Nybörjare på SM med glupsk bebis och tusen frågor!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gracekelly
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 jun 2015, 16:22

Nybörjare på SM med glupsk bebis och tusen frågor!

Inlägg av Gracekelly »

Hej alla!
Jag har en dotter på 5 veckor och några dagar som jag försökt följa SM med så långt det varit möjligt från början. De första tre veckorna gick som en dans, man kunde nästan tro att lillan läst BB och bestämt sig för att följa modellen :D . Men nu har vi börjat stöta på lite patrull. Delar upp mina frågor lite.

1. Min dotter är otroligt glupsk och kan äta enorma mängder, hon blir aldrig mätt. Jag flaskar bara och hon äter idag mellan 900-1100 ml ersättning per dygn, alltså långt över rekommendationerna. Det är i princip omöjligt att göra henne proppmätt eftersom att hon aldrig signalerar att hon vill bryta ätandet. Däremot så spyr mycket så jag antar att hon får i sig en del överskott? Hon har bara visat att hon inte vill ha mer mat 3 gånger och då ändå visat tecken på hunger bara 20 minuter senare. Hur ska jag göra, ska jag mata henne ytterligare mer och se om hon "kan" bli nöjd trots att hon spyr mycket? Är det någon annan som haft problem med att barnet äter sådana här mängder?

2.Från att ha sovit 2-3 timmar och varit vaken 1,5 timme under dagarna vill hon nu från och med sen eftermiddag fram till ca 21.00 bara sova max 1 timme åt gången, ibland bara 30 minuter. Hon kan ha varit vaken 1,5 timmar och varit jättetrött, jag lägger henne, hon sover i 40 minuter och hon vill sedan vara vaken i 2 timmar till. Direkt när hon vaknar vill hon ha mer mat och skriker som en vansinnig. Jag vet inte om det beror på hunger eller gaser. Detta gör ju att det blir väldigt kort mellan matningarna och att hennes mage inte får vila så mycket som jag skulle vilja. Det gör också att hennes tider blir väldigt oregelbundna från dag till dag och det blir omöjligt att planera in en läggningsrutin etc eftersom att jag inte vet när hon kommer somna för natten då det ibland blir vid 21 och ibland vid 23.30. Hur får man till det så att man kan lägga vid ungefär samma tid varje kväll? Om hon efter att ha varit gnällig och "snuttsovit" 30 minuter hit och dit äntligen somnar vid 20.00 och sedan kanske vaknar vid 22.00 vill jag ju inte påbörja ett nytt SM-mål så sent. Ska det målet då bli ett nattmål?

3. Jag skulle vilja att vi startade vår morgon klockan 07.00 eller 08.00 men lillan envisas med att vakna 05.30-06.00 oavsett hur sent hon somnat för natten/när nattmålet var. Hon somnar som sagt mellan 20.45-23.30 på kvällen och vaknar en gång per natt mellan 02.00-04.30 men oavsett vilket så vill hon sedan kliva upp vid senast 06.00. Hur gör jag? Vagnar?

3. Att hålla henne vaken under målen är ibland stört omöjligt. Jag byter blöja, lägger henne på bord etc. etc. men det enda som händer är att hon blir ledsen/arg och gråter men fortsätter ha ögonen stängda. Hon kan hålla på och vara såhär halvsovande i upp till 45 minuter av målet. Har någon något tips på ett effektivare sätt att väcka henne eller är det okej att hon ibland är halvsovande så stor del av vakentiden? Det blir ju inte särskilt mycket tid för umgänge utan mest en massa "bråkande".


Ber om ursäkt om det verkar lite snurrigt :oops: , tack på förhand för hjälp! [-o<
Lilla H född 150507
SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjare på SM med glupsk bebis och tusen frågor!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Detta är MINA tankar kring det du skriver :wink:

1. 900-1100 är inga MÄNGDER för en liten dam! AW (om du läser BB) säger MINST 200 ml/mål vid 8 veckor! :wink: Det som BVC och paketet säger är vad de behöver för att "överleva" :roll: Inte för att stilla överlevnadsångest! Så hon skall äta så mycket hon orkar och lite till, VARJE måltid, bara att ösa på! MEN, glöm inte pausa för rap! Så låt henne äta säg 100, rapar REJÄLT och MYCKET, här får man jobba på det!! Sen mera mat! Sen mera RAP osv.... Följ verkligen ett SM mål med allt som hör till. Det är lätt att tro man kan köra på för fullt med flaska, men här gäller att man verkligen tar pausen för att få till rapen! Förr fanns en ersättning som hette NAN HA (som var för just känsliga magar) vet inte om den finns längre. Men kolla är mitt tips. Vill du få till extra mättnad kan man ha i 1/2 tsk kokosolja eller ekologisk rapsolja. Men MER MAT!!

2. Detta är ganska vanligt, försök att vagna så hon somnar om en tid. RUnt timmen är ok, men 30 min är lite lite. SKriker barn sväljer de luft, sväljer de luft får de ont i magen, och skriker mera, sväljer mera luft osv... Så ibland märker jag att ett barn som skriker behöver rapas lite extra ibland. Men försök som sagt att vagna om så hon lugnar sig fort och somnar igen. Får du till maten rejält på dagen borde detta ge med sig.

3. Vi har alla vår rytm... :roll: De flesta barn har faktiskt en egen rytm på just 18-06 några har 19-07 och ytterst få har senare som 20-08. Jag anser nog att det inte är för mycket begärt att kanske ha morgon vid 06. Det kan ändras när hon blir äldre i bland ändras det när hösten och vintern kommer. Hon är så liten än att jag hade nog inte försökt styra det så mycket. DOCK, se över mörkläggningen, det skall vara KOLSVART även mitt på dagen kl. 12.00 då håller deras melatonin i sig bättre. Lägg ljust om dagen med ett tunt skynke över på vagnen.

4. Nej, det är inte ok! Hon skall vara vaken 1,5-2 tim, se punkt 2, detta är varför hon inte sover längre stunder. Hon slumrar och myser. Klä av henne naken, gör massa saker för att hålla vaken och äta ordentligt. Annars blir detta bara mer och mer.

Min son började med betydligt längre "Nätter" än vad BB sa vid liten ålder och jag fick göra om och ha ett nattmål mer än vad BB sa, det passade oss. jag märkte att han blev mer och mer kvällstrött. Han hade MYCKET tidigt morgon 07 och jag hakade på det. Idag har han skoldagar egen morgon runt 06.30-07.00 Nu när han lägger sig lite senare vaknar han 07.00-07.30 så han är liksom sin egen "skalman" och bara och leva med. Det finns andra lösningar till att få mera sömn som småbarnsförälder. typ sova middag när de sover långlur, ha ensamlek och sova lite extra osv...

Läs i BB ordentligt om de nyfödda, samt längst bak i boken finns ett avsnitt som heter "bekymmer?" Läs där!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"