Resan med Samuel fortsätter

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Resan med Samuel fortsätter

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej kära forumvänner!! :heart:

Nu när Samuel blivit dryga 13 månader är det hög tid att flytta hit, tycker jag! :D Dessutom skulle jag behöva pepp och råd kring vila och sömn eftersom vi har en liten fnurra och dessutom nu befinner oss mittemellan 2 och 1 lur på dagen vilket känns lite knepigt.

Nattsömnen har i princip varit bra sedan vi körde en liten minikur vid 5 mån ålder (körde SM från början) men vi har haft diverse vändnings- snutte- och sitt-cirkusar så helt problemfritt har det inte varit. Den senaste tiden är det mer regel än undantag att gå in minst en gång per natt för att lägga tillrätta (sitter oftast upp) och ev. ge honom snutten. Då somnar han i princip alltid om direkt utan klagomål. Gör han inte det är det förstås Ramsan som gäller. Men nu känner jag att det var ju vääldigt skönt när man kunde sova heela natten utan att bli väckt av gallskrik :shock: och jag antar att han till stor del skriker för att få in oss i rummet (även om det inte är någon cirkus eftersom han sedan somnar om direkt) eftersom han har vant sig vid att det är så det går till... #-o :( Förmodligen är det ju där skon klämmer...eller?
Sedan tänker jag också att det är utveckling på gång, vilket kanske gör mig mer benägen att gå in... :roll: I vilket fall som helst: jag vill ge honom (och oss!) sin goda sömn tillbaka! Behöver nog bara en spark i baken eller någon slags bekräftelse på vad det är som händer och hur jag ska hantera det... :wink: Ramsa, ramsa, jag vet, men något fattas i min attityd, ni får hjälpa mig hitta den igen! [-o<

7.00 Godmorgon! Mys i mammas och pappas säng och byta blöja
7.30 Frukost
ca 9.25 sova 5 min
11.30 Lunch (jag vet att den ligger lite sent, men han är nöjd och äter enorm frukost)
12.30 Sova 1,5 h
14.45 Mellis
18.00 (senast) Middag
19.00 Godnatt!

Det är pappa som är hemma med Samuel nu men schemat följs mer eller mindre exakt. Han äter alltid med god aptit (har dock minskat lite nu precis som AW skriver att den ska). Vi har försökt ta bort fm-luren helt men han är en tröttis och det blir total kris om han inte får sina 5 min på fm. Då DÄCKAR han rätt som det är och är OMÖJLIG att väcka, riktigt läskigt faktiskt! :shock: Så då saboteras hela schemat vilket vi förstås inte vill. Långluren vaknar han oftast själv efter 1,5 h men de få gånger han inte somnat på fm har han sovit 2 h långlur. Jag har uppfattat att det är vanligt att ha 2 h långlur sedan när man helt tar bort fm-luren (för tröttisar)?

Massor av social delaktighet (nåde den som vågar röra i någon gryta utan hans hjälp! :shock: :lol: ), utevistelse och hyfsat med skratt på dagarna tycker jag att vi har för det mesta. Han somnar oftast direkt på kvällarna och rummet är såklart becksvart. Skrattet till godnattet kör vi med men det ska erkännas att det inte varar så många minuter...kanske måste utöka tiden för detta?

Jag har länge trott att det ska gå över av sig självt men nu tvivlar jag på det. Någon som har erfarenhet av liknande fnurror?

Tips, råd och pepp mottages tacksamt! :D

Kram på er!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Resan med Samuel fortsätter

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen hit! :D

Jag tycker du svarar dig själv utmärkt. Schemat är strålande, vi hade 2 lurar till 15 mån så där skulle jag inte ändra. :wink:

Det enda jag saknar på måltider är kvälsslurken?

Så, du behöver lära honom hur man hittar snutte på natten tycker jag, eller binda fast den så den inte är borta. Visa och gå igenom noga innan läggning vart den är och hur man hittar den. Öva, öva, öva, öva!

Sen är det som du säger ramsan som skall jobba i detta läget.

