Lillasyster Olivias SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag funderar på om hon verkligen orkar med 2-2 schemat. En övertrött bebis ser ganska likt ut som en pigg bebis men man får igen trasslet på kvällen... Min kille som är en månad klarar knappt 1,15 de flesta vakenpassen.

Jag vagnar friskt kan jag också tillägga och nu har lillebror fattat galoppen, det kan ju ta ett tag innan poletten trillar ner :wink: . En lur är minst 2 timmar men gärna 2,5. Innan han var tre veckor hände det att jag plockade upp för påfyllning men det gör jag inte nu. Jag vagnar och ibland puttar jag in nappen.

Jag både ammar och ger ersättning också, lillebror äter 10-20 minuter från B1 sedan rap, byte umgänge, prova B2-accepteras ibland, sedan matpaus på 15-20 minuter (B2 igen) då det äts med varierande resultat och sedan påfyllning med flaska när det är 20-30 minuter kvar på vakentiden (räknas 1,5 timme). Han äter dock mest under första amningen. Man kan ju inte tvinga i dem mat och att truga för mycket ger bara problem, jag erbjuder bara men låtsas som om det inte spelar någon roll om han äter, det funkar faktiskt bättre för oss. Vill din tjej inte ha mer så vill hon inte men visst blir det långtid om man är vaken 2 timmar...jag hade nog provat att lägga tidigare istället för jag tror att det är det som är roten till kvällstrasslet men det får du avgöra själv.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hej och tack!
Nej hon orkar inte. 1 h15 är hennes Max men ibland blir hon trött redan efter mat och blöjbyte. Har haft henne vaken för länge under några dagar, det stämmer. Jag känner att en tidigare kväll och extra nattmål vid 22-23 ( att plocka upp henne sovandes) vore bra för henne. Att vara uppe som igår 19-22.30 med bara 30 min lur är en mardröm och påverkar säkert orken dagtid med. Ska verkligen försöka idag att mata när hon vaknar cirka 18, ge 5 min lur runt 19 sen bada och mata igen vid 20. Två timmar med mat inte konstant utan utspritt på två tillfällen borde vara bättre...
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Vad du är klok!! :thumbsup:

Övertrötthet är ju inte kul. Och att lägga tidigare för natten funkade mkt bättre för oss än ett långt kvällspass. Då hade jag fria nattmål, oftast två. Jag skulle dock inte ge ngn lur så nära inpå nattningen om det inte är absolut nödvändigt utan hellre lägga för natten redan 19 eller 19.30. Men det kanske blir svårt att hinna alla kvällsrutiner då?

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Blir klokare för var dag jag lär av våra misstag :oops: :wink:

I förrgår bär jag skrev förra inlägget gick allt kanon. Hon var vaken 17.30 till 20 med en lur på 5 min och en på 15, då orkade hon bad och allt. Somnade när hon drack sin flaska vid 20. 23 tog jag upp henne och matade i sömnen. Nästa uppvak 2.30 och sedan blev det morgon vid 6. :D ljuvligt att slippa kvällstrasslet!!

Igår blev det katastrof dock. Kom inte till ro för sin lilla lur. 19 var hon extremt trött och jag skulle lagt henne men hade fullt upp med storebrors läggning, hennes napp trillade ut och hon blev arg och klarvaken. Försökte buffa till sömn, då kaskadspyddes halva middagen så hon fick plockas upp så vagnen kunde bäddas om. Sen var det gråt och skrik tills 21.30 när hon till slut slocknade...

Krävs helkoncentration från min sida för att få kvällen att fungera....men den kan alltså gör det! :)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Vill bara hålla med tidigare inlägg angående kvällstrassel. Tidigare läggning är ofta lösningen. Och som du själv skriver "helkoncentration" för att få det att funka. Vilket du vet att det gör.

