Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av skattkatt »

Hej!
Jag har en tråd i forumet för små barn, men blev tipsad om att göra en här med.
Skall snart kura lillasyster som är strax under 5 månader. Storebror är 2 år och 8 månader. Han har aldrig sovit hela nätter i princip. Alltid nåt uppvak eller i perioder varit mer. Därför vill jag verkligen göra shn på lillasyster, och storebror.. snarast!

Vad tycker ni? Skall jag kura båda i stora barnets rum? Eller kura stora för sig och lilla för sig samtidigt, eller sista alternativet, båda barnen olika perioder, olika rum?

Efter att ha läst SHN-boken, barnaboken, här på hemsidan och i många trådar så tror jag att jag har full koll på hur jag skall göra med storebrorsans kurning. Lillasystern har jag frågor kring, som jag ställt i det andra forumet.

Tack på förhand för svar! Vill gärna komma igång så snart det bara går! :heart:
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Så du var här också! :) Jättebra!
Du vet ju bäst själv vad som kan funka för er, men om jag hade varit i din situation hade jag valt att kura storebror först i hans rum och strax därefter lillasyster i sovrummet.

Lycka till vad du än bestämmer dig/er för!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av skattkatt »

Hej igen!
Har nu kurat lillasyster, eller vi är på uppföljningsveckan.

Har lite frågor angående "ihop-förandet" av syskonen. Jättetacksam om någon vill svara!

Klistrar in det jag skrivit i lillasystertråden... Gör det i fet stil, som framförallt gäller brorsan och syrran i samma rum...

Nu påbörjar vi 6e natten av kuren. Har lite frågor...!

Igår gick läggningen till ungefär såhär: Lägger tillrätta och solfjädrar fast lillan är arg. Hon är jätteglad vid skrattet- Men sen skriker från det att jag säger godnatt första gången in sängen innan jag släcker. Sen ramsar jag mig ut och hon skriker till och från i tio minuter. Jag ramsar kanske 4 gånger och varje gång blir hon lugn och sen börjar hon lite igen.. Fjärde gången jag ramsade somnade hon. Allting tar ca tio minuter. Låter det normalt att hon skriker såhär? I boken står det att fjärde natten skall skriket upphöra?? Försöker verkligen backa som ni sagt!!

På natten i natt sov hon från ca 19:10 med uppvak med småskrik/frågor ca kl 20:10, 21:10 och 22:10 och somnade om vid en ramsning varje gång. Sen sov hon gott till ca 6:40-.
Vad säger ni om det? Känner mig så undrande över hur det går...

Nu ikväll var det samma sak, hon vaknade nu precis vid 19:50, efter att ha sovit typ 40 minuter bara... Två ramsningar senare hade hon somnat om.

Ingen aning om jag skall vara uppgiven eller nöjd...!

Undrar en annan sak:
Vi vill verkligen flytta in henne till vår sons rum, (som ligger vägg i vägg med vårat med dörr emellan). Några tips hur och när vi skall göra det? Han brukar oftast sova hela natten fast har ofta svårt att somna (kommer ut flera gånger, ligger tyst å lugn i sängen men somnar inte alltid direkt. Han brukar även ALLTID vakna mellan 6-6:30 för att vilja kissa eller så...) Jag tänker att han kanske tom kan sova lugnare eller sova bättre om han känner sällskap av lillasyster? Han gillar verkligen hennes närhet och frågar alltid om hon kan sova med honom... Att även om hennes kur nu är på uppföljningsveckan kanske vi kan flytta in henne och fortsätta kura dom tillsammans typ?
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av skattkatt »

PS
Sonen fyller 3 år i februari.
Han sover 45 minuter på dagen.
Vi ger gröt 18:00 och sedan gör vi läggrutiner och släcker kl 19. Ibland somnar han snabbt men oftast inte.... Ibland tar det en timme av ropande och uppkommande. Han är inte ledsen eller nåt men mer frågar frågor osv.. Ja ska bara-grejen...
Han vaknar som sagt nästan alltid vid 6 - 6:30 och vill gå upp.
BORDE VI TA BORT HANS DAGSSOVNING? Han är alltid jättetrött på eftermiddagen--- så tror vi liksom att han kommer somna så lätt men sen blir det ändå inte så!
(Han är inte kurad! än!?)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära skattkatt!
skattkatt skrev: Ingen aning om jag skall vara uppgiven eller nöjd...!
Du ska vara alldeles kolossalt nöjd! Du gör ett strålande arbete =D> Du är på vacker väg mot det underbara målet! Framme är du inte, men på god väg. Sova hela natten-kuren är ju en process, ingen engångsknapptryckning à la one-size-fits-all. Så arbeta vidare, lugnt och fint, lyhört och inkännande, och ha SHN-boken under näsan under tiden! Man läser med helt andra och ofta klarare ögon, när man kurar som bäst. Det är stärkande och uppmuntrande!
skattkatt skrev: I boken står det att fjärde natten skall skriket upphöra??
Nehej du, det står det inte alls det :mrgreen: Det hittar du inte. Möjligen tänker du på att ramsan ska ta över helt från och med slutet av andra, senast tredje natten, då det alltså får vara slut med trafiken inne hos barnet? Det står. Flera gånger om. (Missa inte "Frågor och svar", där kan man lära mycket :idea: ) Oavsett - dags för omläsning och nypåläsning :P Då förstår du också att du ska vara nöjd så det förslår med det du uppnått hittills =D>

