4-veckors bebis ont i magen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Dumlekolan »

Ville bara inflika och säga att du jobbar på så bra, så målmedvetet. Vilken ynnest för lillen :D med en sån klok mamma, som vill det allra allra bästa :wink: kul att läsa dina rader, tack för att du delar med dej!

Kram Linda

Vad olika vi är, när det gäller vagning/buffning, märker jag. Och vad viktigt det är att vi är bekväma med det vi gör, för då blir det bra. Vagning har jag aldrig fått till, däremot buffning som sen övergick mer i en enkel solfjäder. Tror att hon till slut fattade galoppen o blev trygg av sängen/vagnen o förstod att ligga på mage där, innebar skön sömn. Då räckte solfjäder. :!:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Tack för pepp Linda, det värmer ett ömt, trött och målmedvetet modershjärta!!

Vagning har känts tryggt och har även varit mest bekvämt för mig då det ju skonar ryggen en del (bra när man fortfarande har bäckenuppluckring). Hur som haver så medför det att vi bär barnvagnen fram och tillbaka mellan neder-och övervåningen vilket är lite struligt. Då vi har en alldeles utmärkt liten barnsäng som vi knappt utnyttjat har jag idag bestämt mig för att börja använda den. Förr eller senare ska ju lillebror flytta in i storasysters rum och sova i spjälsäng och då är jag ju helt plötsligt utan min kära vagning (om det skulle behövas). Därför ska jag nu börja buffa vid behov. Vi får se om det blir min nya grej. Jag kommer nog ha vagnen utanför sovrummet som en livlina om det behövs inatt ;)

Förresten så sov lillebror helt över sina skarvar mellan 19- 22 igår!! Nya schemat verkar alltså fungera fint så länge han får en lite 20-minlur vid 17:30.

Kram,
Amelie
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av SaraMilana »

Hur gick spjälsängsintroduktionen? Vi köpte en billig begagnad vagn att ha inne på övervåningen den här gången, med storasyster kånkade jag vagnen upp och ner varje dag... Nu börjar dock den ena vagnen bli för liten, så det kanske är dags för säng här med. Jag har för mig att storasyster gillade att få lite mer utrymme när det begav sig. :D

:heart:
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Nu har lillebror sovit i sin säng (modell större vagga som man kan låsa så den inte vaggar) i flera dagar och det börjar verkligen arta sig!

Jag kände mig osäker på buffningen i början men det visade sig att min make hade en inneboende buffningsspecialst inom sig (typ lillebror fortsatte vara arg/ledsen när jag buffade, min panna fick svettdropppar....och när min make buffade tystnade han på några sekunder...nedrigt...fast bra). Nu tycker jag mig dock ha fått lite bättre attityd och det funkar fint. Det som är mest spännande är att jag nu, efter några dagar, knappt behöver buffa. Han klarar sig med mycket husljud och har blivit duktig på att somna om på egen hand utan större protester.

Han har fortfarande en del skarvar, men vissa dagar inga alls. Jag väcker honom fortfarande vid 22 och ammar, men han sover över målet kl 01. Det har faktiskt hänt att jag vaknat strax efter 06 och insett att han inte vaknat vid 04-målet. Det är stort! Det känns som att tiden snart är redo för att buffa bort 04-målet. Ska bara samla på mig lite sömn i kroppen så jag orkar om det blir mycket buff....så fortsättning följer så småningom!

Kram å hej.
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av lgh140 »

Härlig läsning! Hur går det för er?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Vi har en liten svacka här..... jag som var så nöjd och stolt som en höna har nu fått ta upp vagnen i sovrummet igen och börja vagna på nätterna.

