Hej allihop!
Dags att damma av den här tråden?
Den 23/7 2015 föddes vår andra son

. Antiklimaxet och besvikelsen när första sonen blev snittad pga sätesbjudning var total, men nu skulle vi ha revansch!!!
Inför förlossningen var därför jag och min man sååå peppade på att äntligen få uppleva en vaginalförlossning och vi hade tränat och putsat av kunskaperna från profylaxkursen vi gått 2013.
Så här blev det (kanske forumets längsta inlägg någonsin):
Bebisen fixerade huvudet i bäckenet tidigt, troligen redan i v. 33, Halleluja! Nu var det klart, det skulle bli förlossning! Plötsligt insåg vi att vi borde ha tränat mer

...men det kändes ändå ganska bra. Framför allt tyckte jag att jag var mycket mer förberedd mentalt den här gången, jag VILLE ju verkligen ha värkar och föda och såg positivt på förlossningen.
Veckorna innan förlossningen hade jag molande “mensvärk” av och till på nätterna och natten till tisdagen började de kännas mer. “Jippie, nu börjar det!” tänkte jag, men tisdagen kom och gick utan någon förändring i situationen. Var 15:e minut ungefär fick jag en värk som jag lätt kunde slappna av igenom, men jag var tvungen att koncentrera mig på andningen. Natten till onsdag blev det dock värre igen och nu behövde jag gå över till mellanandning i värkarnas kulmen. Värkarna var drygt en minut långa men blev inte tätare. Min pappa kom vid lunchtid och skulle vara barnvakt, så nu var allt klart att åka in bara värkarbetet satte igång ordentligt. Jag fick en teckenblödning men på förlossningen sa de att det bara var att vänta. Jag och maken softade framför en såpa men värkarna kändes verkligen när de kom och jag ville inte sitta ner utan stå på alla fyra.
Natten till torsdagen tilltog äntligen värkarna något, nu kom de var 5-10 min och jag ringde till förlossningen igen och sa att nu åker vi nog in snart (har 1h och 45 min att köra). Jag var såå less på denna utdragna latensfas att jag ville veta om NÅGOT överhuvudtaget hade hänt!
Vid 03.30 åkte vi. Resan var urjobbig, jag stod på alla fyra över barnstolen i baksätet och kämpade med profylaxen i värkarna som kom mycket tätare i bilen och var nästan 2 min långa. Det blev inte bättre av att vägen var ganska guppig på sina ställen. “Kör saktare!!” skrek jag till min man, som svarade att han körde 60 km/h (det är en 100-väg) i värkarna

.
Som tur var gick tiden ganska fort och rätt som det var hade jag slumrat till (!!) och sovit i 15 min utan att ha någon värk. Då var vi framme (05.30) och naturligtvis hade allt stannat av, såå typiskt. Nu var jag nästan övertygad om att vi skulle skickas hem (hemska tanke!!

) och att jag max hade öppnat mig 1 cm. Men CTG-kurvan visade ändå någon liten värk och vid undersökningen visade det sig att livmodertappen var nästan helt utplånad och jag var öppen ca 3 cm. Puh! Vi fick stanna och eftersom det var så lugnt denna dag fick vi ett BB-rum direkt med varsin säng så vi la oss och försökte vila tills den aktiva fasen skulle inträda (vilket förhoppningsvis skulle ske SNART!). Frukost blev det också.
09.40 ville jag upp och röra på mig och någon timme senare var det 3-4 min mellan värkarna och de gjorde ONT och kändes långa. Nu måste det väl ändå vara på g? En bm undersöker mig igen och konstaterar att jag är 3 cm öppen och livmodertappen är utplånad. 3 cm??

](*,) Det var jag ju för flera timmar sen! Min mentala styrka börjar svikta… Jag försöker äta lunch men har för täta värkar för att hinna få i mig något mer än några skedar soppa. Jag ställer mig i duschen och det lindrar så skönt.
Vid 14 undersöks jag igen, och är drygt 3 cm öppen (hurra?! [-( ](*,) ](*,) ](*,) ). Skulle det verkligen gå så här långsamt? Mentalt har jag nästan gett upp och tänker att det kommer sluta med snitt pga värksvaghet, och ser på bm att hon också tänker att så här kan det inte fortsätta. Hon frågar om jag kan tänka mig att ta hål på hinnorna när nästa bm kommer på vid 15, om inte ett mirakel har inträffat? Jo, jag ska tänka på det (och är snart övertygad, vad som helst för att inte bli föör trött för att orka föda).
Vid 15 kommer vändningen, en solig och peppande bm som heter Barbro börjar sitt pass. Hon berättar att hon slutar kl 22, “men innan dess ska vi nog få se bebisen!”. “Hahaha, snarare nästa vecka” tänker jag, men hennes positiva inställning smittar snabbt av sig och jag får tillbaka min energi och mentala styrka! Eftersom jag nu är 4 cm öppen och inställd på att få ut barnet innan mina krafter sinar går jag med på amniotomi (hinnsprängning). Barnets huvud är väldigt långt ner (har alla sagt som undersökt mig). Barbro berömmer min fina profylaxandning :thumbsup: och föreslår duschen igen. Gärna. Min man blir tvungen att ta av sig i bara kallingarna och följa med mig in eftersom han måste trycka på ett speciellt ställe på min rygg i varenda värk

. Värkarna är tätare nu och ca 2 min långa, ibland kommer det två i rad och jag andas lättandning nästan hela tiden. Jag står i svävaren/gåstolen och han försöker påminna mig om att vila mellan värkarna (vilket jag är usel på eftersom jag hela tiden missar värkstarterna och det gör så ont att jag vill vara beredd).
Mindre än en timme senare hör jag ett bröl i duschen och känner genast igen det som ett “krystningsbröl” som jag lärt mig om på kursen och i böckerna. HJÄLP!

