Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Trisen »

Vår snart 12-månaders dotter är inne på sitt 15:e dygn i kuren och hon sover generellt sett väldigt bra, men det hela inleds alltid med att hon inom en timme efter den problemfria nattningen vaknar upp och gnäller. Trots ramsande i olika tonlägen ökar det successivt och blir till skrik. Oavsett hur mycket eller litet vi sedan ramsar tar det ca 35 minuter innan hon kommer till ro och somnar om. Efter ytterligare någon timme vaknar hon igen, men då brukar det gå lättare att söva om henne och efter ca midnatt sover hon i ett sträck tills det är dags att gå upp.

Hennes schema ser ut så här:
20:00 - 08:00 nattsömn
08:00 amning o sedan potta
08:30 storfrukost
12:00 lunch
16:00 amning och mellanmål
18:00 middag
19:30 amning och kvällsmål

Är det någon annan som haft samma problem som vi som har något tips på hur man får ungen att somna djupt direkt på kvällen eller i all fall får henne att lugna sig snabbare då hon vaknar. Nattetid somnar hon om efter ingen eller bara en ramsa.

Tacksam för alla tips!
Amelies mamma
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Så skönt att ni får sova alla.

Jag kanske har alldeles fel, men jag får en känsla av att ni kanske missar skrattet-till-go'nattet när hon somnar så kvickt och lätt :?:

Hon har heller ingen middagssömn på schemat och kan helt enkelt vara för trött - då somnar man kanske snabbt men vaknar snart igen för att man blev "däckad" när man inte orkade mer. Så slocknar man men det är inte den riktigt sköna, goda sömnen man får, den sammanhängande njutbara.

Hon behöver ca 13,5 tim sömn/dygn.

Och jag hoppas hon får riktigt MYCKET mat till de stora målen (4 stycken) :?:

Satsa verkligen på bus och skoj till kvällen tycker jag - helst ska lilla ungen skratta så hon kiknar :lol: =D>

Nöj er sedan med en omgång ramsande när hon vaknar men gör den riktigt hurtig och glad och hög och rytmisk och peppande (man ska kunna stampa takten till den och verkligen själv dra på munnen), så att hon får en liten påminnelsekick att komma ihåg hur SKÖNT och HÄRLIGT det är att sova så gott :!:

Låt henne sedan vara i fred, och gnöla av sig och muttra, och LYSSNA och avvakta. Skriker hon verkligen, ska hon ha en ny omgång x4 eller x6 eller rentav x8 i ett svep som är glad, hög och betryggande. Ingrip sedan så absolut lite som möjligt eller helst inte alls.

Mer förtroende för lilla barnet, är lösenordet! Men glädjen är vägen.

Jag vill också varmt rekommendera er att läsa upp er på Lugnet, Säkerheten och Safarin i Sova hela natten-boken. Då får ni tag i Attityden och kommer på rätt spår igen :!:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Trisen »

Tack för snabbt svar. Vi har tagit till oss dina synpunkter och försökt tillämpa dem.

I schemat jag skrev glömde jag tyvärr att få med eftermiddagsluren om en och en halv timme som Amelie får mellan 14 och 15:30, så hon får sina 13,5 timmars sömn varje dygn.

Vi har ökat på skrattet till gonattet ännu mer och nu kiknar hon verkligen av skratt innan läggning. Och så har vi minskat på ramsandet och försöker vara så där glada och betryggande.

Vi hade en perfekt natt för två nätter sedan då hon sov från åtta till åtta, men efter det har det gått utför. Igår, då vi hade gäster, vaknade hon efter tio minuter och sedan tog det 50 min, av stundom riktigt högt skrik, för henne att somna. Pappan fick t.o.m. gå in och göra om hela proceduren för att lugna henne mitt i, något vi inte har gjort sedan kursstarten. Då hon till sist somnat låg hon och hulkade i sömnen. I kväll somnade hon inte ens från första början utan håller i skrivande stund på och ylar. Hon har fått några riktigt glada och långa ramsor, men har inte nöjt sig med det och det är snarare så att skriket tilltar då hon får en ramsa, men även däremellan. Hon är riktigt upprörd!

Angående ätandet så har hon konstigt nog minskat sina portioner sedan vi började med kuren, men hon har å andra sidan varit extremt matglad redan från början. Nu händer det ibland att hon bara sitter och petar i maten, trots att hon erbjuds sådant hon tidigare tyckt om.

Det är förstås svårt att ge konkreta råd när det handlar om en individ man inte träffat, men har du något annat knep att komma med?

