5 veckors bebis otålig och skrikig!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tabitha
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 15:57

5 veckors bebis otålig och skrikig!

Inlägg av tabitha »

Hej!
Jag har en dotter som är 5 veckor gammal. Redan vid 3 veckors ålder började hon le och prata! :) Hur gulligt som helst men nu vill hon bara se sig omkring hela tiden och blir väldigt otålig om hon får vara still mer än några minuter. Hon vill bli buren precis hela tiden och titta på allt och man får inte stå stilla!
Babysittern går an att sitta i ca 5 minuter sen bli det gallskrik! Ingenting vi gör gör henne nöjd. Från det hon vaknar på morgonen och har ätit, sätter hon igång. Får gå runt i flera timmar iinnan vi lyckas få henne att
somna!

Hon avskyr att ligga i sin vagn med! Promenader är
tyvärr helt otänkbart! :(


Vad kan hennes otålighet bero på?
Kan det bero på att hennes mage är gasig och bubblig? Eller är hon helt enkelt bara otålig?
bärselen tycker hon heller inte om.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 5 veckors bebis otålig och skrikig!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit! :D

Stort grattis till dottern! :heart:

Förlåt att du fått vänta så länge på svar, jag har en son som är jämnårig med din dotter om det kan vara en förklaring... :wink:

Innan jag kan ge dig några svar vill jag gärna få klart för mig några saker:

Du nämner inte om du använder (eller försöker använda) Standardmodellen? Det är den vi utgår från här, som den beskrivs i Barnaboken av Anna Wahlgren. Om du har använt den hittills och gett mat, mycket mat och ännu mera mat som svar på barnets frågor (skrik) så borde hennes överlevnadsångest vara botad. Annars skulle skriken kunna bero på icke lindrad överlevnadsångest.

Ger du flaska eller ammar du? Tycker du själv att magen verkar "körig" och bubblig eller hur artar sig skrikigheten? Sväljer hon mycket luft när hon äter? Windy gaspipor (eller vad de heter) funkar ibland för att få ut gaser, Sempers magdroppar kan också hjälpa magen lite. Finns på apotek båda två. Verkar hon vilja suga men inte vill ha mer mjölk så är ju nappen ett alternativ. Funkar bra här när han bara vill suga men blir arg när mjölken kommer (jag ammar). Då kommer hela lilla kroppen till ro och han kan somna.

Hur sover hon? Vi rekommenderar ju magläge (av många anledningar) med andningslarm och jag upplever att rapar, pruttar etc. har lättare att komma ut när barnet ligger på mage.

Hur ser dagarna ut för er, har hon någon rytm som ni kan urskilja eller är det bara skrik från morgon till kväll? Övertrötthet är ett klassiskt bekymmer med såna här små, det är inte alls säkert att hon är otålig utan hon kan lika gärna vara överstimulerad och gnälla av den anledningen (de ser väldigt pigga ut då också, nämligen).

Ett hett tips är att gå in på "Svar på vanliga frågor – läs här först" som finns högre upp bland favoriterna i den här kategorin. Där finns svar på nästan alla frågor man kan tänka sig och massor av tips. Bland annat filmklipp där Anna visar hur man använder vagning/buffning för att få liten att komma till ro, rekommenderas verkligen!

Många frågor fick du men det är svårt att gissa vad symptomen beror på utan att veta lite mer om er situation. Maten ska du inte snåla på iaf, så mycket kan jag säga! Och rapa noga mellan rätterna. Sedan är det viktigt att komma ihåg att 5 veckor inte är så mycket och din lilla är fortfarande en nykomling i denna värld och vet inte så mycket om tillvaron. DU ska leda henne, och det gör du med Standardmodellen som hjälp. Så återkom med svar så försöker vi styra upp det här tillsammans!!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"