10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Gå in själv i tråden "svar på vanliga frågor" och kolla om klippen funkar där. Finns en bit ner i tråden, heter typ filmklipp. Kan ju blivit något knas med länken.

Lycka till!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

hej!

nu har jag försökt hålla mig till schemat så mycket det går

08.15 morgon
mat
9.45 sova
12 mat o vakentid
13.40 sova
16.10 mat o vakentid
18.20 sova natt

Igår vr vi ute och gick i ca 1,5 h. så fort vi kom hem och jag hade parkerat vAgnen børjade hon gnælla, jag var trøtt och orkade inte gå ut igen så jag tog vagnen in i sovrummet, vagnade några ggr och gick ut och tänkte, nu får du ova för nu orkar inte mamma mer, och till mig førvåning så sov hon i 45 min till :)
på kv'llen fick jag vanga kortare än normalt och det gick fortare..

idag vaknade hon 8.30 och jag mærkte att hon var trøtt redan 9.30, la henne i vagnen.. hon gnællde några ggr, jag hörde att hon snackade och søg på sina h¨nder och 15 min senare sov hon (kors i taket)
jag passade på att ta en 2h lång promenad, nær jag kom hem tog det ca 15 min før henne att vakna, trodde att hon skulle vakna så fort hon kænde att mamma hade parkerat vagnen... hon sov fr 13.40-16.00, sen gick vi ut.. hon fick mat hemma och æven nær vi var ute.. trøtt ca 18.10, la henne i vagnen, sov direkt men vaknade 20 min senare, vagnade och gick ut ca 2-3 gg. læt henne gnælla och hon somnade efter det.. fast hon vaknade några min senare, så høll hon på fr ca 18.30-19.45.. hon skrek inte.. hon grät inte heller.. bara gnällde.. ca 20 00 somnade hon
Hoppas verkligen hon börjar fatta galoppen.. om 4 dagar åker vi på semester till min mamma och jag hoppas hon fortsætter mes sama rutin :/
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt! Bra jobbat, fortsätt så!



/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Nu har det gått lite upp och ner... Hon kämpar fortfarande emot när det är dags att sova, även om hon är jättetrött.. jag vagnar för det är det som fungerar bäst .. jag avvaktar och låter henne lugna ner sig själv så mycket det går, men när jag hör att hon börjar gråta "på riktigt" så går jag in igen....

Förr var det så att så länge vi var ute och vagnen var igång så sov hon länge, men nu vaknar hon efter 45 minuter, det spelar ingen roll om hon ligger i vagnen och vi är ute och går eller om jag har henne i armarna...
DEt är jätte jobbigt! Nätterna hade varit ok.. hon sov fr ca 18.30-ca02/03 fick lite mat och sov vidare till 0530, fick mat igen och sov till 07
Men den senaste veckan har hon vaknat mellan 22-23 och har velat ha mat.. och hon har fått det.. jag hade hoppats att det skulle gøra att hon kanske sov hela natten men nej, hon vaknar som vanligt, kl 3 och sen kl 5.
Igår vaknade hon 22.30 och jag vægrade mata henne igen, hon hade fått grøt med banan och brøstmjølk så jag visste att hon var mätt.. fick vagna i några minuter innan hon somnade om.. hon vaknade hon kl 2, då fick hon mat... sen vaknade hon 4.30 och on fick mat igen... man orkar inte stå dær med vagnen så det är lættare att bara mata henne och gå och lægga sig igen :/ inte vældigt smart i længden men ibland så orkar jag bara inte

Jag tror att det värsta a¨r att hon bara sover 45 minuter och ibland har jag vagnat och avvaktat i ca 1 timme! när det ändå var dags att vakna, och då har jag tagit henne upp

Jag har lite frågor

1. Är det ok att börja med mat nu? hon är 3,5 och jag har börjat med ekologiskt hirsgröt med banan
2. Hur ska jag göra när hon vägrar som mer än 45 min? ska jag vagna tills det är dags att vakna enligt schemma?
3. skulle jag kunna få lite hjälp med schemma för henne? Det enda man ska tänka på är att vi måste iväg ca 07.30 och lämna storebror på dagis.