Det hela började med att lillebror vaknade en natt och var missnöjd vid två-snåret. Jag var så himla trött så jag plockade upp honom och gav honom mat per automatik. Tydligen föll det den lilla krabaten i smaken för allt sedan det lilla misstaget började han ta tillbaka sitt första nattmål. Och eftersom jag var helt slut av diverse orasaker så orkade jag inte göra något åt det. Hade aldrig kunnat gissa att det skulle till så lite för att det helt plötsligt skulle kännas som om vi tog tio kliv bakåt (eftersom min strävan givetvis är att få sova mer....jag är vid det här laget i läget när det mest underbara och exalterande vore att få sova en hel natt. Ni vet säkert alla hur det känns ;)

I helgen som var så bestämde jag mig för att få bort det första uppvaknandet. Min man (buffexperten) skulle ta två nätter. Det slutade med att han kom in till mig med lillebror när klockan var fyra Han hade buffat med korta mellanrum mellan ett och tre och kände sig helt slut. Han upplevde att buffningen inte gav den effekt som den brukar ha på dagen. Efter det äventyret bestämde vi oss för att vagna istället. Redan natten därpå sov lillebror till fyra då han vakande och fick mat. Vi får se hur det går i natt.

Vi har nu bestämt en helg (om tre veckor) då vi ska vagna bort ett mål till. Jag har hela tiden tänkt att det skulle vara 04-målet, men nu börjar jag känna att det kanske vore skönare för mig om det var 22-målet för då skulle jag kunna gå och lägga mig tidigare. Tar gärna emot tips på vilket mål ni skulle föredra att ta bort, och varför.

Min andra fundering är att lillebror ofta gråter när jag lägger honom. Inte på natten för då är han så trött, men nästan alltid när jag lägger ner honom för en dagslur. Jag har försökt något som liknar skrattet till godnatt, men ofta är han så trött när han ska sova att skrattet känns en bit bort. Hur ska jag göra för att han ska vara nöjd när jag lägger ner honom? Som det ser ut nu så får jag nästan alltid gå in och solfjädra eller buffa innan han verkligen kommer till ro. Tips mottages tacksamt!

Ja, så ser det ut för oss just nu...lite upp och lite ner.

kram och hej så länge
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av lgh140 »

Det kommer ska du se, bara attityden är på plats och ni har målet i sikte :) Jag försökte länge få bort 4-målet men insåg tillslut att det var 22-målet som passade sessions bäst. Där tror jag att du helt enkelt får läsa av vilken typ lillebror är ;) Vad gäller gnäll vid läggning så ska jag skamset erkänna att jag först nu, efter 6 månader, har fattat PÅ RIKTIGT hur mycket övertröttheten påverkar insomnandet :oops: Så jag skulle lägga tidigare och se vad som händer. Nu kommer jag inte ihåg när i nov lillebror är född men kan det kanske vara dags för mat snart? När vi började komma upp i ordentliga smakportioner närmare 4 mån började allt snabbt falla på plats..

Kör nu vidare lika fint som ni gjort hittills [-o<
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Hej igen!

Lillebror har hunnit bli nästan 5 månader och efter en lång sjukdomscirkus är allt huller om buller (jag ska kanske inte skylla allt på sjukdom för nätterna var inget vidare innan heller). Allting känns faktiskt väldigt påfrestande och jag känner mig väldigt trött och villrådig. Vore så tacksam för tips. Vi har ju kört sm med lillebror men kanske är det dags för en kurning eftersom jag inte får lillebror att fatta galoppen?!

Så här ser vårt schema ut:

6:30 - 8:45 vaken 2,15h (mat 6:30)
8:45 - 9:30 sova 45min
9:30- 11:30 vaken 2h (mat 10:30)
11:30- 13:30 sova 2h
13:30 - 15:15 vaken 1,45 (mat 13:30)
15:15 - 16:00 sova 45min
16:00-18:30 vaken 2:30 (mat 16:30) --> detta mål och slurken äter han som sämst på)
18:30 sova natt (slurk 18:00)

Dagslurar fungerar fint! Men numera vaknar han hela tiden på natten (känns det som). Jag har bluffat, vagnar,haft musik osv i många veckor och det släpper liksom inte. Jag är så trött nu så jag har börjat ge honom bröstet när han protesterar. I natt fick han ersättning vid 22,bröst vid 24 och 03:30 och sen vaknade han vid 06……..Jag är medveten om att jag bara gör det värre genom att ge honom bröstet så ofta men jag börjar få tunnelseende av sömn :shock: . Jag misstänker att problemet är maten på dagen. Jag uppfattade att han inte blev nöjd av bröstet för några veckor sedan så jag försökte fylla på med ersättning. Det gick sådär så jag bestämde mig för att börja ge honom lite mat och gröt. Det gillar han! Dock verkar han vara ganska ointresserad av mat på dagen (upptagen av omvärlden!) och jag upplever att han bara får i sig små mål. Hur ska jag bryta detta? Ska jag ge honom mer ersättning? Är det bättre att ge mer mat? (Nya direktiv från Bvc gör ju att man känner sig som en skurk när man gör det….)

