MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Skriv svar
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Inlägg av Johan »

Hej på er,

Hoppas på hjälp med att bryta en ond cirkel jag hamnat i.

Min dotter var sjuk för två veckor sedan och under denna tid blev det lite si och så med rutinerna - åt dåligt, sömn på konstiga tider, osv. Därtill ville hon helt plötsligt att jag skulle buffa henne igen. Det var väl ok att hjälpa till lite extra tyckte jag, men nu när hon är frisk igen är inget sig likt.

Hon vill inte gå och lägga sig på kvällarna. Vanligtvis sover hon 19-07 eller i alla fall 20-07 om hon är ovanligt pigg någon kväll. Men nu blir hon förtvivlad när jag lägger henne, även om jag tydligt ser att hon är trött. Hon vill vara uppe och skriker länge i sin säng trots att jag ramsar och går in och till sist har jag varit tvungen att ta upp henne - det är liksom inte schysst att låta henne ligga och skrika sig hes. I vanliga fall kan jag vara ganska sträng, men det här har varit på sådan nivå att jag inte sett annat råd än att gång efter annan ta upp henne igen.

Det hela har slutat med att hon inte lägger sig förrän vid 22-tiden på kvällen, eller ibland ännu senare, vilket är alldeles för sent i min mening.

När jag väl lägger henne vill hon att jag ska buffa in absurdum. Slutar jag blir hon också förtvivlad. Att ramsa henne funkar inte alls, då blir hon nästan bara mer upprörd.

Det känns med andra ord som att mitt barn har gått och blivit en bebis igen. Finns det någon med liknande erfarenheter och/eller kloka tips och råd på hur jag ska gå tillväga för att återställa ordningen igen?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Inlägg av TorsMamma »

Hej Johan,

Din "bebis" har kommit in i trotsen skulle jag säga. Viktigt är att du faktiskt läser ordentligt om Trotsen i barnaboken, riktigt noga samt kapitlet "fostring om man så vill". Hon har hittat DIN akilleshäl och detta kör hon på, hon testar gränser och nu är hon lärd att man faktiskt måste bli "buffad" för att sova, bli upptagen och att man faktiskt KAN vara vaken till 22. :roll:

Detta mår ju så klart varken barn eller föräldrar bra av. :o

Jag ställer dig samma fråga jag ställer alla andra föräldrar med på riktigt "små barn". Du är ju där, du har verktyg att lugna med, men just nu kör du myyys och sövande metoder. Detta har inget med SHN att göra. SHN lugnar barnet där det ligger och lär barn att somna och somna om själva trygga och lugna.

Så även en repetition i SHN om Safari resan är att läsa och sen läsa i SHN om större barn. Sen trycker man på omstartsknappen och kör tycker jag.

Personligen hade jag faktiskt ALDRIG buffat en 2,5 åring, utan kört med solfjäder istället och då bara till tyst kanske lite lugn, men aldrig till sömns. Sen skulle jag också lägga 30 min tidigare på kvällen en tid.

Sover hon middag? I så fall skall hon sova 45 min inte mer, inte mindre gärna mitt på dagen säg 12.00-12.45.

Glöm inte utevistelse och enormt mycket social delaktighet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Inlägg av Johan »

Hej Tors Mamma,

Tack för snabbt och bra svar.

I kväll läser jag på och i morgon får jag starta på ny kula. Mindre sömn på dagen tar jag till mig med en gång.

Annars tycker jag inte att hon år så värst trotsig av sig, men uppvisar det nu när jag försöker lägga henne. Jag kom att tänka på att jag beskrev en sak lite felaktigt. Hon är inte riktigt 2,5 år ännu, utan 2 år och 3 månader. Gör det någon större skillnad?

Utevistelse och delaktighet har vi mycket av, dessbättre. Stor skillnad om vi är ute mycket eller inte. Ibland sover hon i vagnen också, när vi är ute med hunden.

Tack!
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Inlägg av Johan »

Hej, kom på en sak till. Vi har precis bytt sidan på hennes spjälsäng till en stödbräda. Vi borde kanske testa att sätta dit den igen?
Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Härligt tror ni är något på spåret här. MÅnga barn "trotsar" med just sömnen, inget ovanligt. :wink:

Ang. säng. Vi rekommenderar att INGEN byter bort spjälsängen förrän trotsen är helt över vid 4 år! :roll: :shock:

Min son var dryga 4, det man kan göra är att ta bort en spjäla eller två vid fotändan om de behöver gå och kissa eller så. Men återinför den som om det är det mest naturliga i världen. Ingen beklagande eller ledsna miner.

Sen jobbar man med ramsan och KOLSVART rum, kolla att det verkligen är svart mitt på dagen, nu är våren på väg och då händer grejer.

Lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: MIN 2,5-åring har blivit liten igen

Inlägg av TorsMamma »

Läser som en kråka, hon har ju spjälsäng med en sida är bytt, stämmer det?

Funkar det utan för mycket spring är det ok, om det är mycket spring sätt tillbaka sidan om det är bra. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"