Det man kan göra första natten är att man går in, tar deras hand, för den dit snutten "skall vara" så han tar den själv. kanske även andra natten. Sen är det ramsan som tar över. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla Torsmamma :D

Jag vet ju hur jag ska göra...men gör det inte än... :oops: :roll: Men ska absolut göra det där handen-om-handen tricket, och letar snutte på dagarna gör vi men då är det ju inte lika beckmörkt och han är inte lika nyvaken och förtvivlad... :roll: Övar man alltså i beckmörkt rum? Det känns som att han skulle bli riktigt arg av det men vi försöker om du säger så!! :D

Kvällsslurk har vi faktiskt aldrig haft här sedan han slutade amma, vi äter så sen middag att jag har tänkt att han omöjligt kan få ner mer (eller hinna för den delen) och dessutom vill vi inte ge spannmål. Tips på vad man kan ge i stället? Vi äter typ LCHF/Paleo. Tror dock inte att det har något med hunger att göra, han äter mkt och väger väl typ 12 kg nu... :shock: Men har du tips, hit me! :lol:

Återigen, tack för att ni finns!!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad sägs om lite "syrad kokosmjölk" med några blåbär i? :P

Ta en burk kokosmjölk ekologisk, ta i 2 kapslar probiotika, häll i tät burk och skaka om lite då och då under dryga 24 timmar. Servera istället för yoghurt :D

Lite avocado?

Smoothie?

Mera bara ha möjligheten att "erbjuda" om det visar sig att middagen inte föll i smaken eller inte hann bli mätt nog. Inga måltider eller mängder behövs.

MIn kille slutade också tidigt med kvällsslurk. :wink:

Du går in i kolsvart rum, tar handen och för den till snutte, eller "extrasnutte" som ALLTID ligger på samma plats, då när han vaknar för han till slut själv handen dit och tar sin snutte. Så antingen en extra eller två där, eller sätt fast den du har på samma plats så han hittar den. Ja, i kolmörkret. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej kära alla!!

Hälsan tiger still...så jag har visst glömt svara på sista inlägget här eftersom vi lyckades reda ut den fnurran hjälpligt till slut. Vi har och har haft 12 h natt och 1,5 h lur på dagen (19-07 och 12.30-14.00). Dock har vi utnyttjat marginalkvartar ganska ofta så jag tror hans behov ligger någonstans mellan 13,5 och 14 h per dygn.

MEN NU har vi verkligen ställt till det för oss!! :shock: #-o ](*,) Jag har varit illamående pga graviditet och mannen har varit slutkörd pga att han fått sköta ALLT så det är inte konstigt men hur som helst har vi

1. Slarvat med schemat lite väl mycket (tror jag, blir rätt ofta typ en kvart/halvtimme fel med mat, sov etc).

2. HELT missat att han nu, snart 1,5 år, förmodligen gått in i någon slags förtrots (eller?!) och inte alls behöver få sin vilja fram hela tiden utan tvärtom är det dags att vi visar vilka som bestämmer och att vi fortfarande har full koll på tillvaron?!

Eftersom jag är så trött och har hormoner så orkar jag inte alls med min älsklingsplutt så bra och barnabokspedagogiskt som jag vill utan tappar tålamodet alldeles för ofta och det skäms jag jättemycket för såklart :oops: :cry: . Jag blir tex GALEN när han får ilskna utbrott för att han inte får sin vilja igenom :evil: :evil: :evil: och kan inte hantera det på rätt sätt. Mannen är mycket bättre på det. Tips till mig??

Tyvärr har ingen av oss kvar så mycket attityd till nätterna, och i natt var det helt sjukt! Tidigare har han ibland haft uppvak innan vi gått och lagt oss (som förut alltså) och jag har gått in och rättat till honom och det har räckt med EN gång. Men ikväll var det skrik var 5:e minut typ och vi stod helt handfallna. Sedan vid midnatt skrek han av och till SUPERARG i 1 h :shock: :shock: :shock: :cry: :evil: och det som händer är att vi blir jättefrustrerade och som min man säger "vi har tappat koncepten, han har oss helt i sina händer". Han vet att vi ger oss och går in till slut, helt fel men efter att ha ramsat på alla sätt jag kan (vilket jag ju vet inte funkar på arg bebis, så varför gjorde jag det ens? ](*,) ) och dammsugit en bra stund mitt i natten så gick jag in och rättade till honom (la ner, gav snutten, täcket och en snabb solfjäder) och då somnade han faktiskt (TRÖTT).

Självklart accepterar vi inte det här men vi behöver pepp och Attitydhjälp, och tips på hur vi hanterar förtrots? Som vanlig trots som det står om i Barnaboken? Funkar det även på 1,5-åringar?

Sedan är han också ganska sen med att gå själv, går med stöd men inte särskilt många steg utan, så jag antar att utveckling är på G hela tiden nu. Prat kommer mycket också och dessutom är han just nu förkyld så visst kan det ha varit det som irriterade honom extra mycket i natt. Men ÄNDÅ ska han ju inte regera så här över oss.

Social delaktighet har han massor med pappan och halvmycket med mig, några bra tips förutom de uppenbara (tvätt, städ, matlagning)? Det bästa han vet är att dammsuga, och han är väldigt bra på det också. Rengöra kaminen klarar han typ helt själv bara man "ställer in honom" i rätt position. Utomhus försöker vi vara mycket men särskilt många timmar går inte pga kylan här i norra norrland.

Förändringar i livet är att vi nu delar på tiden, är hemma 50% var och alltså blir det långa dagar med typ bara pappa och bara mamma. Och att jag är gravid och låg på soffan i några månader gjorde honom nog ganska fundersam över tillvaron, stackarn. Och varför håller mamma på och spyr så mycket?! :roll: :mrgreen:

Ojoj, SÅ pinsamt att behöva skriva så här och gnälla och visa alla mina brister, jag borde ju vetat bättre men så är det och nu behöver vi hjälp att styra upp det här!

Kram och tack alla gulliga! :heart:

Ylva

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Sedan har jag länge undrat: bör vi ge honom 2h sömn på dagen om vi stenhårt håller tiderna i övrigt? Eller är det troligt att han klarar 1,5 h (är tröttis)? Kan vara därför som vi började lägga på och dra ifrån här och där med sömnen från början...för att jag var osäker på om han klarade sig på bara 1,5 h. Vad är vanligast? Men i natt lät han inte bara trött utan mest ARG, som sagt. Fast uppvaken kommer nästan alltid före midnatt, inte i vargtimmen eller på morgonen.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har ju också begåvats med tröttisar och storebror hade två lurar tills han var 16 månader och inte någon 5 minutare utan 30 min + 2 timmar. Har aldrig brytt mig om att räkna sömntimmar direkt :wink: utan gör förändringar när jag känner det behövs bara.

Den nattliga trafiken måste upphöra [-X . Som du säger så har ni lärt honom att ni ska komma in i rummet för att han ska soma om och vem är väl han att ifågasätta det :mrgreen: . Storebror har haft förtrots och trots sedan han var 1,5 och håller fortfarande på #-o . Jag har inte heller riktigt orkat med honom under graviditeten och när lillebror var nyfödd och jag fick förlossningsdepression så då svajade hans trygga värld rejält när mamma inte orkade vara bestämd och konsekvent. Låter det bekant? Nu var han visserligen 3,5 när lillebror kom men det blir samma konsekvenser med beteendet och att sömnen börjar krångla. Han fick bo hos farmor och farfar en vecka när jag var riktigt dålig och sen har jag haft fullt upp med att fixa till det välvilliga eftergifterna som farmor och farfar gjort som nattlampa t.ex. Det har varit skrikiga läggningar ( skrikigt i 30-60 minuter) och uppvak om nätterna så det har varit tufft men det hjälper INTE att gå in. Det hjälpte kanske att jag hade en trixande lillebror också så jag kunde inte ha fullt fokus på storebrors skrikande(vilket jag inte skulle ha ändå [-X ) men man får stålsätta sig och stå ut med protesterna och ramsa sparsamt . Husljud ägnar jag mig inte åt om natten för om natten sover man och då är det tyst :sleep: Dessutom är jag alldeles för lat för det :wink: .

Om du tänker efter, behöver Samuel verkligen hjälp för att somna om? Nej, han är ju egentligen en säker sovare, den gåvan har ni gett honom =D> . Du vet ju vad det står i böckerna, man går in 10 minuter EFTER barnet somnat om man verkligen vill försäkra sig om att allt är ok men inte NÄR man ramsan för då betyder ju ramsan att mamma kommer [-X .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla för uppläxningen, jag behöver det verkligen!! :D :heart:

Jo, visst känns det igen. Alldeles för mycket tyvärr, och visst har vi "förstört" ramsan genom att ge upp och gå in trots att vi valt att ramsa. Men hur gå tillbaka till rutinerna? Bara bums ramsa och inte gå in? Eller kan man köra en till "minikur" som vi gjorde när han var 5 mån och liksom "återintroducera" ramsan men kanske lugna med buffning första svängen? Eller är det att be om problem och direkt hamna i buffningsträsk i stället (skulle jag iofs aldrig gå med på men...) ? Jag tänker ju också såklart att vi måste bryta det här att ramsan betyder "nu kommer snart mamma och pappa in" #-o . Hur???

Så du tror också att 2 h lur på dagen kan minska uppvak före midnatt (jag brukar ju också tänka att dålig sömn de första timmarna beror på övertrötthet och dålig sömn i slutet av natten på för mycket sömn). Kanske värt att prova, lägga 12.15 och väcka 14.15 blir det i så fall.

Ja, nu blir det till att stålsätta sig. Tyvärr ska vi sova borta tor-lör men desto större anledning att fixa detta BUMS!!!

Exakt, jag vet vad det står och nu måste jag bara börja leva efter det också... #-o :wink: :roll: Men är det "all trafik upphör genast" som gäller eller bör jag trappa ner på något sätt för att inte göra det onödigt jobbigt?

Ja, han KAN och VILL sova. Nu ska vi låta honom göra det.

Kram och TACK!

/Y

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej Ylva!

Vi var i nästan exakt samma situation med Lova för några veckor sen. Jag körde ut hårt med att bestämma mig och sen bara ramsa. Det gick på två nätter. nu är det treåringen jag har klemat bort.. #-o Men men, det ska väl gå att återinföra ramsan med honom också. Hoppas bara jag lär mig att inte göra om samma sak IGEN nu ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack Frida, skönt att höra! :D

Ramsade du bums då eller avvaktade du först? Ibland skriks det ju i sömnen och då vill man ju inte väcka med ramsan... :roll:

Ylva
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Usch, jag är nog lite för bra på att läxa upp folk :wink: , hoppas jag inte var för hård.

Alla förändringar på ett bräde säger jag så gå ut hårt med ramsan direkt och ingen buffning. Ramsa endast vid behov, på natten händer ingenting, men skriks det mer än en/två gånger så pangramsa och sen vid behov. När de små är i den åldern kan man behöva ta en rejäl ramsdiskussion ibland för att nå fram så du får känna av vad som blir bäst.

Det står någonstans i SHN något om att när du känner för gå in då ska du ramsa istället o.s.v. Kommer inte ihåg exakt vad det står men brukar tänka på det när jag vill gå in och brukar då lyckas hålla mig utanför dörren.

Lycka till och grattis till bebisen!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

lyssnade av, ramsade vid behov och husljudade. Typ som en minikur från dag 2/3 när ramsan tar över :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ok, tack!!

Bara för det sov han förstås som en stock i natt :sleep: :D

Var väl trött efter förra natten, eller vad ska jag tro? Han sov två timmar på dagen också och var glad.

I morse började han gå!! \:D/ =D> :mrgreen:

Kommande nätter ska det avgöras, jobbiga nätter brukar ju följas av lugna så tro inte att jag inte är peppad!!

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:mrgreen: =D>
Tor 2006

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja, igår kväll vaknade han vid 21 och det blev arga skrik direkt typ "kom nu då, hallå?!!" Efter en liten kamp på 40 min med husljud, ramsning och skrik av och till somnade han om (eller la sig iaf tyst i sängen), BRAVO Samuel!! =D>

Känner verkligen att jag fick tillbaka attityden så fort jag skrev och fick råd här! Inte alls samma frustration som jag känt tidigare. Nu är vi på gång, han sov två timmar på dagen igår också men i morse fick vi morgonsnack typ en halvtimme för tidigt som efter en stund övergick till skrik så vi tog upp i marginalen och ger honom bara 1,5h idag, eller vad säger ni? Å andra sidan var det länge sen vi hörde sådant piggt morgonsnack...vi får alltid väcka. Kan man ha 1h45min lur? Eller är det bättre att ge 15 min extra på natten i så fall? eller överdriver jag schemats betydelse nu?

Kram från mobilen

Ylva
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"