Schema för snart 10 månader, ok?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Schema för snart 10 månader, ok?

Inlägg av Chislin »

Hej, skulle gärna vilja ha lite feedback på detta nya schema jag knåpat ihop för min snart 10 månaders.


8:00 Vakna, Välling

9:00 Frukost (gröt/yoghurt/macka)

10:30 Sova 20 min

13:00 Lunch (är det för långt hopp från frukost? Denna tid äter hela familjen lunch?)

13:30 Sova 1,5 h CA

16:00 Mellis, frukt, kex

18:00 Middag

19:30 Välling

20:00 Sova


Är det dumt att ha välling OCH frukost igen en timme senare? Ser att många andra har så på sina scheman. Han orkar ju inte hålla sig till lunchen kl 13 annars tänker jag också plus att det är bra träning att sitta med vid frukostbordet.

Tyck gärna till någon! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Schema för snart 10 månader, ok?

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej, kära Chislin! :P

Lite långt är det allt mellan frukost och lunch (och frukost med familjen tycker jag absolut han ska ha, det är trevligt, liksom dito lunch!) så varför inte ge honom en liten "muta" omedelbart efter fm-luren? Något att hålla i händerna och knapra på själv - ett par sockerfria kex, en fullkornsskorpa (delad i två, eller två små), en mindre banan delad i två, ett gnagvänligt äpple utan skal och kärnor delat i två? Det håller honom sysselsatt ett tag, han behöver inte sitta till bords, det är som "saker att undersöka" som smakar gott som en bonus. (Kanske definitionen på MUTA :lol: ) Säg "varsågod" när du sätter mutan i händerna på honom och "tack" å hans vägnar när han sluter händerna om den/dem, så har du lite artighetsfostran på g också :mrgreen:

Finessen med småfolk i den här åldern är att de kan glufsa i sig rätt mycket muta utan att det påverkar aptiten vid huvudmålen. Fröjden är kort, så passa på - kring ettårsdagen och framåt blir läget ett helt annat, när aptiten minskar radikalt och inte får plottras bort mellan måltiderna [-X

Rekommenderas: kapitlet "Bekymmer? Mat" i femte delen av Barnaboken :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: Schema för snart 10 månader, ok?

Inlägg av Chislin »

Hej och tack för svar!! Jag provade imorse med de nya mattiderna men fick inte ner en smula under frukosttid, han var fortfarande supermätt av vällingen! Det kanske blir bättre då att lägga lunchen tidigare, ex såhär:

8:00 Vakna, välling

10:30 Sova

11:30 Lunch

13:30 Sova

15:00 Mellis

18:00 Middag

19:30 Välling

20:00 Sova

Vad tror du om detta? Kan tycka att em-luren hamnar lite långt efter lunch.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Schema för snart 10 månader, ok?

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, du får fundera!

Nu kan man ju inte utvärdera efter en enda dag, utan man får ta åtminstone fem eller sju dagar på sig för det. Lilla barnet måste få en chans att lära sig vad som gäller och inte bara omedelbart hamna i förvirring :shock:

Barn gör som vi lär dem. Det tar lite tid. Som för oss vuxna, med det mesta.

Så du får fundera :idea: Vill du att han ska vara med vid familjefrukosten och familjelunchen så låt honom vara det! Äter han inte mycket till frukost (eller alls) i dag, så gör han det i morgon, därför att alla andra gör det.

Tjata inte på honom och härja inte. Ge honom bara chansen att vara med. Att peta i sig själv och småmatas som i förbigående. Prata inte en massa, låt honom vara i fred med sitt, tillsammans med er vid bordet!

Eller också bestämmer du dig för att ge honom separat. Då är tumregeln 3 eller 3,5 tim mellan målen. Vi får se vad du kommer fram till! Ta tid på dig!

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"