Keep up the good spirit! :D

Styrkekram från mig!
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Nu behöver vi lite hjälp på traven! [-o<

Kvällarna fungerar inte! Dagarna går utmärkt med cirka 1h15 vaken tid följt av 2 timmars sömn, ibland 1,5. Lägger vid första gnället, hon brukar ha hunnit gäspa 1-2 gånger då. Somnar själv i vagnen med sin napp, kommer hon någon gång inte till ro buffar jag som hjälp. Vakna från sista sovpasset brukar hon göra någon gång mellan 17.15 och 18. Då ger jag mat. Sen är hon uppe och umgås. Igår verkade hon trött och trasslig så jag lade i vagnen innan 19 precis men hon lyckades inte somna (napp trillade ut). Gjorde inte så mycket tyckte jag. Badade etc, hon var med och barrade storebror under en hel del gnäll. 7.30 gav jag flaska i dunkel i sovrummet och hon somnar som en stock mitt i maten. Lägger över i vagnen och tänker att vi haft en toppenkväll. 40 minuter senare vaknar hon! Somnar inte om själv så jag serverar en andra nattslurk och lägger igen. Kommer inte till ro ens med buffningshjälp. Tar till slut upp henne och hon är vaken tills 22 då hon får mat igen, somnar och läggs i vagnen...

Så här har vi det förutom de två kvällarna allting fungerade med den tidiga läggningen.

Idag kommer jag att öka vakentiden även om hon gnäller till 1,5 timme. Vad skulle ni testat?
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Nattade storebror gjorde vi såklart, inte "barrade"...
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hej! Vill säga först att känn absolut ingen stress med att svara mig, använder detta också för att skriva av mig och dokumentera vår lilla resa :D

Problemet på kvällen kvarstår. Vad som också händer när hon läggs är att Övertrött lyckas hon inte hålla kvar napp bra och bli rasande när den tappas, borrar ner huvudet i madrassen och skriker så att man inte kan hjälpa henne i med den. Väldigt frustrerande med flera slängar vagnande för att få henne lugn så man kan hjälpa henne ta sin napp. Ofta blir hon så frustrerad att hon spyr så vi får plocka upp och göra rent i sängen.. Varpå hon blir ännu argare - hon vill ju sova inte plockas upp! Denna cirkus tar mer än en timme... :shock:

Funderar på om jag en period ska vagna till sömns innan trasslet börjar med nappen. Hade kunnat ta bort nappen ( tro mig jag längtar tills den åker i sopan! :lol: ) och göra en regelrätt liten vagnkur dagtid men hon behöver egentligen inte det. Hon läggs nöjd i sin vagn och kan somna själv. Känner mig nöjd med tanke på att hon är endast sex veckor och tar hellre det lugnt med verktyg om de inte riktigt behövs. På natten somnar hon om utan napp.

Att få hjälp till sömn en gång under dygnet borde väl inte förstöra förmågan att somna själv??

Kram❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi har också fått lite kvällstrassel här då liten har svårt att somna själv på kvällen så igår lät jag honom somna/dåsa i famnen ett tag innan jag la honom, funkade jättebra sov lugnt vidare sen istället för en timmes cirkus. Han somnar också själv på dagen så jag tycker att jag kan göra så här ett tag och backa och lägga mer vaken efter hand.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

För att undvika kvällstrassel hemma hos oss brukade jag lägga liten tidigare för kvällen. En halvtimme oftast, ibland uppemot en timme. Det kunde innebära att det var natt redan vid 18 ibland för minstingen. Men det gjorde att vi slapp både kvällstrassel och nattrassel!

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ursäkta trådkapningen :mrgreen: , SaraMilana hur menar du? Om man har ett sista vakenpass på 1,5 timme är det ju svårt att lägga tidigare då man inte får ihop mycket vakentid alls på ett dygn. Hur mycket var dina småttingar vakna när de var 5-6 veckor? Jag har för mig att de också är riktiga tröttisar :wink: . Kan du berätta hur du la upp dygnet på ett ungefär?

Hoppas du tycker det är ok att jag ställer frågan här, Alfredo, det känns som vi har liknande problem med nattningen så det är därför. Säg ifrån annars bara :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Kapa på kära du❤️ all läsning är intressant!!

