har ni tips på kvällsrutiner - 8 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lokkolela

har ni tips på kvällsrutiner - 8 månader

Inlägg av lokkolela »

Hej alla :)
Min pojk fyller 8 månader nu den 10 augusti. Han är SM bebis och hans sömn har alltid fungerat fint... Dock med somliga fnurror på sömnen, men vi har alltid löst våra problem tack vare er, och barnaboken. !
Nu skriver jag för att fråga er hur ni gör på kvällarna när ni lägger era små? Jag har fram till idag alltid gett sista god natt slurken i sängen. Och det här fungerat bra fram till idag.. Då han brukar vakna till lite när vi går ut igen (oftast börja han ju slumra innan vi har hunnit säga god natt, därför bli det heller ingen tydlig rutin känns det som. Istället stör vi honom.
Har ni några goda råd hur ni brukar spexa till läggninge med skratt och hur ni sedan markerar att det är god natt! :)
Han är som sagt SM barn och inte kurad.. Har därför liten fråga kring hur jag gör när han vaknar för tidigt .
Sista tiden har det varit 06.20 som gällt tycker han... Och jag har inte kunnat få honom att somna om utan buff :oops:
Ska jag bara slänga in en ramsa här och köra stenhårt på att det blir enbart 'diskussion', inge spring i rummet?
Är det någon som vill förklara det här med väckarklockan? :-) vad som är tanken bakom, och hur det fungerar?
Jag har även stött på uttrycket 'minikur'? Vad innebär det?
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: har ni tips på kvällsrutiner - 8 månader

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag hinner inte svara så långt men läs gärna i min låånga tråd "SM med Samuel" så kan du iaf hitta en "minikur" där vi införde ramsan och fick honom att sova stabilt. Nu lägger vi honom enligt SHN och det fungerar klockrent och rekommenderas verkligen!! :thumbsup:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lokkolela

Inlägg av lokkolela »

Tack snälla ändå för ditt svar :)
Jag var inne och läste, men fastnade för en massa annat som stod.
Det slog mig att det är ju nästan som en dagbok för er.
Jätte roligt att ha allting nerskrivet så.
Vi satte igång samma kväll. Och vi införde God natt ramsa.
vi testade även att ge honom ersättningen ute hos oss och sen
Att vi gick och la honom med så kort rutin som möjligt. Detta blev nog lite chockartat för honom att inte få slurken i sängen. Dessuto åt han inte upp allting heller. Så det blev en hel del onödiga frågor kanske. Kvällen efter gav vi den i sängen igen och det gick mycket lättare för honom.

Första kvällen la vi honom tillrätta och ramsade ut.. Och det var nytt för honom. Så han blev ganska sur! Och tog minsann ton där inne.. Men då svarade vi igen med ramsan. Och han blev egentligen bara arg och tillslut la han sig och somnade. Det hela tog en halvtimme. Vi behövde bara gå in och lägga tillrätta två gånger. Dom andra gångerna tystnade han och lyssnade då vi ramsade... Han somnade, sedan for jag till gymmet. Då. Jag kom tillbaka berättade min sambo att han hade vaknat efter en timme. Då hade han gett honom den maten han inte åt upp tidigare. Efter det hade han bara behövt ramsa en gång. Viggo sov hela natten... Och vaknade på morgonen i vanlig ordning som han gjort sista tiden. Runt tio över sex.. Han tog ton med en gång! Då gick min sambo som skulle till jobbet och ramsade bestämt en gång! Det tystnade där inne. Och kanske efter tio minuter drog han igång igen. då gick jag och ramsade. Det tystnade :-) sen låg han själv vaken och lekte en bra stund. Sen tystnade det där inne.. Och antagligen så slumrade han om, för han såg duktigt nyvaken ut när jag gick in för att väcka honom.

Natt nr två fick han sin ersättning i sängen.. och jag ramsade ut. Han tvärsomnade och sov hela natten!! Han vaknade på morgonen vid halv sju. Men inte ett ljud. Han låg och lekte för sig själv till klockan sju..

Natt nr tre ramsade pappa. Då låg Viggo och gnällde lite i tio minuter. Pappa fixade och höll låda i köket, och tillslut somnade han... Denna kväll vaknade han till efter en timme..?! men här gjorde pappa ingenting. Han avvaktade och efter lite bök somnade han om. Sen sov han hela natten till tio i sju!!! [-o< han sa ingenting utan låg nöjd till klockan sju!