/Amelies uppgivna föräldrar
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle spontant gissa att attityden kanske inte var på topp då ni hade gäster och var kanske för snabbt inne och försökte få henne lugn?? Då kommer vargarna in i rummet snabbare än man kan ana kan jag säga ;)
Våga backa konsekvent och kolla in er attityd och hur betryggande ni ramsar. Allting är ju PRECIS som vanligt och hon kan gott sova vidare. Det skall ni förmedla. Ibland blir man så till sig av att barnet skriker att man förmedar sin egen oro och frutration i ramsan [-X Rensa huvudet på oro och uppgivenhet och tänk att allt är som det skall. Nu skall det sovas! :)

Precis som Anna skrev - mer förtroende åt det lilla barnet! Hon kan sova och behöver inte ramsas för lite gnöl eller gnäll. Hur ser dagarna ut för henne? Är ni ute i friska luften? Får hon vara med er och hjälpa till under dagen? känna sig behövd?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Trisen »

Du gissade nog rätt angående attityden då vi hade gäster. Nu har vi jobbat på den och kämpat vidare och det är fortfarande längre perioder med skrik åtminstone en gång per natt. En natt lät det verkligen som att hon haft en mardröm och var riktigt ledsen. Det tog lång tid innan hon lugnade sig och det kändes väldigt svårt att låta bli att gå in, men vi stålsatte oss. Jag antar att det helt enkelt kommer ta tid att få den här lilla ungen att sova hela nätter.

Dagtid är vi nästan alltid ute en stund på fm och alltid ute hela 1,5 timmar sovpass på em. I övrigt är det lek och stoj och en hel del musicerande som hon verkligen gillar att delta i.

Vi har märkt att hon har en tendens att vilja somna på förmiddagen mellan 10 och 12. Det räcker att sätta henne i vagnen för transport till lekplatsen och efter fem minuter klipper hon med ögonen. Borde hon verkligen vara så trött nu när hon får sina 13,5 timmars sömn? Skulle det vara bättre att dela upp dagssömnen på två pass i stället? Det är ju i och för sig mer praktiskt för oss att hon sover en gång och då lite längre tid.

Amelies mamma
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Lägg gärna in din dotters födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor. Då ser vi alltid hur gammal hon är och slipper leta dessa fakta i tråden. :D

Du skriver att hon får sina 13,5 h sömn så jag antar att hon är dryga året gammal? Kan tösen promenera själv en bit till lekparken? eller är det så att hon fortfarande behöver en 20 minutare på förmiddagen? Här sover lillebror 19 månader gammal 12 h natt och 2 h lunchlur utan problem. 8)
Det tog lång tid innan hon lugnade sig och det kändes väldigt svårt att låta bli att gå in, men vi stålsatte oss.
Är det KRIS så är det. Det är inte förbjudet att gå in. MEN går ni in för att ni känner att hon absolut inte kan lugna sig annars så gör det bara en gång och stå med solfjädern tills hon sover innan ni går ut ur rummet. Det är springet in och ut ur rummet, lite ramsa och lite ditt och datt som ofta förstör mer än hjälper. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Trisen »

Tack för alla tips! Det är verkligen ett stort stöd att ha möjligheten att ventilera sina frågor på det här forumet.

De senaste två veckorna har allt fallit på plats och Amelie har sovit från det att vi lagt henne tills vi väckt henne. Helt fantastiskt! Men i natt började hon strula igen och vaknade vid två tillfällen så att vi fick ge henne en ramsa. Det krånglade dessutom vid den annars så oproblematiska läggningen (både i går och i kväll) eftersom hon i stället för att ligga kvar och somna lugnt, reste sig upp och började skrika i samma stund jag eller pappan var på väg ut.

De tre senaste dagarna har vi, enligt tipset ovan, testat att låta Amelie sova 2 timmar på eftermiddagen i stället för 1,5 och har tyckt att hon verkligen mått bra av det. Hon är inte lika gnällig och klängig och gäspar sig inte igenom förmiddagarna som tidigare. Frågan är dock om inte den längre eftermiddagsluren leder till problem vid läggning och nattsömn? Eller kan det vara så att det tar lite tid för henne att vänja sig vid de nya rutinerna? Eller är får man helt enkelt räkna med bakslag med jämna mellanrum? Vi lägger henne en halvtimme tidigare på eftermiddagen nu och har samtidigt också tidigarelagt samtliga måltider förutom frukosten med 30 min.

Nu ser schemat ut så här:
8:00 väckning, morgonslurk o potta
9:00 storfrukost
11:30 lunch
13:30-15:30 eftermiddagslur
15:45 välling
17:30 middag
19:15 kvällsslurk och extra kvällsmat
20:00 läggning

Som svar på frågan om promenad till lekplatsen så går tyvärr Amelie ännu inte och det är därför svårt att vara riktigt aktiv utomhus på förmiddagen. Det blir mest att hon undersöker växtligheten eller äter snö, och så blir man tvungen att på ett eller annat sätt transportera henne till lekplatsen. Dock är det förstås alltid bättre att komma ut än att sitta inne.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av mamaA »

Hej!

En spontan fundering angående middagsluren: ligger den inte lite sent? Vi har schema 19.30-07.30 och vår middagslur ligger 12.30. Sonen är oftast rejält trött då. Är det någon speciell anledning till att ni har den så sent? Det är ju bättre att ha lite mer vaken tid på eftermiddagen istället så liten hunnit bli trött igen och sover gott.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Enkel läggning, men tio min senare länga skrikperioder.

Inlägg av Trisen »

Ledsen att jag aldrig besvarade den här frågan. Amelie är nu 3 år och hennes sömn har funkat klockrent med några få undantag då det varit krångel kring kissande och bajsande vid läggning eller mitt i natten. Tack för all hjälp! Vi har verkligen njutit varje natts goda sömn, hela familjen.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"