"För mig får inga små barn skrika alls", skriver jag boken. "Det gör de ändå, som bekant." Poängen är att ramsan ska ha sista ordet. Inget skrikande får pågå och pågå och pågå tills barnet utmattat, svettigt och förtvivlat faller i sömn därför att ett barmhärtigt utsläckande av medvetandet träder in till sist. Det är skrikmetoden.

Femminutersmetoden har jag bekämpat med näbbar och klor i decennier. I Internationella Sova hela natten förklaras mycket enkelt och lättfattligt den stora skillnaden mellan skrikmetoden, som under olika namn men med samma innehåll valsat västvärlden runt sedan 1940-talet, då den "uppfanns" i Amerika (och gör så än), och Sova hela natten-kuren, som är helt unik. Den bygger på stor kunskap och gedigen erfarenhet av hur små BARN fungerar, och därför fungerar den också. (Och bestående, till skillnad från skrikmetoden.) Den är utvecklad och förfinad under 35 års tid i samarbete med BARNEN, över 800 stycken. SHN är ingen skrivbordsprodukt iklädd manlig läkarrock :mrgreen: SHN är ett mammaverk =D> (Även om jag aldrig kurade mina egna barn, som sov på naturlig SM-basis.)

Skrikandet är det alltså själva kuren, utförd och genomförd av kuraren - kurledaren - i en orubblig Attityd av betryggande självklarhet, som får slut på (med hjälp av diverse verktyg, främst och snart allenast ramsan, den magiska). Vilket inte hindrar att förnyade frågor, liksom sura svordomar, liksom andra fula eder, kan undslippa sig det lilla kurbarnet av och till i form av det vi kallar skrik, fast det egentligen inte är det. Det är en konst att lära sig lyssna till vad som är vad, och den konsten behärskar en lyhörd kurare mycket snart! Och kan då svara på rätt sätt, dvs med rätt tonfall med rätt sorts ramsa. Allt det där hittar du i Verktygslådan, som inte kan studeras för ingående :!:
skattkatt skrev: Jag tänker att han kanske tom kan sova lugnare eller sova bättre om han känner sällskap av lillasyster? Han gillar verkligen hennes närhet och frågar alltid om hon kan sova med honom... Att även om hennes kur nu är på uppföljningsveckan kanske vi kan flytta in henne och fortsätta kura dom tillsammans typ?
Här gör jag ett litet avsteg från mitt eget regelverk - just för att du frågar på det sätt du gör. Då lyssnar jag till det och ger det svar jag känner in som det rätta just för dig, för just dina två små barn och just nu. Och detta berättar jag för att liksom illustrera ovanstående. Är du med? :P :P :P

Flytta ihop dem. Gör stor apparat av det. Mycket social delaktighet för storebror ska det vara. Börja i mycket god tid! Han får planera möbleringen med dig. Han får bädda och göra i ordning. Ställ frågor, be om förslag och råd. Tacka för hjälpen - den seriösa mödan - ordentligt (ändra kan du göra sedan). Var noga, han ska inte bara dränka lillasysters säng i gosedjur utan han ska tänka till, och "arbeta", på riktigt. Gärna torka golvet också :lol: Förberedelserna ska få ta tid och engagemang. Du ska vara med honom, men du ska inte göra jobbet åt honom, om du förstår. (Inte så det märks.) Han KAN :!: Det är social delaktighet. De är att göra nytta för andra. Det är att behövas. Det är att kunna säga sig, vare sig man kan orden eller ej: DE ANDRA KLARAR SIG SÄMRE UTAN MIG :-({|=