Rara härliga människor ge mig tips! [-o< :heart:
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av SaraMilana »

Jag säger MER MAT!! :D Den här skurken har två barn som bara ätit riktig mat från ca fyra månaders ålder (började introducera vid tre). :lol: Nöjda, glada och sover som små grisar. Samma BVC-sköterska som tyckte att det var en bra ide på storasysters tid blev helt förfärad när jag gjorde samma lika med lillasyster. Jaja, dessa rekommendationer ändras ju hela tiden.

Se till att göra måltiderna till trevliga upplevelser. Ät gärna alla tillsammans. Här äter både storasyster och lillasyster som bäst när de sitter bredvid varandra (nåja, utom räckhåll ;) ) och äter samtidigt. Ge liten något att pilla med (majskrokar, mjuka potatisbitar eller nåt) och sleva in lite mat däremellan. Här har storasyster som uppgift att dela ut "pillbitar" från sin tallrik till lillasyster. Och så en rejäl smörklick i maten!

Bestäm dig för hur du vill göra med nätterna. Vill du tex ge ett nattmål så gör det utan att ha dåligt samvete, för det är ju du som bestämt att det ska vara så. Eller läs på till tänderna och kör en riktig kur. Jag skulle dock avvakta kuren och se hur det går med ökat matintag, men det är jag det.

Och så kan det vara läge att dra ner em-luren till 20 min snart!

:heart:
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Hej!
Nu var det längesedan jag behövde be om råd och rubriken är något felvisande då lillebror hunnit bli nästan 15 månader och inte har ont i magen!

Jag har i nuläget lite tjafs med lillebrors tidiga morgnar. Han har under en längre period sovit till 06:30 men de senast två veckorna behagar han vakna omkring en timme tidigare. Han är jättetrött under fm och om man går ut med vagnen somnar han på stört. Vi har då provat att ge honom en 20-minutare plus sin vanliga lunchlur. Vi har också provat att hålla honom vaken fram till hans middagslur och varit jättenoga med att han inte sover mer än 1 1/2 h. Inget ger det resultat föräldrarna önskar. Gissar att vi kanske måste börja ramsa oss igenom den där morgontimmen. Eller? Är så tacksam för lite tips!

Ska också nämna att lillebror har haft mycket problem med sin tandsprickning. I nuläget är det 6 tänder på gång samtidigt och han får lätt feber, dreglar som en fontän och bajsar massor (men jag har svårt att se att det skulle göra att han vaknar tidigare).

Vårt schema:

06:30 morgon och välling (fast i nuläget tidigare 05:30- 05:45)
08:00 gröt
(fm med utevistelse)
11:30 lunch
12:30- 14:00 middagslur
14:30 mellis
(em lek, hämta storasyster förskolan)
16:30 middag
18:00 gröt
18:30 sova

TACK TACK!
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Amelie! :D

Nu är din lille så stor att han behöver få en tråd inne på Säkra Sovare med fnurra på sömntråden i stället för här!! Jag har själv en son i ungefär samma ålder och jag vet hur lätt det är att få små fnurror :roll: . Själv känner jag mig lika undrande som du när det händer... :shock: allt gick ju så strålande, liksom. Jag skulle kanske tippa på utvecklingssprång som brukar ge lite sömnstrul eller att allt som händer, feber mm gör att han behöver lite mer sömn för att inte bli övertrött. Men du ska se att du löser morgonstrulet med de goda råden du får inne på Säkra Sovare!

Stor kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Tack Ylva!

Tanken slog mig att jag kanske skulle börja på en ny tråd......men det stannade vid en tanke :roll: Jag provar på nytt inne på Säkra sovare och hoppas få geniala lösningar :D
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"