Vet inte om detta räknas som en 'minikur'. Men det känns ju verkligen som att vi är på rätt väg. Vi införde ramsan på riktigt nu!! Och det tog viggo tacksamt emot! Han ville ha ramsan kändes det som. Han saknade andra klara besked nu.. Jag hoppas bara att vi är rätt ute nu :)
Det här med att han vaknar så tidigt är konstigt dock? Är oroliga så morgonpigga? att dom kan helt enkelt inte ligga tolv timmar? Hur gör man där i så fall??
Sen återigen! Om någon vill dela med sig av det med väckarklockan blir jag jätte glad :-D<3

Jag är så tacksam för ert forum <3 ! Jisses....
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad bra att ramsan är etablerad =D> men jag ställer mig frågande till varför ni återgick till kvällsslurk i sängen bara för att han protesterade första kvällen. Det är klart att han undrar över varför rutinerna förändrats men då håller man fast vid det och efter ett par dagar är det självklart. Likaså om han inte äter kvällsslurken så får han inte resten senare heller. Nu är jag lite sträng :wink: men det gäller att man som förälder leder vägen och håller fast vid det man bestämt sig för.

Tidiga morgnar kan bero på olika saker. Hur ser schemat med dagsömnen ut? behövs något justeras där kanske? Är det kolmörkt i sovrummet, så mörkt att du inte ser handen framför dig? Vissa barn tar ibland tid på sig att förstå när morgonen börjar men budskapet är att på natten händer ingenting. Jag skulle avvakta i första hand och sedan vid missnöje ge en pangramsa. Vid behov har jag gett mig in i en rejäl ramsdiskussion med min son och inte gett mig förrän han somnat om. Efter några morgnar med detta accepterade han att det inte är morgon förrän jag kommer in och säger godmorgon.

Om man vill använda väckarklocka så låter man klockan ringa utanför rummet när det är dags att stiga upp och går in med den och stänger av den/låter barnet stänga den. Barnet associerar då ljudet från klockan som morgonsignalen, att då är det dags att stiga upp. Jag provade men upplevde inte att det funkade för oss men det kan bero på att jag själv inte var såld på idén men många använder det och tycker det är bra.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lokkolela

Inlägg av lokkolela »

Gud vad jag tar tid på mig att svara! Dagarna går och så glömmer man
bort att man har skrivit här :-)
Jag är helt med dig när det gäller att man ska hålla sig vid
det man har bestämt sig för. Jag vek mig kanske, fast det kändes som en dum ändring. Jag chansade och trodde att det var ett problem med kvällsslurken. Men har märkt nu att det fungerar ju jätte fint att han får den i sängen. Han märker att jag går ut. Men vi är idag supernoga med ramsan och han köper den fullständigt!! Även på nätter och tidiga morgnar :-) dock nätter händer det aldrig att han vaknar och behöver hjälp. Han vaknar till mycket sällan och gnyr lite och somnar om. Tror till
Och med att han bara gnäller i sömnen. Då behöver vi inte göra någonting. Men däremot sover han inte ända till 07.00..

Han vaknar dock inte och skriker längre som tidigare. Nu ligger han bara själv där inne och pratar till jag kommer in och plockar upp. Och då är han jätte glad och står upp i sängen! Ibland händer det att jag hör det tystnar och han slumrar om han ligger liksom och knorrar :-) någon gång har han börjat skrika och då har ramsan bitit varje gång! =D>
Men varför vaknar han 06.30?

Hans schema är
07.00 god morgon
09.30 vila (20)

09.50 vakna
12.00 vila (1,5)

13.30 vakna
15.30 vila (20)

19.00 god natt

Jag kanske ger honom för lite sömn? Och räknat tokfel.?
Mörklagt är det! Det har jag jobbat stenhårt med sen länge tillbaka ;-) haha
Och mat äter han i mängder ;-)
Ändå?? Förstår inte :-/
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det är väl lite i underkant på sömnkontot (om jag räknat rätt nu, har fortfarande semester ;) ), men så lite så det tycker jag inte borde göra någon större skillnad. Funkar lurarna bra på dagen? Man skulle annars kunna tänka sig att gå över till 2 lurar, typ 12-45-2. Det känner du bäst själv!

Hur är han när det börjar bli sovdags på kvällen? Dödstrött eller lite sådär lagom trött? Viktigt tycker jag att inte lägga en för trött bebis, då kan det lätt bli stökigt på natten och/eller morgonen. Då lägger jag hellre en halvtimme för tidigt.

Annars tycker jag att mamaA har kommit med strålande tips, läs dem en gång till! :thumbsup:

lokkolela

Inlägg av lokkolela »

Hm.. Det kanske är för lite?
Det där med två lurar är knepigt för min lilla mattehjärna.
Jag kan nämligen inte få ihop ett passande schema där
Både sömn och matschema hamnar rätt.
Hur jag än lägger ihop det så krockar vilan med lunchen vid elva.. Eller vid två??

Viggo är ändå lagom trött till kvällarna tycker både sambon och jag. Det är nära till skratt och han somnar gott själv utan bråk! Nätterna sover han igenom.. Och som sagt, om han vaknar till så klarar han detta själv. Men så kommer man till morgonen. Jag kanske ändå ska utgå ifrån att det är för lite sömn? Och att jag kanske ska testa att ge honom två lurar istället för tre.

Det finns ingen vänlig själ som kan hjälpa mig med ett schema med två lurar.. Som inte krockar med maten kl elva och kl två :-(
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag tycker första vilan kommer lite sent men så är min son en riktig tröttis också. Kanske känns det här förslaget omöjligt om din son är piggis. Men med två lurar är det möjligt att du kan lägga tidigare till första luren än du gör idag, eftersom de ofta är tröttare på fm när de inte sover på em.

Fundera på:

07.00 god morgon
09.00 vila (45)

09.45 vakna
12.00 vila (2)

14.00 vakna

19.00 god natt

Själv skulle jag dock skjuta på mellis till 14.30 och lägga 12.30 för att få en lite tröttare bebis inför långluren. I princip det här schemat har vi haft lääänge, sedan kortas fm-luren mer och mer tills den försvinner helt.

Vad tycks?

Kram!

/Ylva

lokkolela

Inlägg av lokkolela »

Ja ttitta så bra det såg ut [-o<
Tack snälla Ylva..
Det blir nog inga problem att lägga honom tidigare.
Många gånger har vi varit tvungna att lägga vilan tidigare
eftersom vi ska ha åkt iväg och då har han lyckats somna redan kvart i nio så som han gjorde då han var sex månader.
Däremot blir jag tveksam till eftermiddagen. Det känns otroligt långt mellan två och sju? Orkar din lille det? Och hur gör jag om det blir för länge för honom. Är det då okej att lägga en liten 20 minuters vila då vid fyra tiden? Jag är ju orolig att han ska vara alltför trött vid läggdags och det bara blir bråk. :-(
Men dom kanske orkar? Kanske dom måste för att det ska bli tillräckligt med vaken tid??

Hur menar du Ylva med att du hade skjutit på mellis vid 14,30 till 12,30..?
Menar du att jag ska ge honom mat 12,30 innan långvilan?
Eller nej? Det kan du inte mena? Om han ska somna vid 12,00? Haha. Jisses. Här gick jag vilse fullständigt ^^ förlåt!
När ska han äta, somna.. Och när ska han vakna menar du?
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej hopp!

Min lille är ju jättestor nu, fyllde ett år igår!! \:D/ så han är ingen bra måttstock, och dessutom behöll vi em-luren ganska länge...men jag menade:

Behåll mattiderna i stort men skjut fram långluren till att börja 12.30 i stället och låt honom sova till 14.30. Då ger du mellis direkt 14.30. Då kanske han klarar att vara vaken iaf till 18.30 i början och då kan du lägga honom om det krisar. Är han supertrött på em kan du ge honom en femminuters lur men ännu hellre en "snuttepaus" (som vi kallar den) med lite mys och vila med snutten (om han har ngn).

Du får pröva detta och se om han växer in i det. Med längre vila bakom sig under dagen är det ju möjligt att han klarar fler timmar vaken på em. Annars tycker jag att det är bättre att lägga 15-30 min tidigare än att ge en extra lur. De är känsliga för sånt när de blir lite större tycker jag, och kan få svårt att sova hela nätterna.

Blev det klarare nu? :wink:

Kram!

Ylva

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"