Minikur pga av tidiga uppvak

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Minikur pga av tidiga uppvak

Inlägg av TinaAz »

Pojken fyllde 1 år i onsdags och våra problem startade i måndags...

Schema

19.30-07.30 Sova

08.00 Frukost

10.00 Frukt

11.30 Lunch

12.00-13.30 Sova middag

14.30 Mellis

17.00 Middag

19.00 Nattslurk

Som en blixt från klar himmel började pojken vakna nån gång mellan 05.00 och 06.30 och somnar inte om. Sällan missnöjd, har hänt nån gång att vi ramsat men mest har han legat o pratat o grejat.. Även dagslurarna har kortats ner ordentligt :? Han bökar o pratar i ca 25 min innan de blir tyst och vaknar en halvtimme för tidigt. Snacka om ond cirkel eftersom sömn föder sömn...

Att göra morgon 07.30 har inte gått på hela veckan, då han ledsnat runt 07.10 och blivit riktigt arg. Ramsat och satt på Mozart men fått göra morgon nån gång vid 07.20-07.30 i en tyst paus...

Läst runt bland massa trådar med liknande historier och beslutat oss för att göra en minikur som startade igår a la TorsMamma från en annan tråd som ser ut såhär:

Ge honom (och er själva) en liten minikur, tycker jag, så är ni snart tillbaka på banan:

1. Satsa stort på skrattet-till-go'nattet. Länge och väl \:D/

2. Svisch ner i sängen med prompt tillrättaläggande, tydligt och säkert på handen.

3. Solfjädra lugnt och statiskt. Tänk på annat. Titta på annat i mörkret. Parkera händerna en gång för alla, rör inte på dem. Lyssna till andhämtningen. Lugn och fin. Sover han? Stå då kvar minst tre minuter till. Nu sover han absolut! Stå då kvar två minuter till.

4. Ge ett snabbt avslutande tryck, lyft händerna och räta på ryggen, vänd om och GÅ UT med låg, fin, leende ramsa x4 som fortsätter mjukt på andra sidan dörren. Som lämnas på ytterst snål glänt (nästan stängd).

5. Gör någonting annat, stå inte kvar och häng. Gör ljud, musik, prat, TV, precis som vanligt. Huset lever :P Lämna ett halvt öra hos barnet, behåll ett och ett halvt vardera för er själva!

6. Skrik och gråt och tandagnisslan "genast"? Innan han hunnit in i djupsömnen, dvs inom tio minuter från det du gick? Gå då ut hårt med godnattramsan i dörrspringan. Mycket högt, betryggande, rätt bestämt men också glatt på gränsen till hurtigt. x4, x6 eller t o m x8 i ett enda övertygande svep. Lyssna under tiden. Öka volymen, du ska "höra" att du når fram!

7. Vänta. Lyssna. Avvakta. Ingen panik nu. Du har gett en rejäl Påminnelse ovanpå solfjädern som var Beskedet. Låt honom smälta den. Ta dig tid. Hur länge ramsade du? 20 sekunder? Han dör inte av att gasta i 30, dvs en halv minut. Ta det lugnt! Du ska alltså INTE ramsa under lite längre tid än du ramsade.

8. Om och när du nu känner att du MÅSTE gå in - då är det dags att ramsa igen. Likadant. Övertygande. Starkt. Glatt men bestämt.

9. Fortsätt så. Gå INTE in. Om han så frågar/protesterar 50 gånger, ska han ha 50 betryggande svar plus ett. 51. Ramsan ska ha sista ordet, hur lång tid det än tar. (Titta på klockan - egentligen är det inte särskilt länge!)

10. Och om han nu har somnat ordentligt efter solfjädersläggningen, kommit ner i djupsömnen och fortsatt sova? En timme eller två? Kanske till och med mer? Då går vi in på ett nytt varv, om man säger. Men väntar och lyssnar. Hur låter han? Är han på väg "upp" eller "ner" mellan varven? Vi kan ge honom en halvminut, åtminstone. Och här ramsar man INTE (det är första natten på mini-kuren vi talar om). Börjar man med att ramsa och sedan går in, desarmerar man ramsan, som då riskerar att förlora sin majestätiska effekt :wink: :lol: Så gå in, utan att ramsa först, tillrättalägg snabbt och gesvint - inget "tröstande" i det - och ge solfjädern lugnt och stadigt igen, enligt punkt 3.

