Svårt att komma till ro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej och stort tack för ett kanonschema!

En liten uppdatering från mig:
Jag matar på så mycket som jag bara kan. Ålning och annat skoj fortsätter vi såklart med. Skrattet till godnattet är också en favorit som vi inte missar.

Schemat tycker jag passar både mig och Lily bättre än det tidigare. Lily har nu haft detta i två dagar och det känns som om det kan komma att fungera bättre även om det inte sitter nu med en gång. Både morgon- och eftermiddagspassen blev endast 30 min men jag tror att det kommer bli bättre snart då hon är rejält förkyld nu med mycket snuva. Lunchpasset la jag henne på mage. Hon vaknade var 30:e minut (ibland även oftare) men skillnaden sen tidigare var att jag snabbare kunde vagna/ramsa henne till ro relavit snabbt. Trots att hon vaknar upp känns det mycket bättre. Jag kunde t o m buffa henne vilket inte fungerat tidigare. :) Nattpasset har blivit sisådär p g a hennes snuva men även här tror jag att det kommer att bli bättre när den försvinner.

En fråga om matpasssen. Som det ser ut nu (i alla fall för lunchpasset) är maten endast 30 min. Ska detta räcka tycker du eller är det ok att börja tidigare om hon ska få i sig mat (smakisar), bm och ersättning?

Hälsningar, Lilys mamma som snart tror att 12 h natt sätter sig. :)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av SaraMilana »

Hej hopp!

Sikta på mat inom en timme, inom 45 minuter från 5 månader. Men det är naturligtvis helt ok att mata på snabbare. Det är dock smart att ha lunchen så nära inpå långluren som möjligt för att förebygga skarvar.

(Och var inte rädd för att mata på med så mycket riktigt mat som liten vill ha, har du sett den här kanontråden? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821)

:heart:
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Tack för snabbt svar! Jag fortsätter då att mata på inom en timma. :)

Två andra frågor:
1. Visst är det så att hon ska klara 12h natt nu utan nattmål?
2. Funderar på att börja med ensamlek. När under dagen är vanligast att denna ska vara?

Är oerhört tacksam för dina svar!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

nattmål klarar man sig utan från 4 månader om man får ordentligt med mat på dagen och vanlig mat. :wink: han inte gå tillbaka i tråden och kolla hur gammal din lilla är :oops: gå gärna in under kontrollpanel- profil och skriv in lillskruttens födelsedag i signaturen så är det lättare att svara snabbt :thumbsup:

ensamlek kan man ha vilken tid som helst egentligen. men många har nog på morgonen. efter frukost, kläder och lite mys så leker liten själv en stund. :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej! En uppdatering från oss.

Först vill jag börja med att säga stort tack för ett fantastiskt schema! Lily har följt detta sen första dagen vi fick det här på forumet. I stort har det gått väldigt bra. Dagarna har gått väldigt bra och den stora skillnaden är att hon somnar mycket snabbare och att jag kan få henne att somna om på tvåtimmarspasset samt på natten. Det är bara enstaka nätter och tvåtimmarspass som hon sovit utan att vakna men jag kan relativt snabbt få henne att somna om (ramsa och vagning). Två nätter har varit riktigt dåliga (många uppvak och orolig sömn hela natten) men som sagt, i stort har de flesta nätter fungerat väldigt bra. Jag fortsätter nöta in detta schema och hoppas på hela sovpass både för tvåtimmarsluren och natten :) Stort tack än en gång!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av Ylvispylvis »

Underbart att höra!! :D Strålande fint jobbat!! =D> =D> =D>

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej igen!

Lily fortsätter sova bra på dagarna och även på nätterna. Det enda som jag har en liten fundering över är mornarna. Hon vaknar nästan alltid kl 6:00 och trots att vi ramsar och vagnar somnar hon sällan om. Hon är dock väldigt nöjd och ligger endast och småsparkar och jollrar i sin säng. Finns det några fantastiska tips för att få henne att få 12-timmars natt istället för 11-timmars natt?

Stort tack för svar!

Hälsningar, Lilys mamma
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av videunge »

Hej :D :D

Hur gammal är damen nu?
en liten undran? kan du lägga in lillans födelsedatum som signatur så är det lättare att hänga med på hur gammal juvelen är? :D

Du går in under kontrollpanel - profil- ändra signatur.
Så blir det lättare att svara. :wink:

Kram så länge :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej! Vad konstigt att det inte syns hur gammal hon för jag har lagt in det sen början när jag skickade första frågan. Det är andra gången som ni ber mig lägga in detta och varje gång när jag går in under Profil så ser jag att det redan är ifyllt. Är det någon annanstans jag ska fylla i detta så det blir rätt? Lily fyllde fem månader i måndags då hon är född 15 april i år.

Hälsningar, Lilys mamma
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av Ylvispylvis »

:shock: :?

Ja, det låter ju jättekonstigt!!

Är hon glad och trevlig på dagarna? Joller på morgonen (för tidigt) beror här nästan alltid på för mkt sömn dagtid. Gnäll beror dock på övertrötthet. Sömntimmar för 5-6 mån är 15 h så jag skulle korta em-luren till 20 min så du har 12-45-2-20.

Vad tror du om det?

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Tack för snabbt svar! Ja hon är alltid glad när hon vaknar. På morgonen ligger hon nu ofta och testar olika ljud. :) Jag testar att korta eftermiddagsluren. Återkopplar om ett tag. Stort tack! Hälsningar Lilys mamma
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej! Här kommer en liten uppdatering. Sen jag började med kortare em-lur har det tyvärr inte blivit bättre. Då vi varit på ett besök hos mina föräldrar i Göteborg i fyra dagar har det blivit sämre; nu vaknar hon 04:00 och "sjunger" och fortsätter med jämna mellanrum till kl 06:30 när vi tar upp henne. Hon är absolut inte ledsen utan jollrande glad. Vi tänkte att den korta resan till Göteborg säkert störde henne något men inattt när vi sov hemma, vaknade hon 04:00 igen. Vi ramsar och vagnar som verktyg och de funkar ett kort tag men sen börjar hon jollra igen. Vi fortsätter med detta då vi gärna hellre ser att hon sover. Några funderingar? :)
Hälsningar Lilys mamma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Är det helt, helt mörkt där lilla fröken sover? Alltså så beckmörkt att det inte ens går att se handen framför sig? Prova på dagen!

Man behöver inte verktyga en glad bebis, ramsa/vagna gör man för att lugna en ledsen bebis. Lite privatliv måste man ju få ha och så länge hon har fått alla förutsättningar för god sömn så finns det ingen anledning att störa.

Förutsättningar tänker jag är ett mörkt och lagom svalt rum, en mätt mage och massor av härliga utmaningar dagtid.

:heart:
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej! Vill bara kika in och göra en uppdatering. Sen sist har vår lilla bebis sovit 12h/natt vilket är helt fantastiskt! Vi har mörkt hos henne på natten, hon sover regelbundet på dagarna, hon äter MYCKET på dagen och leker och jobbar däremellan, skrattar mycket etc. Utöver detta har vi själva upplåtit vårt sovrum till henne så att hon sover helt själv. :) Min man och jag sover på en madrass i vår äldsta dotters rum. Om två månader flyttar vi till hus och då kommer vi alla att ha varsitt rum.

Vill bara däga STORT TACK till er! Ni är fantastiska som hjälper till ideellt på detta sätt så att våra älsklingar och vi själva kan sova ordentligt och njuta av varandra på bästa sätt! J :heart: :heart: :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt att komma till ro

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D> =D> =D>

BRA JOBBAT!!

Fortsätt att rapportera och skriva gärna några rader i inspirationstråden "Med Barnaboken i handen"! Och det är alltid fritt fram att stötta och hjälpa till i andra trådar! :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"