Hur börja med sova-hela-natten vid åtta mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fru Majsan

Hur börja med sova-hela-natten vid åtta mån

Inlägg av Fru Majsan »

Vi har den sista månaden haft problem med vår sons sömn. Tidigare har han sovit bra nästan hela natten, dock har han vaknat en gång på natten och velat ha mat, men därefter somnat om igen. Nu har vi slutat med nattamningen och försökt flera metoder för att få honom att somna och att fortsätta sova.

Att få honom att somna in är inga större problem, däremot är det värre när han vaknar på natten. Det kan ta bortemot ett par timmar att få honom att somna om i värsta fall. Har under några dagar testat valda delar ur sova-hela-natten-kuren, både när han ska somna in för natten och när han vaknar senare, men det känns som om han nästan bara blir provocerad när man börjar buffa honom - eller, som i dag, han verkade trött först men började gapskratta när jag buffade honom :D Ramsa fungerar inte alls, den har också effekten att han vaknar till och börjar titta sig oroligt omkring.

För närvarande känns det som om det enda sättet att få honom att somna in, är att inte lämna rummet innan han har somnat. Försöker man med det, då blir det gallskrik ganska snart, och eftersom han reser sig upp i sängen känns det nödvändigt att gå in och lägga honom tillrätta varje gång. Samma sak när han vaknar på nätterna, då kommer han bara till ro om man sitter vid hans säng och klappar honom på kinden eller näsan - buffar man blir han bara arg!

Jag har funderat på om det är svårt att följa den här metoden när barnet är såpass gammalt som åtta månader och redan fått vissa vanor? Är det någon som har tips om hur man kan komma igång och "våga" testa kuren helt och hållet, alternativt hitta en annan metod att få honom att sova lite bättre?
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej, välkommen! :D

8 månader? Det går jättebra :D

Lathunden för sova hela natten finns här:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=21

Läs så mycket du kan, och fråga alla duktiga forumister när du behöver hjälp/peppning/råd.

Lycka till!
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Tack för svaret, ska väl läsa på lite bättre då...återkommer säkert med fler frågor när jag läst mer. Undrar exempelvis redan nu hur man ska kunna läsa ramsa när barnet samtidigt ställer sig upp i sängen? Då blir man ju avbruten och måste väl börja om när barnet ligger ner igen? Och funkar det att alternera mellan föräldrarna under en och samma kväll om barnet skulle vakna och skrika, alltså att jag lägger honom, går in några gånger och maken går in om han fortsätter att skrika länge?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Father of a Son :D

Se mitt svar till Persdotter, Fru Majsan :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
gunnar

Inlägg av gunnar »

När vi skulle lära vår son att sova hela natten var han ca 8 månader. Min man tjuvstartade med att ramsa när Elis vaknade på nätterna men hoppade över de andra momenten i kuren. När sedan jag började efter 2 nätter var det egentligen inga problem att använda sig av ramsan utan buffandet. Buffandet har vi mer använt oss av när han blivit sjuk. Det gäller att tänka att ramsan är en konversation. Använd dig av röstlägena. Oftast var det mer ilska och utråkighetsrop som kom än direkt olycksrop. Nu har vi halkat ur det hela lite pga förkylning och hosta. Men hoppas komma upp i sadeln snart. Lycka till!
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Tack för svaren, i kväll var jag taggad till max och redo att sätta igång med kuren på allvar. Körde buffning och ramsning och efter 20 minuter somnade han och har sovit sen dess! (snart två och en halv timme nu!)

Nu infinner sig dock osäkerheten på om vi verkligen kan köra hårt redan från och med i natt. Har nämligen inte lyckats få ihop ett bra dagsschema än som gör att han får all sömn han behöver och som samtidigt passar in i de befintliga vanorna. Men det är på gång...

Dessutom har vi fortfarande honom i vårt sovrum, jobbar med en lösning så han ska få eget rum men frågan är om det ens går att köra kuren så länge han hör att vi är så nära.

Vad tror ni? Är det helt bortkastat att köra delar av kuren redan inatt, exempelvis ramsa och buffa, även om vi inte kan uppfylla alla delar av den? Har man något igen för att man har börjat öva upp rams-kommunikationen, eller förstör det mer än det hjälper när man sedan sätter igång på allvar?

Dessutom undrar jag hur man gör med morgonväckandet om man själv är oändligt morgontrött? Känns omöjligt att vakna före honom...
gunnar

Inlägg av gunnar »

Kör på ändå. Finns det ingen möjlighet att ställa barnsängen någon annanstans, typ köket, badrum etc. Eller häng handdukar/filtar runt spjälsängen så den skärmas av mot er. Så gjorde vi på semestern och det funkade.
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Ja, alltså, tanken är ju att man ska vara ordentligt påläst INNAN man genomför, och veta vad man gör och varför! Och köra fullt ut på en gång för att inte förvirra en unge som knappast har en aning om vad detta nya handlar om! Man bör vara konsekvent -bestämma en dag, planera och genomföra :!:

Ungen kommer inte att sköta detta åt er föräldrar, ni måste ta ledningen och utan en självsäker attityd så svassar vargarna kring bena direkt :!: Tro mig, jag vet... :oops:

Nu har ni ju redan påbörjat, så mitt råd kommer lite väl sent men jag tycker ändå att ni ägnar kvällen åt att strukturera upp ett schema som ni sedan följer! Och -återigen- genomför kuren ordentligt :!:

Läs Lathunden ett par gånger till när ni ändå är igång, vetja :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"