Bör något justeras...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Litetbusfrö
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 12:17
Ort: Värmdö

Bör något justeras...?

Inlägg av Litetbusfrö »

Kurstart för lilla A var i slutet av oktober och vi är nu inne på sjätte veckan. Processen har gått relativt bra men jämfört med de två äldre syskonen som kurades vid 6 resp. 8 månader har det varit mycket mycket svårare och tagit väldigt mycket längre tid. Frågorna har varit enormt mycket fler.

Status just nu är att de tidiga mornarna kvarstår, så det är pangramsa + Mozart varje morgon, ibland redan från halvfem, men oftast från sex-tiden någon gång (morgon är kl 7) Och i stort sett varje morgon har hon bajsat. (Vilket hon även gör 1-2 gånger dagtid, väldig fart på magen...) Det som är positivt är dock att hon oftast somnar om så att det är väckning kl 7.

Vidare krånglar något moment per dygn, antingen någon av dagslurarna eller uppvaknande på natten. Inatt var hon till och från vaken i en timme. Inte riktigt ledsen, mer gnällig. Ramsade vid 2 tillfällen under denna tid.

Vårt schema är:
19-7 sova natt
7 morgonamning
8 morgongröt
9-9.45 sova fm
11 lunch (riktig mat + fruktpuré)
12-13.30 sova
14 mellanmål (amning+fruktpuré)
16-16.20 sova
17 kvällsgröt
18.30-19 pyjamas, sista slurken, skratt & bus
19 sova

Min fråga är, bör man försöka analyser om något bör ändras eller är det för tidigt i processen? Är det mer tålamod som krävs och mindre jämförelse med storasyskonens lätta kurer?

Stort tack på förhand och liksom förra gången jag var på detta forum fascineras jag av vilket otroligt arbete som utförs på detta forum. Hatten av för alla inblandade =D>
G, född 080603
E född 091202
lilla A född 140425 (kurstart 26 sept -14)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka!

Ok, låt oss titta lite. Hon är nu 7 mån, funkar 3 lurar? Annars kan man ibland behöva 2 lurar. Min son hade 3 andra har 2. :D

Ang. maten, jag skulle gärna se minst 2 mål med riktig mat! Lunch och middag med familjen. Hon borde också börja gilla lite plockmat.

Ang. bajset så kanske lite blåbär, äpple på kvällen kan vara bra och katrinplommon, kiwi, päron till morgonen bättre . Har du då tur så kommer hon bajsa på dagen bättre då. Och med det blir morgonen lättare.

Jag tycker du jobbar på bra på natten och morgonen. Hon somnar ju om :lol:

Så mera mat på dagen kanske nätterna blir lite bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Litetbusfrö
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 12:17
Ort: Värmdö

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av Litetbusfrö »

Tack för snabbt svar!

Riktig mat på kvällen är nu infört och lilla A verkar väldigt nöjd! Om det beror på det eller något annat vet jag inte, men i morse behövdes inte Mozarts tjänster. Tror det var första morgonen han fått vila sen vi började :D

Avs sista 20-minutersluren tror jag den behövs en liten stund till. När det väl blir dags att ta bort den, gör jag någon justering någon annanstans också, typ förlänger lunchvilan, eller tar jag bara bort den utan ytterligare schemajustering?
G, född 080603
E född 091202
lilla A född 140425 (kurstart 26 sept -14)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen:

till 9 mån faller sista luren bort och man kan skjuta lite på långluren med säg 30 min. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Litetbusfrö
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 12:17
Ort: Värmdö

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av Litetbusfrö »

Hej igen, misströstar lite här... Det är nu 8 veckor sedan kurstart och vi får inte till mornarna. Lilla A vaknar någon gång mellan halv 5 och halv 6 och knorrar, fräser och är irriterad. Detta kan sedan pågå i allt från några minuter till upp mot en timme. Vi kör konsekvent pangramsa + Mozart. Borde det inte ge sig snart eller är det vanligt att mornarna är sega såhär länge. Som jag skrev ovan så somnar hon i stort sett alltid om så det verkar ju inte vara att hon är extremt morgonpigg...

Jag vet i och för sig att det inte finns några alternativ till att fortsätta jobba på, så jag gissar att jag bara behöver höra att det är normalt och ok och att det kommer att lösa sig så småningom.

