Hej,
Ja, efter ett härligt höstlov med besök hos släkten har jag trillat dit igen och springer i sovrummet. Barnen vaknade under lovet da vi sov hos mormor och jag kände att jag av respekt för husets övriga sovande inte kunde ställa mig och ramsa utan sprang in med vatten, täcke osv osv.
Nu är vi hemma igen och jag har lagt upp en plan; pa natten sover vi. Vaknar man, fixar man själv täcke, kudde, gosedjur osv.
Nu är det dock inte storasyster som ropar utan lillebror. MEN, han har lyckats sätta dit mig genom att efter ha ga igenom det vanliga: "godsedjur är borta, täcket kranglar, kudden kranglar, rädd för natten, vill ha vatten, vill ha en kram" där jag lungt fran dörren förklarar att det klarar man själv pa natten/resp det far vänta tills imorgon, kommit till "jag behöver kissa"

Han sover ju i spjälis och jag vill inte gärna be honom kissa i blöjan sa da maste jag in och lyfta upp honom sa att han far kissa.
Sa nu star jag in för säng dilemmat. Storasyster fick öppen säng pa sin 3 ars dag, men da hade hon ALDRIG protesterat varken vid läggning eller pa natten, lillebror protesterar 7 av 10ggr sen han var bebis.
Alternativen är: ta bort tva spjäl pa sängen sa att det blir en liten öppning. Nackdel: mycket svart att hitta in och ut i ett kolmörkt rum. Jag fasar för att ha ska klara hela proceduren med att komma ur sängen, hitta pottan, kissa i den och inte pa pyjamas, golv osv (det är fortfarande lite av ett problem att lyckas kissa i pottan och inte lata snoppen peka utat och en sömndrucken herre kan nog lätt missa finessen med att halla ned snoppen i pottan) sen hitta tillbaka till öppningen i sängen och acceptera att göra allt det här själv.
Alternativ 2 är att införskaffa vaningsängen som storasyster lääängtar efter da hennes 60X140 säng börjar kännas liten. Jag funderar pa en typ ikeas loft säng för barn
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80253809/. Jag har sätt att folk lägger en ribbotten pa golvet och sen madrass till den som sover där nere. Det skulle innebära att den som sover där uppe inte är sa högt upp och den där nere inte kan trilla ur sängen eftersom han i princip är i golvhöjd. Tänker även att man kan bygga ett litet skydd pa framdelen sa att det känns extra ombonat.
Men samtidigt att byta säng när det stormar är ju lite att bryta mot den gyllende regeln att bibehalla rutiner och gamla vanor under trotsen. Men det skulle nog vara mycket lättare att ga upp och kissa fran en san här säng och sen bara trilla ner i den igen.
Arrrgh blir inte klok pa det här och känner att det är nödvändigt för mig att nätterna blir lugna, jag blir galen och har mindre och mindre talamod med dessa nattliga spring. När jag blir väckt blir jag förskräckligt frusterad och arg pa mig själv att jag inte löser detta vilket resulterar i att jag inte kan somna om. Jag lyckas inte heller alltid vara sa lugn och självklar mot barnen som känner av denna frustration och arghet.
Vad göra?
Tusen tack ni kloka