Vårt trassel är nästan borta nu när hon är sex veckor och kan vara vaken längre. Vakentiden blir dock aldrig längre än 1h45 på kvällen. Har lite jobbigt om nätterna dock. Läggs kring 20 och har sen uppvak 23,2,4.30 och 5.30.. Hon sover alltså bara 3 timmar i sträck och efter 4.30 vaknar hon strax igen. Vi har gjort morgon klockan 6 nu eftersom hon inte lyckas somna om igen ( vagnar och ger napp efter mat när hon inte kan sova) hon är inte så intresserad av mat när hon vaknar, 30 ml tar hon om hon får bestämma och om jag trugar 50! Har trugat vid 23 och 4 eftersom det vid 2 egentligen ska bort. Trugar självklart dagtid och försöker ha så lång vakentid hon bara orkar med..

Vi har gärna morgon 6 om det passar henne men då kan det ju inte vaknas både vid 4 och 5.... :!: lite att klura på inför schemat som snart ska i bruk....
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av SaraMilana »

Japp, två tröttisar var det här! :) Var tvungen att läsa innantill, kommer inte ihåg exakt. När hon var sju veckor gammal körde vi efter de här tiderna:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 11#p341011

Bör tillägga att vi alltid haft fina nätter, men mycket problem med skarvar dagtid, så om detta är något framgångsrecept eller inte lämnar jag osagt. :P

:heart:
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Hej!❤️

Olivia är 7 veckor idag och dagarna är underbara. Napparna slängde vi eftersom hon vaknade varje gång de tappades och de skapade mer frustration än nöjdhet. Hon följer glatt sitt egengjorda schema ( nåja lite styrning av mig) så pass att man kan ta ut henne i bärsele vakentid utan att hon somnar. Fick lossa på huvudstödet igår så att hon kunde böja sin starka nacke och kika på allt i affären❤️
Tre lurar per dag blir det två på 2 Tim och en 1.15-1,5. Morgonen börjar olika tid just nu mellan 6.30 och 8.

Sen nappen slängdes vagnar vi om det behövs när hon ska sova. Sätter ut vagnen i hallen bredvid köket för att inte ingripa för snabbt och samtidigt kunna ge järnet med husljud. Ibland somnar hon själv, ibland får jag vagna en gång och ibland behövs 10 minuter och vagning vid första skarvarna. Funkar bra! Hon har slutat skarva förutom första 5-20 min utan sover sina 2 tim.

Men kvällen.. :shock: får henne inte att somna! Glad tjej utan kvällstrassel men så fort hon läggs är det som att vagna ett kurbarn dag 1. Typ. :cry: har testat tidig läggning om det beror på trötthet, senare läggning om det beror på lite vakentid och att vi inte hinner ett 5e mål mat när hon läggs 19. Inget funkar! Hon vaknar hela kvällen och måste vagnas.

Igår:
17.00 vaknade och fick mat
18.30 bad och efter det 19 rejäl nattslurk. Kunde knappt hålla ögonen öppna. Lade ner och fick vagna.
19.30 vaknar. Tar upp och tänker att det fick vara korta luren i långa kvällspasset.
20.30 efter mer mat och vakentid lägger jag. Gallskrik. Vagnar med uppvak var 5e minut tills 21.30.då har ju O blivit hungrig igen eftersom förra rejäla målet var längesen. Väntar på ett lugnt ögonblick, plockar upp och serverar "nattmål" som om det vore en självklarhet och precis vad jag planerat. Hon somnar och jag lägger i vagn.
21.40 sover för natten...
2.30 nattmål
6.20 vaknar och vi tar morgon

Är helt lost! Vagnar hela kvällen känns det som och vet inte hur vi ska lägga upp kvällen. Är hon inte mätt när hon läggs 19? Varför detta gallskrik när vagningen och insomningen annars funkar??? Hon spyr också av skriket så att vagnen måste bäddas om snabbt...

Något vinnande koncept på kväll? Får ni till 5 mål mat när era små läggs tidigt?

Tack för hjälp och kram! ❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Alfredo »

Våra dagar om vi går upp 7 ser ut ungefär så här:

7 mat
8.30 sova 2
10.30 mat
12.30 sova 2
14.30 mat
16 sova 1.15-1,5
17. 30 mat

...sen tänker jag 19.30 godnatt men det funkar ju inte! 4 mål mat plus nattslurk blir ju vår dag.
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"