Tack før hjælpen!!
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu börjar din lilla dam bli en stor tjej och testar vad hon kan komma undan med :lol: . Uppvaken på natten är bara rent ofog så det är till att ladda upp attityden och bestämma sig för att det serveras HÖGST ett nattmål förslagsvis vid 04 och alla uppvak innan och efter vagnas/buffas bort. Gör så KONSEKVENT och efter tre nätter är grovjobbet gjort och uppvaken bör försvinna om inte redan så under närmaste veckan.

Dina frågor:
1. Det är helt ok att börja med mat, jag började vid 3 månader. När de väl får mat också så är det läge att plocka bort nattmålet helt snart, då har de lite stadigare mat i magen så de står sig.

2,Du ska INTE vagna hela tiden utan så lite så möjligt. Hon får lov att klaga och kommer att klaga mer om du vagnar mer( ju mer hjälp man får, desto mer förväntar man sig). Ingrip så lite så möjligt så kommer det att ge med sig. Min son höll också på så och det blev bättre ju mindre jag verktygade och riktigt bra när vi väl började med ramsan. Du ska inte plocka upp henne tidigare och skriker hon så väntar du till ett lugnt ögonblick och rusar in med ett glatt: Nu är det dags att vakna!

3.Vad har ni för schema nu? Skulle ett 12-45-2-45 passa kanske?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

hej!
Jag menade att jag vagnar i ca 1 timme.. inte hela tiden så klart :)
Just nu har vi ingen schemma... jag försökte för några veckor sen men sen åkte vi på semester och nu håller vi på att flytta, plus att storebror är hemma och då är det inte lugnt här när lillan ska sova... hon vaknar ganska lätt.
Men nästa vecka börjar han på dagis igen och då tänkte jag att vi har ett schemma som vi följer. Jag har försökt hålla mig till 12-45-2-45 men den 2h har inte alls gått och då har det påverkat resten av dagen.. Sen har hon inga fasta måltider, det känns som hon går och småäter hela tiden, istället för att äta sig mätt så äter hon lite och sen förlorar hon intresse och vill kanske ha lite till en halv timme senare.

Hon har nu sovit i 30 minuter och vaknade, jag hjälpte henne lite, vagnade och gick ut och hon somnade om men vaknade 10 minuter senare, har vagnat igen men denna gången börjar hon gråta så fort jag slutar vagna så nu ligger hon och är förbannad.... hon ska ju sova i 2 timmar nu och det har bara gått 40 min.... hon fick gröt kl 11 så hon kan inte vara hungrig...
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

nu har det gått ca 45 min sen hon vaknade.. har vagnat ca 3 ggr men hon håller fortfarande på.. sover kanske 5 minuter och startar om igen :/
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag hänger inte riktigt med, ni har inget schema men lurarna är 45-2-45 långa, stämmer det? Hur lång vakentid har hon emellan? Är man så stor som hon så är det mat inom 45 min-1 timme som gäller sen stänger köket :shock: och man får vänta tills nästa måltid så har man bättre aptit då. Har du provat lägga i sängen istället för vagnen? Jag har säkert frågat det innan, men orkar inte läsa i hela tråden nu :lol: . Låt henne ligga mycket på mage som vaken, ha henne med i era sysslor, gå ut med henne i bärsele så hon blir riktigt trött inför sina sovpass.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

mamaA skrev:Hej!
Jag hänger inte riktigt med, ni har inget schema men lurarna är 45-2-45 långa, stämmer det? Hur lång vakentid har hon emellan? Är man så stor som hon så är det mat inom 45 min-1 timme som gäller sen stänger köket :shock: och man får vänta tills nästa måltid så har man bättre aptit då. Har du provat lägga i sängen istället för vagnen? Jag har säkert frågat det innan, men orkar inte läsa i hela tråden nu :lol: . Låt henne ligga mycket på mage som vaken, ha henne med i era sysslor, gå ut med henne i bärsele så hon blir riktigt trött inför sina sovpass.

Kram :heart:
Vi har inget schema men jag försöker hålla mig till 45-2-45 så gott det bara går, ibland vaknar hon 7.. ibland 8... och eftet att hon vaknat orkar hon inte vara uppe längre än kanske 1 h eller 1h 15 min max.. sen sover hon 45 min... sen kan hon vara vaken allt mellan 1,5h till 2.5h när jag lägger henne då försöker jag få henne att sova ca 2 h, men det brukar inte gå.
Hon sover 45 min.. vaknar och det tar henne upp till 45 min att somna om igen.. när hon vaknar brukar hon vara trött för hon har slösat 45 min på att gnälla istället för att sova... hennes sista lur är nog den svåraste men hon somnar till slut.