Ha ett nogsamt litet samtal med honom inför natten sedan. Varning för förmaningar och förhandskritik, om man säger :evil: Det här är en dag av glädje. Ge få men klara förhållningsorder - till er båda. Om det är någon som ropar - inga namn, inga namn - kommer du att ramsa utanför dörren, så här - "sjung" en demonstration (ni kan gott öva tillsammans, han kommer väldigt gärna att snart vilja ramsa lillasyster han med). Även om han sover men inte hon, eller hon sover men inte han, kommer du att ramsa, kanske många gånger, och på det viset lär sig lillasyster att hon kan sova lugnt, för du håller vakt i huset så att ingenting ont kan hända henne. (Detta talar så vackert till hans beskyddarinstinkt, du ska få se!) Och man får ju absolut inte ta upp lillasyster ur sängen på natten, för då lär hon sig att den är farlig att sova i, och det är den ju inte, eller hur :!: Sängen är ju så skön och snäll (klapp, klapp; på hans med).

Börja där. Återkom med rapport. Läs. Bered dig på ett Äventyr som mycket väl kan stavas Njutning redan från början :wink: :lol:

Eller inte. Men det tar vi hand om då :thumbsup:


O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:


PS Ta INTE bort dagsovandet! Jag skulle ge honom 1,5 timme i stället för 45 min. Han behöver ca 13 tim sömn/dygn. Sömn föder sömn, medan övertrötthet saboterar sömn.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av skattkatt »

Tack Anna! För ditt ingående och absolut uppmuntrande svar! :D :D :D

Gällande kurandet av den lilla känns det genast mer peppande efter att ha läst ditt svar. Så skönt att höra att jag är på rätt spår. TACK! (förutom då tack för hela kuren och dina böcker såklart) :heart: :heart:
Jag är verkligen mitt i det, och känner som du skriver att det är en process. Inatt sov lilla dottern till 7:00 då vi väckte henne. (Hon somnade 19:10 efter 4 ramsningar under ca 10 minuter och vaknade till två gånger - ca 20 och 21 - men somnade om med ramsan varje gång.)
Så redan idag har det känts väldigt positivt - att vi fick väcka henne klockan sju liksom!!!
:D
Idag somnade hon på två ramsningar, och vaknade efter ca en timme, somnade då om på en ramsning.

Angående att läsa på mer - jag läste en hel del igårkväll efter mitt senaste inlägg, och idag på dagen och det kändes också jättebra. Verkligen, lättare att ta till sig nu när jag är mitt i det.
Angående skrikandet.. Ikväll när jag ramsade mig ut efter tillrättaläggandet blev hon så arg som jag inte hört någon kväll under kuren innan. Jag väntade ett tag men hon lugnade sig inte! Ramsade igen. Hon lyssnade men efter ett tag skrek hon igen - lät verkligen superARG! Inte ledsen, ont-i-magen, uppgiven, hungrig alls utan hon lät sur eller arg! Kanske det du menar som svordomar osv? Jag gick in och gjorde snabbt tillrättaläggande och solfjädrade lite och hon lugnade sig snabbt och jag ramsade mig ut. Sen dess har hon sovit. Är det fel att gå in och göra tillrättaläggande nr 2 sådär? Det kändes liksom rätt... Eller skall jag istället fortsätta att ramsa bara? (jag vet väl egentligen att svaret är att jag inte skulle gå in :oops: :roll: :| )


Och nu angående "ihopförandet" av syskonen. Tack så jättemycket för ditt svar, det låter som en strålande plan. Vår son verkligen älskar att "jobba" och "arbeta" med allsköns grejer så det låter nästan som att du känner honom när du skriver. Han är väldigt tidig med talet och det känns som att det kan gå att prata med honom om det på det sätt som du beskriver.
Återkommer gärna med rapport. Det är guld värt att ha detta forum! Jag känner ingen annan som gjort kuren innan mig så har liksom ingen att fråga IRL. (Däremot kommer jag gladeligen rekommendera kuren och din bok till ALLA!)

=D> :D
:sleep: :sleep: :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av annawahlgren »

:D BRAVO =D> Vilken entusiasm! Vilken styrka! Vilken glädje! Vilken Säkerhet! Där har vi den, Attityden \:D/

Härlig läsning. Och TACK för allt vackert du skriver mera direkt till mig, om man säger. Det gör mig så ofantligt glad :-({|=

Ja, det är just precis det jag kallar svordomar :evil: Som man onekligen häpnar över en smula. Hur kan någonting så ... hur kan så fula ord, hmhm, komma ur en så söt liten mun :?:

Jag tycker du gjorde rätt som upprepade budskapet, kort och koncist. Banna dig inte. Kom ihåg att kuren är en process, som sagt. Man agerar utifrån det man bedömer som rätt i just den situation som uppstår, och kunskapen om detta "rätt" hämtar man ur boken som regelverk, teoriansamling och verktygslåda, men också ur sin egen lyhörda känsla för HUR dessa regler, teorier och verktyg ska användas just NU, just HÄR i processen.

