45 minuter-inte mer...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Du har så rätt Ylva!

Vi ändrade tillbaka schemat efter bara någon dag... Mycket bättre! Jag tror vi generellt är lite för veliga och att det är det som stör...

Men SUCK! Nu har hon blivit förkyld för typ 5e gången i sitt liv. Även storebror är hemma med hög feber. Och nu känner jag att jag en gång för alla måste lära mig hur man inte (ursäkta) fuckar up tiderna och natten med en snorig unge. Hittills faller jag dit efter 5 uppvak med täppt nästa innan kl 00 och tar upp och ammar, ger nässpray o snorsug. Höjer huvudändan. Men sen vaknar hon igen efter 40 min. Tillslut sov hon mellan 02 och 06 men sen är det igång igen. Hur R jag bäst för att ta mig igenom dessa perioder? Lök under sängen, funkar det verkligen?

Dagslurarna blir inte bra heller. Har just ramsat i 20 min efter att hon sovit 20min på middagsluren . Får se hur dagen fortlöper. Så tacksam för knep!

Kramar!!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Jag måste verkligen säga att en skål med lök och timjan i hett vatten vid sängen (utom räckhåll) funkar! Det öppnar upp luftvägarna. När det är som värst brukar jag ställa in en ny skål efter halva natten (smyger in). 8)

Testa! Det är ju rätt så enkelt och några lökar kostar inte många kronor. ;)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hur funkar daglurarna om hon får sova dem i barnvagnen? Kan det vara ett alternativ att gå ut på promenad under daglurarna. För oss har det varit ett sätt att säkerställa att barnet får bästa möjligheterna att verkligen sova hela daglurarna.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!!
Lök! Det funkade! Har haft en skål i några nätter och första natten gav jag mig tusan på att lösa alla förkylningsproblem i sängen, nätterna som följde har hon sovit jättebra!

Nu till en annan fundering. Dagslurarna har i princip bara funkat i vagn för oss. Tror i princip aldrig hon har sovit 2 timmar i sin säng på dagen. Dessutom blir 45-minuterslurarna ofta bara 20 efter tio minuters gnäll och tidiga uppvak. Varför funkar det inte??? Hur brydd ska jag vara? Vi avvaktar, lyssnar, gör husljud osv osv! Kanske hon klarar sig ändå? Känner att jag lagt ner ramsandet på de korta lurarna eftersom de bara leder till panikgråt och ofta faller uppvaken nästan inom marginalkvarten.
Eftersom hon har blivit för stor för sin liggvagn och det blir tråkigt att aldrig komma ut med henne i vaket tillstånd, har vi bytt till sittdelen där hon tyvärr inte kan ligga helt plant . Hon somnar fint på rygg, men liksom i sängen vaknar hon efter 45 minuter, ligger tyst och tittar i 20 min (jag ignorerar och låssas som det regnar) och börjar sen skrika för att somna om efter ytterligare 10-20 min. Sover sen ca 20 min till. Totalt har hon alltså sovit 1 av sina 2 timmar.
*knep för ryggsovare i vagn? Mörkt skynke?
*knep för bättre sammanhållen sömn i säng inomhus?

Tack och kram :heart: :heart:
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Ja, löken är helt magisk! :D

Det är ju lite bökigt med en liggvagn som inte har fullt liggläge...Vi har en vagn med fullt liggläge så det går bra att sova på mage där, men just nu när det är som kallast ligger min dotter i en voksipåse på rygg. För att ta bort synintryck har jag ett mörkt skynke över, typ en sarong eller lagom bit av svart lakan. Men när det blir varmare igen så blir det magläge förstås. Så om jag var i ditt läge skulle jag nog försöka få tag i en vagn med fullt liggläge, åtminstone till våren.

Tänk på att du ger barnet möjlighet att sova X antal minuter/timmar och att det inte betyder att barnet alltid sover varje minut. Så det är inget att stressa upp sig över om guldklimpen kanske sover 30 minuter av en 45 minuterslur. Jag brukar låta mina barn ligga kvar utan åtgärd så länge de verkar vara nöjda. Ibland beklagar de sig men så länge barnet inte är olyckligt så verktygar jag inte annat än med husljud. Periodvis har vi haft väldigt välstädat hemma eftersom dammsugaren har fått komma fram ett otal gånger. :lol: Sedan väcker jag barnet som det är tänkt med tjo och tjim.

