagen är verkligen ur led:( och jag är så trött och ledsen. Hon har nu sovit bredvid mig på nätterna och då sover hon max två timmar. Första två sovpassen sover hon i vagn ute me inne somnar hon ALDRIG av sig själv om inte jag agerar napp. Vi har haft larm från början och hade det med stortjejn också:). Hon vägrar magläge och vaknar direkt om man lägger henne på mage samt vagna är bara att glömma för tillfället då hundra vargar står och stirrar på henne eftersom jag jagat in dem innan jag fattade att hon faktiskt hade ont i magen.
Min fråga nu är hur ska jag göra?? Hur mycket är tillåtet att gråta för det är verkligen det hon gör när man försöker vagna eller buffa?
Supertacksam för svar
Sara
Dotter född 2010-04-17, BB barn från början
Dotter född 2015-08-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med lillasyster

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sara,

Jag skulle vilja be dig om att försöka gå in under "kontrollpanel/kontrollpanel/profil/ändra signatur"och där skriva lite kort när hon är född. så blir det lättare för oss som inte hänger med 100% att känna sig kort uppdaterad :wink:

Sen får du gärna skicka PM till mig om du vill så kan vi fixa den egen login om du vill ha den så klart! :D

Nu till mina tankar!

Det står MYCKET om kolik i BB, försök läsa där under "femte delen" om något gått fel.

Min son hade också "kolik" och jag vet hur det känns när en bebis skriker många timmar/dag och kväll och man känner sig som man skall gå i tusen bitar, samt ha en förlossningsdepression på det. Inget jag unnar någon, då får man liksom göra det som göras kan. :P

Nog om det.

Så ETT, jag vill reda ut detta med kolik! Kolik betyder INTE ont i magen!! Kolik betyder enl. följande:

"Det brukar kallas för spädbarnskolik när ett i övrigt friskt spädbarn skriker intensivt, starkt och otröstligt i minst tre timmar i sträck per dygn mer än tre dagar i veckan. Oftast kommer skrikperioderna i intervaller med tydligt dygnsmönster, vanligen på eftermiddagen och på kvällen."

http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-r ... arnskolik/

Dock är det så här i min och även i Annas värld. Att oavsett VARFÖR barnet skriker så NÄR det skriker så sväljer de LUFT, och luft i magen ger ONT i magen osv... Det blir ett mycket dåligt nedåtgående ekorrhjul. Så det ena är att faktiskt se till att de rapar maximalt! Men även magligganden lindrar magbesvär och med tanke på att hon faktiskt bara är knappt 8 v, så borde ett par dagar på mage inte vara så knepigt innan hon faktiskt märker att livet är bättre.

Så, jag har märkt vissa saker med just magont, kolik, magläge, vagn. Så detta är mina små noteringar!

Om man ammar, se verkligen till att de sluter TÄTT och inte suger in någon som helst luft! Det skall vara TYST när man ammar, inga slurp eller sug ljud, utan ett mjukt lågt kluckande när de sväljer.

Mat! (ojojoj... Här skulle jag egentligen vilja skriva mera vad man FÅR äta än inte, för listan är LÅNG!)
Börja med att utesluta mjölk, lök, vitlök, koffein (te, kaffe, läsk), bönor, chili, paprika, i vissa fall ägg, kål, choklad. Det är lättare att försöka ta bort nästan allt för att se om det blir bättre, och sen långsamt återinföra dessa saker. Min son var aldrig allergisk, han hade dålig amning och ammade inte tyst. Detta för att han hade lite knas med sin haka. Så han svalde luft. SAMT att det visade sig att han fick fruktansvärt ont i magen av chili och paprika. När han sen fick riktig mat kräktes han rakt ut av rätter med paprika. Men tål det fint idag. :wink:

Glöm inte rapa, rapa, rapa, rapa! Sväljer man luft, skriker man magen full med luft, då måste man rapas även här! Annars får inte maten plats och de är hungriga och då stämmer också Anna Ws teori om "överlevnadsångest" ! Så för att få plats med all mat som skall ner, måste man rapa, rapa, rapa.

Sen, när de ligger, helst på mage och HÖJ huvudändan med minst 7 cm! Då kommer luften att gå upp och inte ner i tarmen! Med vagn kan man ha några telefonkataloger man stjäller upp framhjulen på. Med säng under frambenen.

Inne med vagn, prova att lägga på mage, dra vagnen över en tröskel! Lugnar många även de skrikigaste barn! Så fort hon är lugn, ställ upp framhjulen på telefonkataloger! Då kommer eventuell rap upp om du har tur utan krångel. :wink:

Sist ger jag det råd AW gav mig när jag skrev här och sonen var just 8 v och jag som mest förtvivlad. Glad bebis = glad mamma! Detta innebär att man kan liksom inte AMMA sig dödstrött. Utan man få ibland ge vika lite på några "Principer" för allas välmående. Så hon sa till mig så här!
Amma morgon och pumpa sen morgonmjölken och ha i kylen. Sen ammade jag det jag orkade och jagade med flaska det jag pumpat från morgonen! Mjölken på morgonen är MYCKET fetare än den på kvällen! Jag lovar! Så man ammar det man klarar, Pumpar och jagar med som slutslurk på varje måltid så bebis blir absolut MÄTT! Då började också lugnet komma för oss!

Sist, några andra tips. Sempers magdroppar! Finns på apoteket! Ät själv massor med probiotika, om inte surkål ekologisk varje dag, så ta tillskott typ Lactiplus. Akupunktur mot kolik är också ganska effektivt för många. Kräv det av sjukvården NU!

Har du läst Acnaibs tråd här?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=51270

Visserligen en mindre bebis men även hon gjorde så att hoon pumpar och ger lite extra på flaska och fick till lite längre och skönare nätter :wink:

Kram till dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"