Jag blir jätterädd eftersom jag inser att jag inte är öppen tillräckligt. Flåsar/lättandas och ringer efter Barbro som kommer direkt (vi är typ ensamma på förlossningsavdelningen). Det trycker på neråt och jag försöker förtvivlat att undvika att krysta. Lyckas mestadels men ibland måste jag bara följa med värken liite lite. Vid undersökningen 16.45 är jag öppen 5 cm...5 cm flåsande återstår innan jag får krysta!! Hujedamej. Vid det här laget är jag 100% fokuserad och flåsar som en frustande svettig flodhäst 8) . Andningen fungerar faktiskt jättebra och jag hyperventilerar inte. Bebisen mår fantastiskt därinne, säger Barbro när hon kollar fosterljuden. Hon föreslår lustgas men jag kan inte förstå vad det ska vara bra för? Jag har ju inte så ont längre, det är bara det enorma trycket jag kämpar mot. Barbro “töjer” ut mig med handen under värkarna som fortfarande är långa och täta. Jag blir tillsagd att ligga ner på sidan för att vila mina skakande ben (har stått upp nästan hela tiden) och det är skönt. I värkarna griper jag tag i Barbros hand medan Joel ska trycka på exakt rätt ställe på ryggen, missar han är det outhärdligt. Flås flås. Barbro uppmuntrar mig “du kan, andas andas andas!!” och skriker av förtjusning när jag lyckas flåsa utan att krysta en hel, superlång och kraftig värk. Hon är imponerad av min fantastiska andning och jag SKA klara det.
Kl. 19.00 får jag äntligen krysta! MEN, hur var det nu man skulle göra? Jag har nog eg. en “Rest and be thankful-phase” och vill sova, men jag hör värkstimulerande dropp nämnas och DET vill jag INTE ha. Jag vaknar till och börjar krysta. Har värkar men inte så starka och förstår inte riktigt hur jag ska göra (FÅR jag ta i? Eller ska jag helst inte ta i utan bara andas?). Minns inte vad det stod i alla böcker...Barbro ger instruktioner men jag har svårt att ta in dem. Efter att ha stått på knä i sängen och ratat ryggpositionen ställer jag mig till slut i svävaren igen och äntligen känner jag hur jag ska göra. Jag får kraft och på vad som känns som några få värkar (men tog 14 min enligt journalen) är barnet ute! Eufori och splatterfilm förenas med min enorma stolthet och glädje. Vi stapplar tillbaka till sängen och jag får mitt barn på magen. “Det är en pojke!” utbrister jag (något förvånat) och ser ömt på min fantastiska man och vår ännu mer fantastiske son

. Smärtan är i princip glömd. Vår son tar genast bröstet och börjar amma i djupa klunkar som om han aldrig gjort annat =D> .
Nu börjar dock idyllen brytas av att Barbro måste undersöka mig därnere. Jag är övertygad om att allt gått bra men frågar ändå om jag spruckit mycket? Hon svarar lite svävande och efter att ha plågat mig med bedövningssprutan/sprayen och undersökt lite mer säger hon att hon ska kalla in förlossningsläkaren för att titta. “Oj” tänker jag, “det kanske är lite att sy ändå” :-k . Ganska snart konstaterar läkaren att “det här syr vi på operation”. “NEJ!!” skriker jag och ser framför mig hur jag nu måste genomgå i princip ett kejsarsnitt och vara som ett kolli i flera veckor framöver. Men de övertygar mig om att det är bäst att göra det ordentligt nu, och med bra ljus så att det läker fint och blir bra i längden och jag slipper ha besvär när jag blir gammal, typ. De lovar att jag ska bli ordentligt bedövad också vilket jag ser fram emot för nu tycker jag så synd om mig själv att jag blivit riktigt kinkig så fort någon rör mig.
Efter någon timme rullas jag iväg till operation och Johannes har då ammat färdigt och sover sött i Joels famn inne i förlossningsrummet. Jag saknar dem och drabbas av hormonstinna tårar under operationen, blandat med stolthet “det här är det bästa jag har gjort”. Operationen tar en timme, det är en tredje gradens bristning, men jag är spinalbedövad och känner ingenting. När jag kommer tillbaka har Johannes precis vaknat och börjat skrika efter bröstet och jag ammar igen. Han har fortfarande en eminent amningsteknik till min stora glädje. Han vägs och mäts (3485 g och 49 cm i ihoptryckt läge) och verkar må strålande.
Kl. 00.40 flyttas vi äntligen in i BB-rummet igen, nu en son rikare! Enda smolket i glädjebägaren är att jag tvingas sova i förlossningskladdet (uuuurk!!!) eftersom jag är bedövad från höfterna och neråt.
Så här efteråt är jag nöjd, stolt och glad över förlossningen och framför allt att min dröm om en naturlig profylaxförlossning gick i uppfyllelse \:D/ . Och har ni nu orkat läsa så här långt så får jag väl avsluta med ett bibelcitat:
“Johannes är hans namn” (Luk 1:63)
Kram!
/Ylva