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej och tack för svar!

Nu har det gått så långt tid, eller snarare, dagskurserna har inte funkat bra för Mirja mer än under korta perioder och jag känner inte att jag hittar någon som kan hjälpa mig.
Alla förmiddagslurar vaknar hon mellan 20-30 min. Sover ALDRIG 45. Det är omöjligt att få henne att somna om med ramsa här. ALLA middagslurar vaknar hon efter 30-40 min, i vagn kan man få henne att sova 30-40 min till, men med ramsa hemma = omöjligt. Eftermiddagslur samma sak, Max 30 min, minst 15.

Sammantaget känns det för lite och hon känns ofta trött. Vad gör jag för fel???? Snälla hjälp! Jag orkar inte höra hennes skrik och försöka ramsa på dagen EN gång till.
På nätterna sover hon ok.

Så här ser schemat ut:
19-07 natt
07-amma
08.15- gröt (här vill hon ofta inte äta mer än några skedar)
09.15- sova 45 (i wish...)
11- lunch
12- sova 1,5 h (not)
14- mellis
15.30- sova 20-45 min beroende på övrig sömn.
17- middag
18.40- nattslurk
19- sova

hjälp mig snälla!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Hjälp ska du få men sen om det är vad du vill höra eller inte får du själv avgöra :wink: .

Sen vi fick vår lillebror har jag insett att vissa barn är superlätta att standarmodellera som vår storebror medan andra kräver väldigt fast ledning och har många frågor till sina ömma föräldrar som lillebror :idea: .... MEN det avgörande oavsett barnet är föräldrarnas ATTITYD.

Lillebror har varit en riktig skarvare och betedde sig inte alls som jag var van vid från storebror så vi har fått kämpa rejält med honom för att få honom att somna om. Sista luren lyckades vi i princip aldrig att få honom att somna om efter 45 min förrän han var två månader. Vid 3 månader hade han fortfarande två nattmål och jag betvivlade verkligen att han skulle sova hela nätter vid 4 månader MEN när jag till slut fick nog och hittade attityden så tog det bara några nätter och blev inte alls så jobbigt som jag trott. Sen behagade han vakna för ofta pga tappad napp trots slopade nattmål så då ryckte jag den också vilket verkligen var det bästa jag gjort! Jag hade dock inte lyckats om jag inte trott stenhårt på att jag kunde lyckas [-X .

En sak till som slår mig är att jag undrar hur mycket mat din lilla äter, några skedar gröt verkar ju onekligen för lite även om du ammar när hon är så stor. Här gapas det inte med någon större entusiasm förutom när det serveras fruktpuré men genom enveten envishet har jag matat på oavsett om han kniper med munnen och så småningom slutade han att spotta ut maten och svalde när han väl fick det i munnen och numera gapas det t.o.m. lite när det är gröt som serveras :wink: Hur ser mängderna på resten av maten ut under dagen?

Så mina tankar är alltså mer mat dels så att hon är tillräckligt mätt och så att du kan skjuta hungervargen vilket kommer att hjälpa din attityd och sen att odla den där attityden tills du känner dig som hulken :mrgreen: och att använda ramsan sparsamt. Att ramsa för mycket ger bara fel budskap, det gäller att verkligen lyssna och levera den när den verkligen behövs annars är risken att det blir underhållning istället. Mörkläggning är också en bra idé speciellt vid vagnsovning för att signalera att det är sömn som gäller och glöm sen inte HÖGLJUDDA husljud som verktyg vid protester.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Tack för bra svar!

Jo, maten kan kanske vara en bov - ibland. Hon är lite knepig med maten...
Som sagt, hon ammar båda brösten på morgonen och ratar gröten 1,5 h senare ( oftast)
Nästa mål ger jag alltid med lite stress i kroppen, för jag TROR hon är hungrig, men icke, här äter hon på sin höjd 1/3 burk, +fruktpuré ( där emot är mumma...) Och hon VILL så gärna amma. Hon vill alltid ha bröst, det är som om hon kan den grejen, men maten förstår hon Sig inte alltid på.
Till mellis äter hon banan, ibland yoghurt, och ammar (här brukar hon äta ok)
Middagen samma som lunchen, hon är onöjd (trött? Vrålhungrig?) och jag tenderar att ge mat innan schemat säger. Och... Hon äter typ inget (dock gärna fruktpuré) är hon kräsen månne..? #-o
På Bvc säger dom att barn under ett ej bör vänta längre än 2,5 h mellan målen... Lite skillnad mot aw. Vad ska man tänka??
Ska jag avvakta med ramsa till verklig kris på dagarna? Känns bara som om hon isf skriker upp sig. Ska prova med persienner (sätta in) och mer mat på nåt sätt...