Syskonen störs såklart ibland av allt ljud på morgonkvisten och vi har pratat om att lilla A snart kommer att lära sig sova och att det då blir tyst. Men jag börjar fråga mig om det verkligen kommer att bli så...
G, född 080603
E född 091202
lilla A född 140425 (kurstart 26 sept -14)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tidiga morgnar som håller på några månader är inte ovanligt. Helt plötsligt trillar polletten ner. Försök hålla ut och minimera trafiken och kommunikationen. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära Litetbusfrö :P

Jag förstår så väl att du börjar misströsta. Det skulle jag också göra #-o om morgnarna hakat upp sig så till den milda grad. Jag brukar säga att en månad är vad man får räkna med innan allting sitter som det ska, pålitligt och fint, även om själva SHN-kuren bara tar fyra dygn plus en uppföljningsvecka. Det hela ska ju stabiliseras också :!:

Men nu har ni fastnat. Ett mönster har etablerats. Ni gör ungefär samma saker varje morgon, du och lilla A. Det blir ett slags dödläge. Lilla A kommer nog dessvärre inte att kura sig vidare själv, om man säger! Det jobbet är ditt.

Därför vill jag förstärka och konkretisera TorsMammas goda råd: minimera trafiken och kommunikationen!

För att lilla barnet ska (fortsätta) göra framsteg, krävs att man själv gör " baksteg". Först och kontinuerligt.

backa!

1. Stäng dörren tyst till lilla A på morgonkulan, utan kommentarer.

2. Skippa pangramsan.

3. Skippa Mozart (ja, du kan tro det svider att bara säga en sådan sak :mrgreen: )

4. Sätt syskonen i arbete med att göra en fullkomligt vrålfantastisk show för och med lilla A inför läggningen varje kväll.

5. Införskaffa en gammaldags hederlig väckarklocka, som hörs för alla när lilla A:s morgon stundar! Även för henne själv (men inte i hennes rum). Då ska hela familjen, särskilt alla två syskonen, se till att lilla A:s morgon och "uppstigning" blir vrålfantastiskt rolig och kärleksfull också den =D>

Jag betonar 4 och 5 därför att vi behöver mota en lite ful Olle i grind här. Den Ollen klagar. Att du misströstar är en sak - förståelig fullt ut - men att du "tröstar" de STÖRDA syskonen med att lilla A säkert lär sig sova snart och då blir allting bra, då ska de slippa bli STÖRDA mer - det är åt skogen :evil:

De behöver få klart för sig att de är så kallade föredömen. De är föregående exempel. De lär lilla A saker. Varenda dag (inklusive tidig morgon) vare sig de vet om det eller ej. Hon sörplar i sig som ett läskpapper.

Som du beskriver det: "Hon knorrar, fräser och är irriterad." (Den lilla människan! Vad är hon :?: Åtta månader?) Var i fridens dar har hon fått det ifrån :?:

Just det.

För Guds och lilla barnets skull, låt inte syskonen (eller någon annan levande själ) lära lilla A att hon är JOBBIG. Odla inte irritationen i familjen. Släng ut den! Syskonen ska inte ha någon acceptans heller för att klaga på lillasyster. Det var inte så länge sedan de också var bebisar. Vad möttes de av då :?: Välvilja, glädje och ömsinthet? Eller gnäll och irritation? Släng ut irritationen, odla gladjen :lol: Inte minst för barnens egen skull. Deras lillasyster är en gåva och ett lån.

\:D/

PS Mozart blev inte glad, hörde jag :shock: Han tyckte han åtminstone kunde få komma till tals om och när lilla A bröt samman på tidiga morgonkulan och inte kunde somna om utan honom. Så han får väl det :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Litetbusfrö
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 12:17
Ort: Värmdö

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av Litetbusfrö »

Tack snälla Anna för ditt utförliga och detaljerade svar! Vi har nu givit Mozart semester och tar till oss av dina kommentarer kring syskonens (och vår) inställning och attityd :oops:

Bot och bättring väntar! Och inköp av väckarklocka inom kort :lol:
G, född 080603
E född 091202
lilla A född 140425 (kurstart 26 sept -14)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Bör något justeras...?

Inlägg av annawahlgren »

:-({|= :heart: :thumbsup: :heart: :lol: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"