Där kommer sunda förnuftet in och - återigen - lyhördheten. Lyssnandet :!: Följt av Beslutet, fattat utifrån rådande omständigheter. Kuren ger dig instrumentet, ungefär som en pianist får en flygel framför sig, en som han/hon aldrig spelat på förut, med vidhängande noter att följa, noter som skiftar för varje konsert. Men instrumentet självt kan inte kura, lika lite som flygeln kan spela det som står i noterna av sig själv.

Det är barnets reaktion som visar om man gjorde rätt, brukar jag säga om trotsbarn i utbrott som man lyckats hjälpa genom rätt bemötande av utbrottet: reaktionen av lättnad. Sammalunda törs vi inte riktigt säga här, eftersom det kan fresta kuraren - kurledaren - att själv börja ställa frågor till kurbarnet (i handling: "Är det här rätt, tro? Är det här fel, månne?") och sedan invänta reaktionen av lättnad, dvs att barnet (helst) somnar om så snällt. Men i kuren är det barnet som har ensamrätt på att ställa frågor, och de ska ha tveklösa, säkra, övertygande och varför inte glada svar :wink: :lol: Kuraren måste veta exakt vad hon/han gör, varje gång, och varför :idea:

En sur, ilsken, arg liten älskling - och jag är imponerad av att tolkade hennes "skrik" så lyhört, klockrent rätt! - som häver ur sig fula eder är i färd med att REAGERA, inte fråga, och då kan beskedet (PÅ NATTEN SOVER MAN!) behöva sägas i både ord och handling med rejält stora, tydliga bokstäver. Du skulle säkert kunnat ramsa henne det beskedet utan att reprisera ett kvickt och säkert tillrättaläggande, men det är inte så fruktbart att spekulera i - om inte om hade varit, osv :roll: Du satte punkt utan att darra på manschetten. Helt rätt, särskilt som hon ju inte somnat emellan. (I så fall hade du INTE gått in igen, det tror jag mig veta. Tillrättaläggande under uppföljningsveckan endast vid läggning :!: )

Tack igen, och fortsatt LYCKA TILL! Visst berättar du vidare sedan?


O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av skattkatt »

Tack igen för att du skriver. :heart: :heart: Känns SÅ lättande och skönt att möta dina positiva ord!
:D :D :D

"Det känns bättre nu" som min son brukar säga :wink: Alltså det kändes jättebra igår, men känns om inte ännu bättre nu, efter att ha läst även ditt svar nr 2. :?: :!: :!: :!:

Nu har vi sedan natten till idag haft en otroligt snorig liten unge, inatt ungefär vid kl två, vaknade hon och skrek, somnade inte om vid ramsning som hon gjort föregående nätter. (senaste nätterna så bra så detta var ju ett bakslag tänkte vi!! Men sen hörde jag när hon skrek att hon hade massa snor.. Jag smög fram och kände på henne, för att hon lät så täppt, och då var hela kudden och nyllet fullt med snor. Nåväl, inte hela kanske men... Mycket! Jag torkade bort allt, vände på kudden och sedan somnade hon om.
Ikväll var det ungefär en liknande situation som igår kväll, hon ville inte lugna sig efter beskedet. Inte vid ramsor och skrek efter en stund upp sig. Efter ett tag lät hon som inatt, och jag tänkte att jag måste torka och klämma på den lilla näsan, det lät som om hon knappt fick luft! Så det gjorde jag. Sen la jag tillrätta ytterst snabbt och ramsade mig ut. Därefter somnade hon som en stock. Efter det har hon vaknat till två gånger men somnat om snabbt med ramsning.

Har läst i din bok att det är vanligt att de små blir sjuka när de börjar sova. Så jag tänker nu att det kommer gå framåt igen när hon är bättre :) Och så snart hon blir bra så gör vi sammanförandet av syskonen.

Just det, idag lät vi storpojken sova längre dagslur! 1,5 timme bestämde vi, som du skrev igår, men han vaknade redan efter ca 1 dryg timme. Oavsett blev det ju mer än vanligt, och han somnade ändå 19:30, minst en halvtimme tidigare än vad han brukar. Så det kommer vi fortsätta med. =D> =D>

Ja nu blev det mycket info här! 8) :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Kura 2,5-åring (+ 4,5-månaders)

Inlägg av annawahlgren »

:D Sammanfattningsvis:

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:


O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "