Mat- och sömnschema snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
magnum
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 sep 2014, 12:54

Mat- och sömnschema snart 6 mån

Inlägg av magnum »

Hej underbara forum!
Jag har tänkt skriva och be om hjälp i flera veckor och nu äntligen lyckas jag.

Bakgrund:
Vi har en liten flicka på snart 6 månader som fått i sig alldeles för lite mat. Jag har lyssnat för mycket på BVC som säger att allt är ok fast hennes kurva dalat och hon endast väger 6500. Jag har ammat samt gett smakportioner sedan 4 månader men hon fortsatte att bara gå upp ca 100g på 3 veckor. När hon blev förkyld för några veckor sedan så slutade hon även gilla smakportionerna. Hon tar inte flaska alls. Har testat dag ut och dag in med både mjölkersättning och välling men det har inte gått. Även olika flaskor och sugstorlek har testats.
Jag har känt att jag inte haft tillräckligt i brösten men med minimalt med sömn då hon ätit mycket nattetid så har inte hjärnan fungerat för att komma på bättre lösningar.
BVC har inte lyssnat på mina frågor eller oro utan endast sagt att hon väger bra så fortsätt amma och försök du med flaska, det löser sig säkert.
När jag gett henne välling på sistone (även om hon bara fått i sig typ 20 ml på flera timmar) så har hon spytt och hon spyr verkligen aldrig annars. Har därför gett upp flaska för tillfället. Tilläggas kan även att jag är totalt slut av att inte få sova på nätterna. Hon sover dock rätt bra då hon endast vaknar till för att äta (hon skriker aldrig utan grymtar bara) och jag ammar i sängen.

Nutid:
I onsdags/torsdags förra veckan fick jag nog. Läste i sova hela natten boken och blev påmind om vikten av mat, mat och mat men kände mig så maktlös i hur jag ska få i henne mer mat då jag 1) inte har så mycket mjölk i brösten 2) hon har tappat lusten för vanlig mat 3) hon tar inte flaska och kan därför inte få i sig varken mjölkersättning eller välling. Även rädd att hon ska få magont om jag ger henne för mycket vanlig mat.

I alla fall, sedan förra veckan har jag testat att ge henne havregröt 4 portioner per dag samt efter varje grötmåltid har jag ammat. Jag körde även en liten minikur samtidigt och buffade vid läggning kväll mm.
Resultat: Natt 1 somnade hon vid 19 och vaknade först ca 00.30 och jag ammade, sen ej mat förrän på morgonen. Natt 2 vaknade hon vid 01.30 och jag ammade och sen ej mat förrän på morgonen. Dessa två morgnar var lite tuffa då hon vaknade tidigt men jag lyckades buffa och tillslut få henne att somna om (avslutade med ramsa) Natt 3 sov hon HELA NATTEN och gruffade först vid 05-tiden. Är nu uppe i natt 5-6. Helt fantastiskt och jag är så lycklig över att få mer sömn. Hoppas verkligen det håller i sig. Kurade hennes storebrorsor men de var större då så jag har aldrig kurat så tidigt förr då vi upptäckte wahlgren med andra barnet.

FRÅGA 1: Jag har behövt fokusera på att först och främst få i henne massa mat på dagarna och har därför inte fått till ett fastställt mat och sömnschema. Jag vet att detta ska till först innan kura men har försökt men ej lyckats då det är så många tider och saker att ta hänsyn till så PLEASE hjälp mig med detta. Hur många timmar ska det gå mellan matpassen och är det fyra matpass/dag? Flera gånger har jag verkligen fått kämpa för att få i henne ens en halv portion gröt. Behöver ofta ge henne fruktpuré för att hon ska ta gröten.

Fasta tider att ta hänsyn till i schemat:
- Behöver gå hemifrån kl. 07.45 för att lämna brorsorna på dagis och skola kl. 8 respektive kl. 8.30.
- Behöver gå hemifrån kl. 14.30 för att hämta på skola och dagis kl 14.45 respektive kl. 15. På fredagar är 4-åringen ledig och vi hämtar storebror (snart 6 år) kl. 13.
- För att hinna på morgnarna behöver hennes första mål börja kl. 06.45.
- Hon brukar somna i vagnen när jag lämnar på morgonen.

FRÅGA 2: Hur kan hennes sovschema se ut? Hon har hittills sällan sovit 12 timmar men tror att hon behöver gå upp 06.45 för att få ihop dagarna.

FRÅGA 3: Snälla behöver tips på vad jag kan testa att ge henne mer för mat då hon dissar alla matburkar och bara tar gröt. Får jag ge osaltat smör? Hur mycket per gång?

Sorry att det blev ett så långt brev, kände att jag ville ge en komplett bild av situationen för att få så bra tips och hjälp som möjligt. Hoppas verkligen någon har tid att hjälpa så snart som möjligt för vi är enormt stort behov av proffshjälp.

Stor kram
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Mat- och sömnschema snart 6 mån

Inlägg av Sigyn »

Hej och välkommen hit!
Först och främst vill jag säga: om du inte får i henne så mycket mat som du vill, så oroa dig inte! Vissa bar äter bara extremt lite. Tro mig, min yngsta lever fortfarande, hon är 1,5 år pch jag vet fortfarande inte vad hon lever på. Hennes morfar brukar sögs att hon måste suga upp det i porerna ;)
Din lilla kommer inte att svälta sig själv. Fortsätt att erbjud brösten (läs gärna på om hur man ger ett helt mål i barnaboken).
Erbjud smakisar innan amning då hon är hungrigast och amma efteråt.
Kolla upp BLW. om du tycker att hon vägrar pure kan det vara en god ide.
Osaltat smör kan du ge och du kan ge mycket! :)
Nör hon slutar äta på natten (som hon kanske redan gjort) så kan aptiten bli större på dagen efter ett tag.
Enligt min högst personliga åsikt så är välling inte mycket att ha, fortsätt amma och ge riktig mat med mycket smör. Majskrokar doppade i smör var en hit hos oss i den åldern.

Fråga ett: mellan 3-4 timmar mellan målen, avgör själv om du anser tex att hon behöver äta lite och oftare eller ha längre mellan målen. Hos oss har det funkat med 4 timmar (ibland tom 4,5) mellan frukost och lunch, då äter barnen bättre lunch än annars. Fyra mål plus en nattslurk brukar remmenderas. Nattslurk är alltså den sista påfyllningen innan natten och kan då vara ren amning. Utöver det typ frukost lunch, mellis middag. Tider tex:7,11,14,17 och nattslurk innan läggning 18.30.

Schemaförslag 15 h/dygn:

06.45 vakna och äta
08.45-09.30 sova 45 minuter
10.15 eller 10.45 lunch
11.45-13.45 sova
13.45 mellis
15.45-16.05 sova 20 min
16.45 middag
18-18.45 bada nattslurk skrattet och sen sova

Alternativt

06.45 vakna och äta
09.15-10.45 sova 1,5
10.45 lunch
13.30 mellis
13.45-15.15 sova 1,5
16.45 middag
18-18.45 bada nattslurk skrattet och sen sova

Du får ju avgöra lite efter lillans behov, om hon kan vara vaken länge i stöten eller inte osv. Om schemat krockar tex på fredagen så kan man ju bara den dagen kompensera tex om du tar upp henne tidigare på lur nr 2 så kan hon få sova lite mer på lur nr 3.
Om hon sover bra i vagnen kan du har dagslurarna där och på så sätt kan hon ju sova medan du lämnar/hämtar.

Hoppas du fått lite mer klarhet :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
magnum
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 sep 2014, 12:54

Re: Mat- och sömnschema snart 6 mån

Inlägg av magnum »

Hej!
Jättebra schemaförslag, dessa ska jag testa och majskrokar kan säkert vara en hit även hos oss :D. Jag hör säkert av mig snart igen med nya frågor :D

1000 tack för ditt snabba svar.

Kram
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Mat- och sömnschema snart 6 mån

Inlägg av Manfred10 »

:D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"