Standardmodellera lillasyster?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Hej!
Här rullar det på ganska bra. Hon äter bättre nu men går alltid i en massa bröstmjölk efter varje mål så det finns gott om utrymme för mer mat.
Och hon har fortfarande oftast ett uppvak per natt då jag får ingripa med ramsa eller ibland buff när jag vill gå in och kolla att inte något är fel. Hon har klarat någon natt att lösa problemet själv. Jag jobbar på att backa men man är ju inte helt skarp mentalt mitt i natten :-P. Dessutom har vi en storebror med vattkoppor som är uppe o springer halva nätterna...men det verkar vara på tillbakagång nu.

Jag gissar att lillasyster kommer åka på vattkoppor inom snar framtid. Någon som har tips på hur man tacklar det, främst de eventuella nattliga uppvaken?
Är ju svårt att inte tycka väldigt synd om en liten som har klåda. Samtidigt vill man ju inte köra ner sig i buffnigsträsket...

Kram Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Härligt att det rullar på! =D>

Vi har inte råkat ut för vattkoppor (än), men jag brukar generellt tänka att vid sjukdom så råder undantagstillstånd. Kanske är aptiten inte på topp och då får man ibland vara glad för den mat som slinker ner, oavsett vad och oavsett när. Ibland behöver man ingripa med snorsug på natten eller kanske alvedon och då blir det ju lite extra trafik i rummet. Behöver du göra något för att lindra klådan (har läst nåt om potatismjöl och nåt om nån salva från apoteket?) på natten så gör det. Men att springa in och buffa var och varannan timme tror jag mest stör. :roll:

:heart:
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Hej!
Två frågor:
-Ni som har syskon I samma rum, hur ser era natter ngsrutiner ut? Söker lite inspiraton inför sammanförandet.
-Som jag nämnt förut är storebror mörkrädd och sover just nu med bordslampa tänd vid sängen. Helt fel, jag vet... Han springer upp ibland direkt efter läggdags eller om han vaknar mitt I natten. Kanke för att lampan inbjuder till akivitet... Han nöjer sig med att vi leder tillbaka honom, så jag tänker att det handlar om att kolla av var vi är. Är ju I trotsåldern och har även blivit en stor omställning med lilasysters ankomst. Mammighet...
Frågan är: Hur får vi tillbaka vår säkra sovare? Minikur? Lösa det I samband med syters inflytt? Vill inte heller att han ska bli jätterädd när vi tar bort lampan. Vi har pratat om att den ska vara släckt när syrran flyttar in och att vi ska ha en lampa tänd I hallen utanför rummet, men han köper inte den lösningen... så är bara orolig att vi ska skrämma honom och inte lyckas betrygga när vi väl tar bort lampan. Tips?

Mvh Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vi gör lite olika med nattningen. Ibland orkar inte lillasyster hålla sig vaken sista halvtimmen och då får hon lägga sig först. Andra dagar lägger vi båda barnen samtidigt. Inte så mycket annorlunda att lägga två som att lägga en tycker jag. Lägger ner båda, ramsar ut och stänger dörren. ;) :)

Vi har pratat med vår stora tjej om att ifall lillasyster skriker så får hon gärna prata med henne för då blir hon lugn och trygg igen och så vet hon ju att vi ramsar när det behövs. Så hon bryr sig inte så mycket.

Kika in på barnafostran, bland favoriterna finns bra tips mot rädslor! Jag skulle akta mig noga för att koppla ihop någonting negativt (som att ta bort lampan) med lillasyster. Kanske gick den helt enkelt sönder (skruva ur lampan?) så nu får vi sova utan lampa. Inga konstigheter - attityden av självklarhet!!

Har han kvar spjälsängen? Vi kommer inte byta till vanlig säng förrän trotsåldern är över.

:heart:
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Skruvade ur lampan var just vad vi gjorde när.han började tända. Då gick han på taklampan, så då "gick den sönder" också. Då började han gå ut ur rummet och tända taklampor i hallen, på kontoret mm...
Men det är klart bästa sättet. Får se till att vi är överens om den enda lampan som får vara tänd i hallen bara.
Ang spjälsäng så har syster fått den.. han fick en juniorsäng med rätt höga kanter för ca ett år sen. Jag var emot det men maken tyckte det var onödigt att införskaffa en till spjälsäng (han förespråkade t o m vuxensäng så det blev en kompromiss). O då kändes det bättre att göra skiftet innan trotsen och innan lillasyster anlänt. Vi byggde upp den på hans rum ett tag innan vi tänlte göra bytet, mem redan första kvällen ville han själv absolut sova i den. Han sov jättebra i den utan att springa upp eller knorra det minsta de första månaderna, tills han fick magsjuka och kom upp för att påtala att det var kräks i sängen. Efter det började oroligheterna. Men jag ska kolla upp om rädslor I barnafostran.

/Jenny

Ps. Igår såg jag första vattkoppan på syster och hon hade feber. Lade henne och laddade upp med alvedon, näsdroppar, vatten och aloe vera gel - också sver hon hela natten utan ett knyst!! O idag har hon över 20 koppor.
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av SaraMilana »

Hoppas att lillasyster mår bättre nu! :heart:
JennyJ
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 11:28

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Ja, hon är frisk nu. :-). Skönt att båda haft det iaf. Nu när det är över blir det till att börja ladda för ihopflytt, så snart vi tagit tag i den där lampan...
Jag kanske återkommer igen då. Om inte annat för att.avlägga rapport :mrgreen:

/Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"