Lillebror, 14 mån, vaknar en timme för tidigt.

Skriv svar
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Lillebror, 14 mån, vaknar en timme för tidigt.

Inlägg av Amelie »

Hej!

Nu var det längesedan jag behövde be om råd och jag startar en ny tråg då lillebror blivit 14 månader och kan räknas till en (relativt) säker sovare.

Jag har i nuläget lite tjafs med lillebrors tidiga morgnar. Han har under en längre period sovit till 06:30 men de senast två veckorna behagar han vakna omkring en timme tidigare. Han är jättetrött under fm och om man går ut med vagnen somnar han på stört. Vi har då provat att ge honom en 20-minutare plus sin vanliga lunchlur. Vi har också provat att hålla honom vaken fram till hans middagslur och varit jättenoga med att han inte sover mer än 1 1/2 h. Inget ger det resultat föräldrarna önskar. Gissar att vi kanske måste börja ramsa oss igenom den där morgontimmen. Eller? Är så tacksam för lite tips!

Ska också nämna att lillebror har haft mycket problem med sin tandsprickning. I nuläget är det 6 tänder på gång samtidigt och han får lätt feber, dreglar som en fontän och bajsar massor (men jag har svårt att se att det skulle göra att han vaknar tidigare).

Vårt schema:

06:30 morgon och välling eller gröt...vi provar oss fram (fast i nuläget tidigare 05:30- 05:45)
08:00 gröt
(fm med utevistelse)
11:30 lunch
12:30- 14:00 middagslur
14:30 mellis
(em lek, hämta storasyster förskolan)
16:30 middag
18:00 gröt
18:30 sova

TACK TACK!
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror, 14 mån, vaknar en timme för tidigt.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Mitt spontana råd är att jag tycker middagsluren ligger för sent på dagen med tanke på att morgon skall vara 06.30 då bör middagsluren inte vara senare än 11.30 tycker jag. Lunch 11.00.

Sen kan det vara så att långluren behöver vara 2 timmar i detta läget. Min son sov 2 lurar till 15 mån. så du är i gränslandet. Utevistelsen behöver vara att han håller igång, inte sitter vagn utan få honom att gå själv och röra sig ordentligt.

Sen måste sovrummet vara absolut KOLSVART! Du skall inte kunna se handen framför dig mitt på dagen. Se över det och kolla för nu när våren är på G blir det än svårare. :wink:

Sen är Mozart din bäste vän, bara att arbeta bort, påminnelseramsa eller pangramsa, sen mozart!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: Lillebror, 14 mån, vaknar en timme för tidigt.

Inlägg av Amelie »

Hej Torsmamma och tack för ditt svar!

Ibland blir man ju aningens förbluffad över hur barnen plötsligt ändrar riktning. Nu har lillebror nämligen i tre dagar sovit från 06:30-07:00 (då vi väckt honom!) samt sin stadiga lunchlur på 90 min!

Jag håller tummarna för att detta är en trend som håller i sig och tar samtidigt till mig dina tips.

Tack så mycket!
Amelie
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror, 14 mån, vaknar en timme för tidigt.

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, behåll då attityden! Ifrågasätt inte den goda sömnen! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"