Om vi säger att hon ska sova mellan 13-15 men hon ar sløsat ca 45 min på att gnälla, ska jag väcka henne kl 15 ändå?

Ska man mata så fort hon har vaknat? jag tycker det är kanske bättre att mata innan hon ska lägga sig för då är hon ordentligt mätt, eller?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Hej!
jag tycker snarare som det låter som att den lilla damen borde sova mer :shock: , kanske är hon inte mogen för bara 45 min på fm än :-k . Svårt att säga men jag kollade tillbaka på min Finns schema i den åldern och han hade 12-2-2-45 då. Vaknar hon av sig själv efter 45 min på fm också eller får du väcka?

Det går visst att få bebis att sova mer än 45 min och somna om snabbare men jag påpekar igen att det gäller att backa REJÄLT med att hjälpa till. Gnäll vagnas inte, bara arg eller ledsen. Har du provat att mörklägga med filt över vagnen? I den åldern är de nyfiknare och man kan behöva begränsa synintrycken.

Ang schema så är det dags att spika ett nu för att få ordning på skutan :D . För att få 12-45-2-45 att fungera måste man utöka vakentiden på morgonen, det kan vara lite kinkigt i början men det brukar funka när ni kommit in i det. Mattiderna hamnar ju sällan precis innan läggning om man ska ha ett rimligt intervall på dem. Vi har t.ex morgon 7.30 och då brukar frukosten bli runt 8(sova 9.30), sedan lunch 11(sova 13.00) och mellis 14.30/15.00 och middag 18.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Hon har nu fått för sig att hon skavakna efter 30 min. Jag har hållit mig till schema 12-45-2-45 . Hon sover mellan 30-45 min, även den som ska vara 2 h lång... Vi har natt kl 18:30 och det brukar ta henne allt mellan 10-30 minuter att somna... Sen vaknar hon 45 min senare men normalt somnar hon om antingen själv eller så får jag vagga lite. Sover till 00:00 och försöker igen, vaggar bort det, ca 01:30 vill hon ha mat. Och det får hon, sen vaknar hon 3:30-5:30 och 7. Jag har försökt vaggab bort men det slutar med att hon ligger och skriker och gråter .

På dagen är det samma sak. Det fungerade att vagna en stund men nu har det inte samma effekt, jag förstår inte vad som har hänt. Jag avvaktar och väntar så jag inte vaggnar för mycket men som sagt så slutar det med att hon skriker och gråter... Sista gången höll jag på i ca 1.5h , och då var det dags för henne att vakna ändå :(

Hon får mat nu.. Fruktpure, gröt och olika grönsaker... Plus bröst och ersättning så hungrig är hon inte...
Just nu känns det som jag är beredd att betala vem som helst som kan visa mig hur man får henne att sova längre än 30-45 min :(
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Bra att du infört schema! =D> Jobbigt att det känns struligt, sånt kan tära otroligt på tålamodet. Försök se till att du VILAR när hon väl sover så att du är lugn och har rätt attityd när hon skarvar!! INTE starta en tvättmaskin, diska undan osv, utan ta en kopp med något gott i och sätt dig ner i lugn och ro eller släng dig på soffan och sov! Det är vanligt vid den här perioden att de krånglar och jag skulle vilja säga att även om du tror att hon är mätt så är det inte helt otroligt att hon ändå är hungrig...så var det här hemma iaf.

Mina 5 bästa tips kommer här (med risk för att upprepa mig):

1. Se till att ha FETT i maten! Kokosolja, smör och andra naturliga fetter! Jätteviktigt både för hälsan och mättnaden!! Och mata på mer än du nånsin tror att hon ska kunna få i sig. Hon växer!

2. Ha mörkt och svalt där hon sover, de blir mycket känsligare för ljus med åldern!

3. INTE pressa vakentiden alltför mycket. Lägg lite tidigare om hon verkar trött, övertrötta barn skarvar som bara den.

4. Skaffa eller läs och läs om "Sova hela natten" och börja skjuta vargar!

5. KRAMA om dig själv, fnurror kommer och går men detta består: du är en fin och bra och kompetent mamma för ditt barn!!! :heart:

Kram från mig!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"