Fnurrfnurrifnurr!

Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Fnurrfnurrifnurr!

Inlägg av Acnaib »

Jahopp! Så var det dags igen. Eller... Våra barn har sovit så bra och en av dem gör det fortfarande. Men storasyster, ja hon fnurrar en del och har gjort så ett tag nu. Jag har väl tänkt att det bara är en period och att det "går över snart", men nej. Jag behöver göra någon form av förändring - frågan är bara vad?!

Storasyster är 5,5år nu, go och glad. En fantastisk liten tösabit.
Lillasyster är snart 4,5år. Oxå hon helt underbar. Dock blir hon arg lätt när hon inte får precis som hon vill och G R Å T E R i höga sky!

Men lillasyster sover som hon ska, om hon får! Problemet är att storasyster inte somnar på kvällen, hon pratar, eller ligger bara tyst, men somnar väldigt sent ( förhållande till när hon lades). Vi har fått lägga dem lite olika tider, för att jag vill att de ska få 12 timmars natt. I vanligafall och i hela deras liv har de fått lägga sig kl 19. Nu när de börjar på förskola och ska upp kl 6 vissa mornar har de kvällen före fått lägga sig kl 18. Det funkar bra för lillasyster. Men storasyster kan ligga vaken till kl 20:30. (Oavsett om hon läggs 18 eller 19). Ibland håller hon lillasyster vaken oxå, fast hon helst bara vill sova.

Sen börjar det. Låtsasgråtet - Öhöhöhöhö... Storasyster måste upp och kissa, oftast vid 20-21-tiden. Då måste lillasyster oxå kissa. Sen somnar de rätt fort. Men på natten runt 01-04 någongång så vaknar storasyster igen och ska kissa. Lillasyster sover då, men vaknar ibland av "gråtet".
Och vid 6-tiden ibland tidigare vaknar storasyster och väcker lillasyster. Båda ligger då och snackar. Ryter jag till då så tystnar de visserligen, men ingen av dem somnar om.

De har haft en potta på rummet tidigare, som de skött själva. Men jag tyckte att de började bli lite väl stora att sitta på den och tänker att visst borde de klara en natt utan att kissa?? Dessutom var det mycket lek med den och toapappret. Toapapper i hela rummet... phust

Vi har oxå försökt med att ta upp dem på natten, bära dem till toan och låta dem kissa, bära tillbaka dem till sängarna. Och ju, de kissar. Lillasyster vaknar inte ens. Men storasyster gör det och kan prata på om allt mellan himmel och jord.

Storasyster verkar klara detta bra. Men lillasyster har börjar få svarta ringar under ögonen och är mer retlig än vanligt (gråter när hon inte får som hon vill).

Ingen av dem sover middag. När de började förskola så sov båda två 2 timmar på dagen hemma - trots deras ålder. Och vi hade inga fnurrur på natten. Så båda hade 16h sömn per dygn. När de började på förskola var storasyster för stor för att vila, sa de. Lillasyster fick försöka, men somnade inte på sin lilla madrass i det ljusa rummet med fröken bredvid sig och det sades att hon inte heller behöver sova. Nu har de gått på förskola i ett år, så det är ju inget nytt att inte vila middag.

Vad ska jag göra? Finns det nåt jag kan justera?

:heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fnurrfnurrifnurr!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är inte riktigt säker på "vad" jag skall svara för att vara ärlig. Du vet ju vad dina barn behöver och vad jag förstår är de riktiga "tröttisar" som faktisk mår bra av att sova. Och när inte förskolan erbjuder detta blir de ju lätt övertrötta. Och lägga tidigare än 18 är ju också svårt kan jag känna. Annars hade ju det varit rådet så klart. :D

Du får ta dem ner och sätta er vid bordet och förklara hur reglerna skall vara fr.o.m nu.

(min son 8 kissar fortfarande både 1 och 2 ggr på natten)

Så med det får du förklara att nu är det TYST oavsett om man sover eller inte. Knäpptyst! :x

Behöver man kissa går man TYST upp och kissar, TYST tillbaka till sängen igen och lägger sig TYST. Hon är stora tjejen nu och klarar av att gå på toa och kissa och sen lägga sig tyst igen.

Detta är de NYA reglerna fr.o.m NU! :mrgreen: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Fnurrfnurrifnurr!

Inlägg av Acnaib »

Hmm...

Jag satte in pottan igen igår i hopp om att det lugnar sig lite. De hade inte använt den i natt.
Men om jag tillåter dem att stiga upp och gå ut från rummet, blir det inte en väldans massa spring då??
Då kan man ju vara kissnödig hela tiden för att få ta sig en liten promenad... :?
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fnurrfnurrifnurr!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur har det gått för er? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"