Kram o tack igen
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Jag håller med mamaA i allt hon skriver. Jobba med attityden. Den är A och O. :D När det gäller maten förstår jag att du känner dig osäker och förvirrad när du får olika bud från AW och BVC. Så är det ganska ofta. Lita på Annas råd och bestäm dig för att det fungerar så gör det också det. Attityden you know... :wink:

Först och främst så håll tiderna. Du skriver att hon verkar hungrig och du serverar lite tidigare än schemat säger men att hon ändå inte äter som hon borde. Hur ser det ut med aktiviteter? Är ni ute? Social delaktighet? Ta som vana att köra social delaktighet de luxe på morgonen efter frukost. Bädda sängar, töm diskmaskinen, diska, sortera kläder, etc. Det tar så klart lite mer tid men är ju så roligt när man får hjälp. Bestäm sedan att vara ute på förmiddagen exempelvis mellan 10-11. Ut och kika på snön, hundar som går förbi, känn på kvistar, etc, etc. Då försvinner fokus från dig på om hon är hungrig och du frestas inte att ge för tidigt. Hon blir också upptagen av världen och allt spännande i den och gör av med massor av energi som sedan fylls på när det är lunch.

En annan tanke jag också har är om du skulle ändra morgonrutinen så att hon bara ammas kl 07 för att sedan få lite mosad frukt som litet mellis vid 8.30. Hoppa över gröten så länge och ta tillbaka den sedan när ni slutar med morgonamning och kör med gröt direkt. Vid lunchtid borde hon då vara hungrig, vilket man också ska vara, och då är det bara att lasta in. :D

Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Maten funkar bättre nu, fast jag ammar lika mycket som innan... Men hon äter bra när hon väl äter.
Nu till min nya fundering. Sen en knapp månad har Mirja flyttat in på storebrors rum och sover hela nätter, men! Hon vaknar för tidigt. På en månad har hon sovit till 7 kanske 3 ggr. Annars vaknar hon mellan 06 och 06.30. Jag ramsar, spelar Mozart och avvaktar. (Jag har redan läst alla favorittrådar om tidiga mornar). Ibland somnar hon om några minuter, ibland skriker hon sig ända in i mål.
Nu börjar jag fundera på om det är dags att införa 2 lurar, ifall det skulle hjälpa?

Schemat ser ut så här:
Natt 19-07
07-amma
08-frukost/gröt/yoghurt
09.15-sova (hon sover AlLLTID 30 min endast)
11-lunch
12-sova 1,5 h
14- mellis
15.30-sova (även 30 min här)
17-middag
18.40-amma
19-god natt

Vad tror ni? Kan man skjuta upp middagsluren lite isf, eller ska man bara steka den sista luren? Hon brukar iofs vara trött och somna ok snabbt i vagnen. Kanske skulle hon inte orka hålla sig vaken så länge? Men dessa tidiga mornar gör livet (med storebror som väcks) väldigt svårt!

Tack för svar!
Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

Hur är mörkläggningen?

Vi hade tidiga morgnar här också så jag mörklade lite bättre och nu sovs det mycket längre :D . Kolsvart är ledordet!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Jag börjar ärligt talat tröttna på den här metoden! Jag känner mig inlåst i ett sätt att tänka som jag inte kommer ur, och när man väl har satt igång med AW- metoden kan man inte gå tillbaka. Känner mig fast mitt emellan något som inte funkar och jag vet inte hur jag ska komma ur det. Det hela leder till en enorm frustration som går ut över alla familjemedlemmar. När Mirja skriker på dagarna blir alla tillslut förtvivlade och arga och det går ut över oss alla. Och hur mår hon av att skrika som hon gör? Totalt skriker hon alltså kanske bortåt 1,5 timmar om man inkluderar morgontimmen som vi försöker komma till rätta med.
Jag känner heller inte att jag får de svar jag hade behövt här på forumet- och kanske kan jag inte heller begära det- fast själva vitsen med ett forum är väl att man ska kunna få hjälp?

Nu har hon skrikit 30 min vid läggning av första luren. Hon har lärt sig att stå upp i sängen och hon verkar inte vilja sätta sig ner själv. Jag har sökt här på forumet efter tips, men kan inte hitta något. Det finns till och med en tråd som heter typ "Ställer sig upp" under klistrade favorittrådar, men där STÅR inget om hur man ska komma till bukt med stå-problematiken...

Det som händer är; jag lägger henne i spjälsäng, hon ställer sig upp och skriker som en besatt. Jag ramsar ett par gånger utan resultat. Tillslut går jag in och lägger henne till rätta, ut med ramsa. Hon ställer sig upp igen. Jag lägger tillrätta på nytt och så håller vi på i 30 min (och då är luren i princip slut).

Eftersom vi fick tipset att flytta in Mirja på brorsans rum när hon skulle sova hela nätterna har vi gjort det. Vi "kurade" henne först i två veckor på vårt sovrum, för att inte störa brorsan, men tillslut tröttnade vi på att sova på madrasser i vardagsrummet och hoppades att de tidiga mornarna skulle lösas så småningom. Det som har hänt är att Mirja vaknar (trots att det är VÄLDIGT mörkt) varje morgon mellan 6 och 6.30 och väcker Frej. Nu har han vant sig vid att vakna då, så nu vaknar HAN även om hon inte gör det och vill gå upp och kissa. Och så väcker han henne. WHAT TO DOOOO???

Det enda sättet Mirja sover okej på är i vagenen och vi KAN inte vara ute med henne 3 gånger om dagen och gå- då hinner jag inget annat här i livet.

Jag ORKAR inte höra hennes skrik mer på dagarna, det känns som om vi förgör både henne och oss själva.

/Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Funderar på att börja amma henne till sömns de gånger vi är inne.
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av mamaA »

Nu är det så här att vi kan ge dig hur många verktyg som helst men som vi alla fått lära oss här så är det i Attityden till självklarhet som nyckeln till att lyckas ligger. Du måste lista ut vad du vill göra av de tips du fått och ge dig tusan på att lyckas :lol: . Känner du att du vill gå över till två lurar så gör det även om det är lite tidigt. Olika lösningar för olika barn :wink:

Vill du inte köra SM så är det helt upp till dig, vi är själv mammor som hjälper till här efter bästa förmåga utan någon ersättning för att vi vill göra det men vi kan och hinner inte svara på alla frågor som finns i alla inlägg, dels för att det ibland är något som man själv inte känner att man är den bästa att svara på. Ibland får man bara ett kort svar för att det är vad vi hinner med just då. Detta är vad jag hinner nu för nu måste jag röja och förbereda maten innan gästerna kommer på storebrors födelsedagskalas ikväll :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Tack, och jag fattar att jag är världens gnälligaste människa! Och ni är verkligen toppen som gör detta för att hjälpa till! OCH, jag har ju fått massor av bra tips tidigare, det är bara det här med dagslurarna som inte funkat för oss nästan någon period alls i sju månader, så man blir ju lite knäpp.

Jag är ju självklart tacksam för att Mirja sover så bra på nätterna, men jag tror det stora problemet kommer till vad man förväntar sig i förhållande till vad man får. Det är liksom då man gång på gång blir besviken och känner att det som står i sova hela natten boken inte stämmer riktigt. Jag är helt på det klara med att barn gör som man lär dem och att man kan förändra ett beteende med god vilja och envishet! Men jag tror helt enkelt inte att jag, efter sju månaders envist ramsande, vagnande osv KAN utföra SHN metod för dagslurarna, jag måste krypa till korset och ge en eloge till alla som fixar det, men av någon anledning funkar det inte när jag gör som det står att man ska...

Jag ska söka vidare efter svar på frågor om vad man gör med barn ställer sig upp i sängen och inte kan/vill lägga sig ner igen.

Tack igen, jag menade verkligen inget illa, ni som svarar och tar er tid är ju värda er vikt i guld!!

Hoppas kalaset blir lyckat, MamaA!
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"