Rapport natt 1(pappas natt): La i säng 19.15, solfjädrade och sov 19.31. Sov till 06.25 pappa har fortfarande inte kommit tillbaka från solfjädern (07.14) :shock: Pojken pratar och mumlar om vartannat. Ibland kommer nåt gnäll men allvarligt, SKÄMTAR HAN MED OSS?!? Hur kan han inte somna om på såhär lång tid? Vad gör vi fel?

Jag har ställt väckarklockan på 07.30 så snart gör vi glad morgon. Men hur i hela friden gör vi inatt? Har den här natten räknats som minikur eller ska vi börja om?

Tack!
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Re: Minikur pga av tidiga uppvak

Inlägg av TinaAz »

Uppdatering:

Natt 2, 3 och 4 lika som tidigare. Vaknar för tidigt och somnar inte om!! Finns det verkligen ingen som har tips?

Dessa 3 nätter har sett precis likadana ut som vi gjort tidigare. Somna på kvällen är aldrig något problem, vi skrattar mellan 19.10 o 19.28 då en av oss säger godnatt. Den andra gör resan ner i sängen till en riktig skrattfest och sen ramsar vi ut, därefter hörs inget mer från pojken förens på morgonen.

Han vaknar då någon gång mellan 05.30 och 06.20 hur nöjd som helst! När vi pangramsar och sätter på Mozart utanför dörren, går han igång och det kommer mycket protester, då har vi inte ramsat utan bara gått och lagt oss igen (jag tänker inte göra husljud innan 07.30, punkt och slut!)

Innan denna minikur lät vi honom bara vara. Som sagt han vaknar nöjd och kan ligga o prata o fundera hur länge som helst, tyvärr resulterar ju det i en trött pojke på dagen så det bästa vore ju om han somnade om, vilket vi nu hoppas han ska börja göra med Mozart men det går sådär än så länge...

Dagslurarna har han fått ute i vagn under dessa dagar. Jag har dock sett till att ta en promenad så han har ju inte behövt somna av sig själv då.. Men även när vagnen stannat har han sovit vidare och fått sin dagslur på 1,5 timme =D>

Jag ska ta tag i dagslurarna och få honom att somna själv, även i sin säng på dagen men först vill jag få ordning på dessa tidiga mornar!

Snälla ni, hjälp oss hitta var det går tokigt!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur pga av tidiga uppvak

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du, "fnurror komma fnurror gå, men rutiner bestå" det är det enda jag kan säga.

Detta är tyvärr inte ovanligt, speciellt runt året och om de håller på att lära sig gå. Hade min son vaknat glad hade jag inte gjort något, kanske en pangramsa eller påminnelseramsa. Men inget annat. Mozart är ju för barn som skall ha något annat och lyssna på än sitt eget klagande och gråt. Men är man inte ledsen och gråter kan man liksom inte göra så mycket. Bara och se till att han har det tillräckligt mörkt i rummet - KOLSVART! Det kommer att gå över men det kan ta sina modiga veckor. Behåll alla rutiner, ta inte upp tidigare, låt honom ligga och fnula för sig själv, han kommer inse att HAN bestämmer inte morgon. Inför väckarklocka, så den ringer UTANFÖR dörren och han får stänga av den, då förstår han att inte heller ni talar om när det är morgon.

Det är mina tips. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Re: Minikur pga av tidiga uppvak

Inlägg av TinaAz »

Tack för svar!

Ja det testas att gå varje dag och kindtänder som tar låååång tid på sig att bryta igenom..

Men om han hinner bli uttråkad och börjar klaga innan klockan ringer, är det läge för Mozart då tills klockan ringer eller är det ramsa eller ingenting alls?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur pga av tidiga uppvak

Inlägg av TorsMamma »

Blir det riktigt ledsamt så kan man få en rejäl betryggande ramsa. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "